Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Hårvårdsforum
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Hårvårdsforum För recept, se Medlemmarnas recept > Hårvårdsrecept.

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2008-06-07
Korpglugg Korpglugg är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2008-04-25
Shampoo på sockertensid

Jag funderar på att göra eget schampo.
Och då något riktigt milt (men effektivare än balsamtvätt).

Så jag funderar på att bara använda sockertensid som tensid.

Är det någon som har testat detta och kan säga hur det blev, och om det är så milt som jag tror och inte i stil med SLS.

Jag såg ett recept här http://www.shenet.se/forum/showthrea...ensid#post6185 som jag tänkte testa någon variant på i så fall.

Jag har också funderat på rassoullera, men rassoul ger mig stora "brännmärken", nässelutslagsliknande grejer i ansiktet, så det verkar inte så milt för mig.

Jag kan också tänka mig såpnötter, men det har jag inga hemma, däremot sockertensid.
Reply With Quote
Gammal 2008-06-07
Annika Ebba Annika Ebba är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2007-12-21
tja, jag tycker ju att det tvättar lika rent som "vanligt" schampo . det går åt samma mängd som vanligt schampo också, inte så mycket som när man tvättar med balsam. Tvättnötter tyckte jag inte så mycket om. Håret blev lite för mjukt och karaktärslöst på mig.
Reply With Quote
Gammal 2008-06-07
Medlem

Citera:
Ursprungligen postat av Annika Ebba
tja, jag tycker ju att det tvättar lika rent som "vanligt" schampo . det går åt samma mängd som vanligt schampo också, inte så mycket som när man tvättar med balsam.
Vad jag har förstått, så ska sockertensid vara rätt milt, jämfört med laureth sulfat och sådant?
När jag tvättat med lareth sulfat schampon, så blir håret för rent (irriterar hårbotten att avfetta så på mig).

Citera:
Tvättnötter tyckte jag inte så mycket om. Håret blev lite för mjukt och karaktärslöst på mig.
Ok! Jag ska nog testa såpnötter också Mitt hår är för "hårt" och har för mycket egen karaktär, så det skulle ju vara jättebra om det gav samma effekt på mig.

Men först testa sockertensidschampo.
Reply With Quote
Gammal 2008-06-08
Medlem

Ja, sockertensid ska väl vara en av de mildaste tensiderna.
Om du vill testa saponontvätt kan du kanske plocka björklöv. Dom ska ju vara saponinrika så här års. Jag har läst nånstans att man kan ta en stor näve björklöv i en plastpåse med vatten och sen skaka kraftigt. Tydligen ska det bli nåt man kan tvätta sig med då. Har inte provat dock.
Reply With Quote
Gammal 2008-06-08
Medlem

Ja, det minns jag nu när du skriver det.
Jag har också läst om björklöv (var väl i Shenets datasbas).
Får kolla upp det också :-]

Angående såpnötter, så läste jag någon annanstans idag, att de kan verka uttorkande och göra håret "stiff". Låter nästan tvärtom mot vad du beskrev.
Fast de hade nog använt malda nötter direkt som lera i håret. Kanske är starkare.
Såg också att det finns mängder med indiska saker man kan blanda samman till olika schampon, conditioners, glansgivare m.m.
Reply With Quote
Gammal 2008-06-09
Medlem

Citera:
Ursprungligen postat av Korpglugg
Angående såpnötter, så läste jag någon annanstans idag, att de kan verka uttorkande och göra håret "stiff". Låter nästan tvärtom mot vad du beskrev.
Fast de hade nog använt malda nötter direkt som lera i håret. Kanske är starkare.
Nej, det upplevde verklligen inte jag. Jag gav flaskan till syrran men hon tyckte också att håret blev för platt och mjukt.

Citera:
Såg också att det finns mängder med indiska saker man kan blanda samman till olika schampon, conditioners, glansgivare m.m.
Låter spännande, vad är det för nåt? Nu när du säger det kom jag på att jag läst nånstans om nåt träd som dom mal och tvättar håret med pulver. Kanske inte hela trädet, men barken eller grenarna eller nåt.
Reply With Quote
Gammal 2008-06-09
Medlem

Jag läste om det på detta forum: http://forums.longhaircommunity.com bland artiklarna (http://forums.longhaircommunity.com/...e&articleid=3).
Men man måste nog vara medlem för att kunna läsa.

Olika örter har olika funktion, en del tvättar ytterst lite, andra mer, vissa fungerar som conditioner.

Om jag förstått saken rätt, så är det indiska örter (m.m.) som även används ayur vediskt.

Googla på detta:
Aritha (reetha) = såpnötter
Amla
Shikakai
Reply With Quote
Gammal 2008-06-09
Admin's Avatar
Admin Admin är offline
Administratör

Medlemsdatum: 2002-05-13
Japanerna, å andra sidan, tvättar håret med alger.
Gammal 2008-06-09
Medlem

Shikaki var det jag hade läst om. Ska googla på Amla också.

Alger? Blir det rent av det? Jag har arame, kombu och nori hemma. Kan man göra avkok på det?
Reply With Quote
Gammal 2008-06-09
Morticia's Avatar
Morticia Morticia är offline
Moderator

Medlemsdatum: 2007-01-30
Plats: Stockholm
Citera:
Jag har också funderat på rassoullera, men rassoul ger mig stora "brännmärken", nässelutslagsliknande grejer i ansiktet, så det verkar inte så milt för mig.
Du kan ju testa och blanda den tunnare och med lite gelé. Och skölja bort snabbare.

http://www.shenet.se/forum/showthread.php?t=1377
Reply With Quote
Gammal 2008-06-09
Medlem

Ja, jag verkar inte vara överkänslig mot det, utan det är helt enkelt för uttorkande (så gelé kanske kan fungera).

Jag samlar information nu, så ska jag testa små mängder av olika saker när jag behöver nytt schampo.
Reply With Quote
Gammal 2008-06-09
Admin's Avatar
Admin Admin är offline
Administratör

Medlemsdatum: 2002-05-13
Nja, det var en alg som heter "fu nori", alltså inte vanlig nori. Den kändes konstigt eftersom det inte löddrade som "vanligt".
Det var länge sedan (typ 20 år) sedan jag provade, men jag minns att det var en alg med många finlemmade grenar, inte hela blad alltså, och att jag blev rätt besviken på resultatet.
Håller man på med samma "Schampo" kanske resultatet blir annorlunda dock.
Gammal 2008-06-10
Medlem

Återkom gärna med vad du testar .
Reply With Quote
Gammal 2008-06-10
cilla cilla är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2008-05-26
Hej. Björklöv är jätte bra. Min dotter som är 4 år har aldrig tvättat sitt hår med något annat än björklöv. Jag använder det själv när jag är mörkhårig, men eftersom jag är frisör så byter jag hårfärg ofta och just nu så är jag ljushårig och då upplever jag att håret gulnar lite. Blåklint tar bort det gula i håret så jag skall plocka det i sommar och blanda med björklöv. Jag tar en näve löv, just nu använder vi oss av färska löv, men det går bra med torkade, sedan kokar jag vatten och häller på så att det täcker löven, får dra ca 15 minuter (som te ungefär), silar och tvättar. Det löddrar tyvärr ingenting, men håret blir rent. Det kan vara lite svårkammat när det är blött, men det blir bra när det torkar. Mycket milt hår schampo.
Reply With Quote
Gammal 2008-06-11
Medlem

Kul att du har bra erfarenhet av det! Det ska jag prova .
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är Av
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 23:17.