Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Doftforum
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Doftforum För recept, se Medlemmarnas recept > Doftrecept.

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2010-04-19
Vaxet Vaxet är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2009-11-30
Tobaksdoft

Hur får jag tag i tobaksdoft?

Tobak finns med i Shenets uppräkning av eteriska oljor, i gruppen "fruktigt-jordigt". Men varken Crearome, Sannanature, Aromantic eller Kosmetische Rofstoffe har någon eterisk tobaksolja. Var kan sådan tänkas gå att få tag i? Jag behöver förvisso inte eterisk olja, jag är nöjd med vilken typ av doftande olja som helst bara den går bra att sätta på huden.

Google ger mig några träffar, exempelvis http://www.naturesgift.com/aromatherapytable.htm men det vore ju trevligt att slippa beställa från USA. Direkt billigt var det inte. Det ska man kanske inte förvänta sig, heller.

Senast redigerat av Vaxet : 2010-04-19 klockan 09:34.
Reply With Quote
Gammal 2010-04-19
Morticia's Avatar
Morticia Morticia är offline
Moderator

Medlemsdatum: 2007-01-30
Plats: Stockholm
Minns att jag såg senast när jag beställde...
http://www.newdirectionsuk.com/shop/...dex.php?id=557
54,50£ för 6 ml! VAT på 17,5% = 64,04£ = 705 SEK
www.valuta.se

Senast redigerat av Morticia : 2010-04-19 klockan 15:00.
Reply With Quote
Gammal 2010-04-19
Vaxet Vaxet är offline
Medlem

Citera:
Ursprungligen postat av Morticia
Minns att jag såg senast när jag beställde...
http://www.newdirectionsuk.com/shop/...dex.php?id=557
54,50£ för 6 ml! VAT på 17,5% = 64,04£ = 705 SEK
www.valuta.se
\o/

Såna där absoluter kanske brukar vara dyra? Jag vet inte... den sajt jag hittade skulle ha 11 pund för 2 ml, 22 för 5. 121 respektive 242 spänn. Även det en absolut.
Reply With Quote
Gammal 2010-04-19
eisot eisot är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2007-02-08
Plats: Vojakkala, norr om Haparanda
På Sensory Perfection finns billioner med dofter. Det är doftoljor inte eteriska oljor. £3,25 för 50 ml + VAT + frakt.
Länk här

Jag har nyligen beställt en mängd dofter därifrån. Det finns även prover på 10 ml man kan beställa.

Senast redigerat av eisot : 2010-04-19 klockan 15:27.
Reply With Quote
Gammal 2010-04-19
Vaxet Vaxet är offline
Medlem

Citera:
Ursprungligen postat av eisot
På Sensory Perfection finns billioner med dofter. Det är doftoljor inte eteriska oljor. £3,25 för 50 ml + VAT + frakt.
Länk här

Jag har nyligen beställt en mängd dofter därifrån. Det finns även prover på 10 ml man kan beställa.
Med tanke på vad absoluten kostar låter det klart intressant. Priset var verkligen lågt, sen kommer frakten till förvisso. Tycker du att de oljor du fått hem är ungefär lika koncentrerade som de eteriska oljor du har, eller behövs det mycket mer av den här doftoljan?
Reply With Quote
Gammal 2010-04-19
eisot eisot är offline
Medlem

Har bara nyligen börjat använda doftoljor och min erfarenhet så här långt är att de håller sina dofter längre än de eteriska oljorna. Det beror ju på vilken doft man använder men om man tar t.ex. en som är top/mid note i EO så ligger den kvar mycket längre som doftolja men är väldigt flyktig i EO.

Är du ute efter de eteriska oljornas verksamma kraft så finns de ju inte i doftoljorna, de är bara dofter, även om en vanilj förstås känns lika lugnande och hemtrevlig från båda oljorna. ODFVJM

Frakten för min senaste order (ca 500 gr doftoljor) gick på £3,90.

Senast redigerat av eisot : 2010-04-19 klockan 16:45.
Reply With Quote
Gammal 2010-04-19
Vaxet Vaxet är offline
Medlem

Mycket intressant!

Nej jag är mest bara intresserad av doften. Jag får väl kolla runt på den där sajten, och se vad jag vill ha. Tack för info!
Reply With Quote
Gammal 2010-04-21
Vaxet Vaxet är offline
Medlem

Har du testat att använda deras parfymoljor i rent fett, typ cerat?

Jag har gjort parfymstift, det är ju ungefär som cerat fast med mycket mer parfym i. En "halveterisk" rosenolja som jag fått (hon som gav mig den visste inte själv vad benämningen innebar) samt en persikoolja som jag köpt från Kosmetische Rohstoffe gav små icke fettlösliga droppar i vax/oljeblandningen. Med ordentlig omrörning kunde jag slå sönder dem till riktigt små, men hur det blir sen jag hällt över på stiftet vet jag inte. Kanske dropparna sjunker till botten, så dofter blir kraftigare längre ner i stiftet. Det är inget stort problem, tror jag, men dock - och ett bevis för att oljan faktiskt inte är enbart olja. (Vilket även torde vara sant för exv. absoluter, så det i sig är väl inget kvalitetskriterium men det ser lite illa ut för något som säljs som "olja".)

Sensory Perfection sajt ser onekligen ganska gräslig ut, inte förtroendeingivande! Och många av dofterna verkar rätt "godisaktiga" och tilltalar mig inte alls. Å andra sidan är de ju tänkta att användas i allt från aromalampor till kroppsprodukter, kanske inte så konstigt om många av dofterna faktiskt inte passar till kroppsprodukter/ren parfym. Ägaren är i alla fall väldigt noggrann med att redovisa att oljorna är godkända för att använda i kroppsprodukter http://www.sensoryperfection.co.uk/s...llary.asp?ID=6 Synd att man inte får veta vad de innehåller. Jag förstår att de inte avslöjar själva doftämnena, men mediumet de vistas i kunde man ju få veta vad det är. Kanske om man mailar och frågar.
Reply With Quote
Gammal 2010-04-23
eisot eisot är offline
Medlem

Alla de ca 25 dofterna jag köpt från SP är endast oljor och inte alkoholbaserad (eller nåt annat som inte mixar med olja/vax etc).
De har MSDS för alla sina produkter vilket är ett krav inom EU (och vilket Rohstoffe inte har, jag har frågat). Ska man själv sälja så måste man ju ha såna papper för alla råvarorna i sina produkter. Det är därför jag slutat köpa från Rohstoffe.
Hur som helst, på det bladet finns alla fakta om produkten, i det här fallet doftoljan. Det är bara att ladda hem.

Att sidan är stökig kan jag inte hålla med om, de listar tydligt produktgrupperna till vänster och undergrupperna dit man kommer. Sen kan man ju ha åsikter om färger och sånt förstås.

Jag har en mängd andra leverantörer också ifall du vill ha, det är bara å säga till, eller gör en sökning på¨"Fragrance oils" och UK (för att slippa importtullar).
Reply With Quote
Gammal 2010-04-23
Vaxet Vaxet är offline
Medlem

Jag har laddat ner två st MSDS, för Almond Milk och Calla Lily. Ï dem hittar jag ingen som helst info om själva "bärarvätskan". I det ena fallet redovisas "Composition/information on ingredients", men summerar man det kommer man upp i 13-64% (beroende på om man tar det lägsta värdet eller det högsta). Bärarvätskan är inte med. I det andra fallet finns ingen sådan info. Däremot räknas alla kända allergener noggrant upp, det är sånt som man måste deklarera på sin egen innehållsdeklaration förmodar jag. (Om man tänker sälja, vilket inte jag tänkt. Inte i dagsläget iaf.)

Jag vet inte om jag skrivit att sidan är stökig, men färger och design... ja.

För mig får du gärna dumpa in massor av länkar till firmor här (eller kanske ännu hellre i separat tråd. Om sånt är okej för forumägaren). Fast jag tror nog den här firmans sortiment räcker ett bra tag för mig
Reply With Quote
Gammal 2010-04-23
eisot eisot är offline
Medlem

Jag har kollat lite mer och tydligen så är det tillåtet att inte röja ingredienserna, företagshemligheter, osv.
Men jag fann den här sidan som beskriver vad som brukar användas som "bärarvätska".
Ingen direkt hjälp men ändå.
Reply With Quote
Gammal 2010-05-02
Vaxet Vaxet är offline
Medlem

Som möjligt medium för doften i en doftolja nämns där vegetabilisk olja, mineralolja eller propylenglykol. Propylenglykol ska visst inte vara så lösligt i olja, så kanske det är propylenglykol i de inte helt igenom fettlösliga "oljor" jag har.
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är Av
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 12:00.