Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Doftforum
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Doftforum För recept, se Medlemmarnas recept > Doftrecept.

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2010-02-11
miisa miisa är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2009-09-14
Vad är växtparfym för nåt?

Jag skickade en förfrågan åt ett företag vad deras produkt innehåller pga lite bristfällig innehållsförteckning. En av ingridienserna var "växtparfym". Vad är det för nåt?
Gammal 2010-02-12
Vaxet Vaxet är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2009-11-30
Parfym framställt från växter, kan vi tippa. Istället för att bara skriva "parfum" eller "fragrance" vill de ange att parfymen kommer från växtriket. Utdrag i alkohol eller vegetabilisk olja, och/eller eterisk olja, gissningsvis.
Reply With Quote
Gammal 2010-02-14
miisa miisa är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2009-09-14
Citera:
Ursprungligen postat av Vaxet
Parfym framställt från växter, kan vi tippa. Istället för att bara skriva "parfum" eller "fragrance" vill de ange att parfymen kommer från växtriket. Utdrag i alkohol eller vegetabilisk olja, och/eller eterisk olja, gissningsvis.
Tack för ditt svar!

Jag har en hel del väldoftande blommor i min trädgård, nu skulle jag gärna göra en egen växyparfym i sommar, men jag är rädd att det ska börja lukta illa (ruttet och fränt) istället för gott. Hur gör man riktigt då för att få väldoft? t ex shersmin, hur länge ska man låta blommorna dra? Eller ska man bara gå och sniffa med jämna mellanrum tills man tycker doften sitter i oljan?
Gammal 2011-03-09
Woodstock Woodstock är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2010-12-05
Plats: Bålsta
Svar: Vad är växtparfym för nåt?

Hej Miisa,
Jag kan inte speciellt mycket om hur man tillverkar egen parym men jag va på kurs hemma hos Anelise Schönek och hon lärde mig hur man gjorde Johannes olja och sa att man även kunde använda andra växter ( Blomma, blad, bark) för att skapa en doftolja som man gillar.

1, Man tar växtdelarna och fyller upp i en glasburk (proppa i så mycket man kan).
2, Fyll på med vegetabilisk olja och sätt på lock.
3, Ställ i fönstret på solig plats ( flytta runt burken i olika fönster vartefter solen flyttar sig).
4, Kan stå i upp till tre månader och man bör "vända/vicka" burken försiktigt upp och ner någon gång i veckan.

Väl mött
Woodstock
Reply With Quote
Gammal 2011-03-09
eisot eisot är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2007-02-08
Plats: Vojakkala, norr om Haparanda
Svar: Vad är växtparfym för nåt?

Gammal tråd men jag vill lägga till den här länken som berättar mer.

Där nämns bla det Woodstock skrev och också oljeutdrag där du sjuder växtdelar i olja några timmar.
Viktigt att använda en olja som tål värmen i solen eller grytan.
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är Av
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 07:40.