Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Hudvårdsforum > Hudvård
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2009-03-30
JosseJossan JosseJossan är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2005-10-02
Plötsliga utslag?

Jag har plötsligt (över en natt) fått utslag i hela ansiktet.
Syns inte jätte mycket men känns som knottror över hela ansktet, mest på kinderna och ner till käklinjen.
Jag försöker lista ut vad som har gett mig detta men behöver någona att bolla idéer med.
Jag började med OCM med olivolja för några veckor sen men har inte varit jätte flitig,
har kanske gjort det totalt 5 ggr. Dock kom inte reaktionerna direkt i samband med detta.
Jag hade i några dr enbärsessens vid de 2 senaste rengöringarna.
Sedan har jag smörjt mig som vanligt morgon och kväll med jojobaolja men det som jag har annorlunda här är att jag har i ett par dr kamomill och lavendel + a-vitmain stället för benzoin som jag haft tidigare. Som rengöring har jag haft en rengöringsmjölk som jag aldrig tidigare fått reaktioner av och ett ansiktsvatten som jag också alltid tålt.
Sedan så har jag provat en flytande foundation som skulle vara så himla bra för känslig hy och jag kan väl säga att utslagen kom i samband med det. jag använde den 3 dagar i sträck, slutade när jag fick utslagen men nu 4 dagar senare har utslagen fortfarande inte försvunnit.
Tar det så lång tid?
Det jag fortfarande har använt dagligen är jojobaoljan och rengöringsmjölken...
Vad tror ni om att jag kör med lite avokadoolja en tid i stället helt utan tillsatser?
Några tips på lugnande medel för en super stressad hud?
Reply With Quote
Gammal 2009-03-30
mysan mysan är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2006-04-21
Läskigt!

Har du kunnat använda de eteriska oljorna tidigare utan problem? Jag får utslag av jojobaolja, men om du använt det tidigare utan problem så är det knappast boven i dramat.
Jag misstänker också den där foundationen - har du kollat innehållsförteckningen efter något suspekt?

Jag skulle nog, precis som du tänker, använda mig av så få tillsatser som möjligt tills det går över.
Reply With Quote
Gammal 2009-03-31
Medlem

Jag har inte varit känslig mot någon av de eteriska oljorna innan. Den enda jag inte har använt innan är enbärsessensen som jag hade i rengöringsoljan. Dock tog jag bara ett par dr på en dl.
Jag hade ju bara fått en prov på fondationen men googlade lite och hittade innehållet:
Ingredients: water, methyl trimethicone, alcohol, phenyl trimethicone, butylene glycol, cetyl peg/ppg10/1 dimethicone, silica, acrylates/dimethicone copolymer, butylene glycol dicaprylate/dicaprate, phenoxyethanol, stearic acid, sorbitan sesquioleate, alumina, sodium myristoyl glutamate, dimethicone, ascorbyl glucoside, hydroxyethylcellulose, lecithin, tocopheryl acetate, synthetic fluorphlogopite, fragrance, sericin, linalool, magnesium aspartate, zinc gluconate, methylparaben, limonene, butylphenyl methylpropional, bht, rhodochrosite extract, dimethicone/methicone copolymer, hydrolized linseed extract, citronellol, sorbic acid, butylparaben, ethylparaben, copper gluconate, isobutylparaben, propylparaben. May contain: mica, aluminium hydroxide, iron oxides, titanium dioxide.

Jag frågade i butiken efter den foundation som lämpade sig bäst för känslig hy som lätt får plitor, oavsett pris säger jag.
Hon plockar fram denna för 425 kr och bedyrar att denna är den bästa och mildaste och speciellt utformad för just känslig hy.
Jag tog på den och tyckte resultatet var fantastiskt tills jag fick alla utslag då vill säga...Ja vad ska man säga om innehållet? Mycket alkohol och silikoner, detta har jag dock kunnat använda tidigare utan så starka reaktioner. Någon som ser något speciellt som är extra irriterande för huden?
Eller så kan det ju vara jag som är inviduellt allergisk...
Reply With Quote
Gammal 2009-03-31
Medlem

utslagen

bifogar en bild på utslagen, syns kanske inte så bra men någon kanske känner igen sig?
Denna hud på kinderna var förut den hud som var allra slätast och det syntes inte en por.
Vad har hänt? =( Jag är förtvivlad...
Reply With Quote
Gammal 2009-03-31
mysan mysan är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2006-04-21
Hmm, jag kan inte säga säkert vad det är, men det liknar lite det jag skulle kalla kosmetika-akne. Jag får det av vissa oljor (jojoba, ricin) och vissa krämer (vet inte av vilken ingrediens).
Låt din hud vila och använd så få produkter som möjligt den närmaste tiden.
Jag håller tummarna för att det ska gå över snabbt!
Reply With Quote
Gammal 2009-03-31
eisot eisot är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2007-02-08
Plats: Vojakkala, norr om Haparanda
Oj, stackare.
Det ser ut som sånt jag fick av viss mat. Länge sedan nu men viss ost och mjölkprodukter fick jag sånt av. Mina kliade och det "kröp" under huden liksom. Bara kinder och haka i mitt fall.

Senast redigerat av eisot : 2009-03-31 klockan 22:05.
Reply With Quote
Gammal 2009-04-01
Morticia's Avatar
Morticia Morticia är offline
Moderator

Medlemsdatum: 2007-01-30
Plats: Stockholm
Jag fick kontakteksem förra veckan av ett stomiförband. Hann gå så illa att det hann börja blöda... Så nu är det starka kortisonsalvan som gäller till det läkt.
Och rapsolja (ska göra rapssalva för att slippa lite spill)

Josse: Den foundation du testat innehåller flera ämne som kan ge överkänslighet.
Jag tål idag bara mineralfoundation. Inte så bara egentligen.
Ta bort all eterisk olja från rengöring etc. Och testa en svag lösning på insidan av armen. En olja i taget.
Jag får såna utslag av nån av VE-MF emulgator
Jag tål upp till 20 % ricinolja. Så jag gör rengöringslotion med det och en annan olja i. Tar även bort vattenfast mascara från Isadora, Yves Rocher och någon mer (minns inte vad hon använder)
Oftast rengör jag ansiktet med olivtvål. Men har jag smink så räcker inte det riktigt.

Aloeveragelé brukar vara skön på irriterad hus...

Min ena assistent får finnar av kakao, avokado och grädde. Men hon tål lite avokadoolja i lotion.
Reply With Quote
Gammal 2009-04-01
Medlem

Tack alla för svar! =)
Jag låter huden andas så mycket som möjligt och har smörjt med lite avokado olja tills i går som kändes bra och blev rekomenderas via sjukvårdsupplysningen i går att smörja en mild kortison kräm 2 ggr om dagen i max 4 dagar pga min känsliga hud. Köpte en liten tub i går och det känns som om utslagen drar sig tillbaka.

Jag undrar om samma känslighet visar sig i armvecket?
Jag tog på foundationen i armvecket och hade nästan ett helt dygn utan att det gav någon reaktion.
Jag tänkte att när och om eksemet försvinner så ska jag testa produkterna lite i taget på exempelvis en liten fläck på käklinjen. Undra bara om utslagen kan blossa upp i hela ansiktet igen då? trots att jag bara tagit på en fläck...

Morticia: Jag trodde tvål torkade ut mycket? Jag har faktiskt en fin och bra olivtvål hemma som jag skulle kunna tvätta ansiktet med sålänge.
Jag tål tyvärr inte mineralfoundations =(, jag älskar hur det blir när man sminkat sig men sen kliar det (även den utan bismuth) och blir som små utslag, fast bara ett par små pluppar då inte hela fejset som det blev nu...
Jag tror jag kan vara känslig för mica då jag läst att många har varit detta.
Denna djungel.

Dessutom blir det ju en ond cirkel också.
Ju mer utslag och pletor man får ju mer vill man dölja och vill väldigt gärna lägga på en foundation. I stället för att låta huden andas.
Detta hade ju inte varit något problem om man hittade en foundation som man tålde och var hudvänlig.
Jag har beställt tester på 3 foundations, bla 2 av dem är Nvey eco makeup och verkar mkt lovande. Den 3dje är en flytande mineralfounadtion från youngblood.
Reply With Quote
Gammal 2009-04-01
Medlem

Morticia: Vad jobbigt med ditt kontakteksem att det blev så illa att det började blöda.
=/
Jag kanske inte ska gnälla så mycket över mitt när det kan bli så mycket värre att det börjar blöda.
Hoppas du får läkt det snart!
Reply With Quote
Gammal 2009-04-01
Morticia's Avatar
Morticia Morticia är offline
Moderator

Medlemsdatum: 2007-01-30
Plats: Stockholm
Beror på vilken tvål. Sen tar jag på olja när huden fortfarande är fuktig.
Jag har tunn hud, ganska skör. Och detta fungerar väldigt bra för mig.

På insidan av överarmen är men mer känslig. Huden är tunnare än i armvecket. Så att testa där är lite mer likt ansiktshuden

Magen ser något bättre ut idag. Jag är överkänslig mot plåster. Har tur att jag snabbt hittade ett stomiförband jag tål. Sen behövde jag en halvmåneformad skyddsplatta att lägga på kanten eftersom plattan som är runt stomin släpper lite.
Och det är den halvmånen jag inte tål. Finns några till fabrikat så jag får be att få en annan sort utskriven.
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 15:31.