Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Hudvårdsforum > Smink
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2008-09-19
texing texing är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2008-09-18
Question Täppta porer m foundation

Jag känner mig lite rådvill... jag har arbetat med hudvård de senaste 7 åren och har hela tiden trott att jag arbetar med produkter som inte täpper igen porerna.. men nu börjar jag tveka. Är det någon som vet hur man kan veta om en foundation är "non-comedogenic", dvs inte täpper igen porerna?

Jag fick veta för ca 2 månader sedan att man tar ett glas vatten, häller ner lite foundation i vattnet, rör runt med en sked och ser på resultatet! Blir vattnet lite Oboy-aktigt åt det mjölkaktiga hållet så är det en bra foundation.

Men om det bildas klumpar i botten så är det ämnen som inte är vattenlösliga och därmed täpper igen porer!

Kan någon reda ut begreppen för mig?

Senast redigerat av texing : 2008-09-19 klockan 15:23.
Reply With Quote
Gammal 2010-07-11
Morphus Morphus är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2010-02-28
Nja, det stämer inte helt. Det finns ett högt antal naturliga kosmetiska ämnen som inte löser sig i vatten, trots detta täpper de inte till porerna. Likaså finns de vattenlösliga ämnen som aldrig skulle använts i naturlig kosmetika, ex. vattenlösliga silikoner. Därför kan testet du skriver om vara en aning missvisande...

Antagligen bygger testet på prov av foundation med syntetiska, fettlösliga komponenter - kosmetikaindustrin tar gärna bort all olja ur sminket och påstår att det då inte täpper till porerna. Det som faktiskt snarare täpper till huden är väl just silikon.

Senast redigerat av Morphus : 2010-07-11 klockan 16:52.
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är Av
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 18:46.