Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Hudvårdsforum > Smink
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2009-06-15
annaa annaa är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2009-06-14
Rouge, har färgpigment men...

....inget annat. Jag beställde ett smink-startpaket från Crearome för ganska länge sedan och där fanns ingredienser till att göra ett creme-rouge. Jag är inte så förtjust i krämformen så jag undrar om någon har ett riktigt enkelt recept för att göra i pulver-form (antar att ett pressat blir för komplicerat). Jag har tittat lite på recept för mineral-rouge men det är alltid så många ingredienser man måste köpa in. Jag behöver inget lyxit med en massa extra egenskaper (typ skimmer, solskydd....). Någon som har tips om något riktigt enkelt alltså?
Reply With Quote
Gammal 2009-06-15
Ainu's Avatar
Ainu Ainu är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2008-07-20
Plats: Helsingfors, Finland
Det är nog en mineralrouge du vill ha. Här är ett recept:

3 Tblsps Micronized Titanium Dioxide
3 Tsps Bismuth Oxychloride (optional) or Sericite
Mica-Matt
2 ½ Tsps Zinc Oxide Lo-Micron
1 ½ Tsps Magnesium Stearate
2+ Tsps of a combination of red, yellow and brown
iron oxide pigment (start with small amounts and
build to achieve the desired shade)

Phase II
¼ Tsp Jojoba Oil
Drops of any essential oil (optional for scent)

Phase III
2 Tsps Pink Pearl Powder
1-2 Tsps Sericite Mica – Matt (use more or less to achieve the desired shade)

Mix ingredients from Phase I in a large bowl or mortar. Slowly add the Phase II ingredients
and mix (homogenize) with the pestle being sure to blend the color into the white powders.
Add the Phase III ingredients and mix lightly with a spoon taking care not to crush the mica
powders. Put into a sifter jar or container and apply with a large full brush.

Determining the correct color for you:
Change the tint by adding more of any of the iron oxides. Add more titanium
dioxide, zinc oxide or sericite mica if you desire a lighter overall shade.
Make note of your additions/changes so that you can duplicate when necessary.

Transfer blush powder into a 30 gr sifter jar/s for easy application with a large blush brush.

(från pvsoap.com)

Så värst mycket lättare än det här tror jag inte det blir. Men det är inte så värst många ingredienser som behövs, och de kan sedan också användas till att laga t.ex. puder eller ögonskugga.
Reply With Quote
Gammal 2009-06-15
Morticia's Avatar
Morticia Morticia är offline
Moderator

Medlemsdatum: 2007-01-30
Plats: Stockholm
Jag har gjort rouge med mineral foundation som bas.
Skakat ner lite färg i taget tills det blivit rätt nyans.
Reply With Quote
Gammal 2009-06-23
Melissa Melissa är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2007-03-01
Plats: Stockholm
Du behöver inte så många ingredienser för att göra ett mineralrouge.

Du kan klara dig med titandioxid för att ge en ljusare färg på färgpigmentet och vit mica (pärlemorpigment, en matt variant) som utfyllnad för att det inte ska bli för pigmentrikt.

En kaffekvarn att blanda i är också bra. Färgpigment ska helst blandas ordentligt för att det inte ska bli strimmigt.
Reply With Quote
Gammal 2009-06-23
ize ize är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2008-09-03
Om man inte är rädd för skimmer går det bra att ta en mineralfoundation och lägga till lite röd eller brun mica i den färg man vill ha, lägga allt i en liten ziplockpåse och skaka/gnugga ihop det.
Vill man ha ett matt rouge måste man arbeta med oxider och då är en kaffekvarn tyvärr ett måste. Det blir INTE bra att skaka ihop det eftersom alla pigmentkorn inte fördelar sig jämt. I nödfall kan man använda sig av en mortel men då får man hålla sig till mängder under en halv tesked åt gången, mer blir inte bra blandat det heller...
Reply With Quote
Gammal 2009-10-15
bulldogg bulldogg är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2008-06-03
Hmm du behöver framför allt spä ut pigmenten! Jag gillar "vanlig" sericit/mica som är ofärgad och lite grå. Den glider på fint och har lite lyster (men verkligen inget glitter) däremot sitter det inte så bra. Så lite zink eller titandioxid för att det ska häfta (och dessutom bli ljusare). Jag har inga recept, brukar mixa mina pigment med zink och/eller TO2 för att få blandningar som är hanterbara (och går att skaka ihop för hand) och sedan spä ut med framför allt sericite tills det blir lagom styrka.

Så, jag skulle säga köp lite zink eller titandioxid och lite mera serecit (funkar till ALLT, framförallt till att korrigera tidigare felköp, t ex för mörk foundation eller rouge..)
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är Av
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 19:06.