Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Råvaruforum > Allmänna råvarufrågor
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2009-03-18
Sandra Sandra är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2008-08-29
Plats: Nordland, Norge.
Oppbevaring og innkjøp av ingredienser

Vil bare dele noen tanker med dere her, og muligens få respons på det. Har lagt merke til at noen oppskrifter inneholder veldig mange sorter oljer og mengder av andre velgjørende ingredienser. Jeg er nok en amatør i denne sammenheng, likevel har jeg kjøpt mange oljer og andre relativt dyre ingredienser de to siste årene. Enda har jeg bare en brøkdel av alt som skal være i noen oppskrifter i forumet .Jeg lurer på hvor lenge en kan oppbevare slike ingredienser? Har mine ting i en mørk, kald bod, må kanskje flytte de over i et ledig kjøleskap til sommeren. Syns at krem/kosmetikkproduksjon er en herlig og utfordrende hobby, som jeg blir bare mere og mere opptatt av. Har kjøpt noen bøker om bruk av oljer, noen urtebøker og ikke minst funnet oppskrifter og gode råd her på Shenet. Tror nok at jeg enda er usikker i dette "faget", blir blant annet veldig i tvil om hva jeg kan lage av det jeg har. Men øvelse gjør forhåpentligvis mester, fortsatt! Det er fantastisk bra med all informasjon som ligger i dette forumet, jeg bruker å anbefale det til interesserte venner. Takk alle sammen
Reply With Quote
Gammal 2009-03-19
JosseJossan JosseJossan är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2005-10-02
Hej!
Det brukar stå utgångsdatum på det mesta. =)
Om det är oljor du tänker på så ska de helst förvaras i kylskåp.
Vissa ingredienser varar flera år medans andra betyldigt mindre.
Ja det är en djungel med allt som finns men roligt är det!
Denna sidan är kanon och det finns många hjälpsamma själar. =)
Något jag har funderat över är om jag gör en hudkräm av ingredienser som har utgånsdatum om ca 1 månad. Håller produkten 1 månad då eller längre? Alltså om slutprodukten får kortare livslängd då också? Självklart håller inte en kräm som är gjord på råvaror som har flera års livslängd lika länge som råvarorna.
Reply With Quote
Gammal 2009-03-19
Morticia's Avatar
Morticia Morticia är offline
Moderator

Medlemsdatum: 2007-01-30
Plats: Stockholm
Citera:
Ursprungligen postat av JosseJossan
Hej!
Det brukar stå utgångsdatum på det mesta. =)
Om det är oljor du tänker på så ska de helst förvaras i kylskåp.
Vissa ingredienser varar flera år medans andra betyldigt mindre.
Ja det är en djungel med allt som finns men roligt är det!
Denna sidan är kanon och det finns många hjälpsamma själar. =)
Något jag har funderat över är om jag gör en hudkräm av ingredienser som har utgånsdatum om ca 1 månad. Håller produkten 1 månad då eller längre? Alltså om slutprodukten får kortare livslängd då också? Självklart håller inte en kräm som är gjord på råvaror som har flera års livslängd lika länge som råvarorna.
Sök här på Shenet är tips ett.
Det där med hållbarhet på sina hemgjorda produkter har diskuterats förut.

Hos mig är det kortaste bästföre datumet på råvaran som blir på slutprodukten.

"Alla oljor härsknar snabbare när de blandas med vatten. Blanda inte heller gammal olja med färsk; det snabbar på oxideringen av den färskare. "
http://www.shenet.se/ravaror/olja.html
Jag gör ofta kroppsoljor med de som har kort hållbarhet. Och smörjer upp den snabbt.
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 00:54.