Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Råvaruforum > Allmänna råvarufrågor
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2011-05-30
Maggan Maggan är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2008-02-23
Plats: Filipstad
Wink Åderbråck.

En släkting ringde och ville att jag skulle göra salva med daggkåpa i, hon har stora åderbråck. Hon hade hört att daggkåpan skulle dra samman ytliga blodkärl. Jag tvivlar. Kan någon säga vilket som är rätt eller fel? Om någon provat med bra resultat skulle jag bli jätteglad för ett recept. Jag skulle bli glad för era åsikter om detta.

MVH.
Maggan
Gammal 2011-06-13
Blomman Blomman är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2008-02-14
Plats: Kalmar
Svar: Åderbråck.

Jag såg programmet "trädgårdsapoteket" där programledaren använde hästkastanj till åderbråck. Skulle vara väldigt effektivt och man skulle märka resultat efter 2 veckors användande. Han gjorde tinktur på kastanj, men här hittar ni massor av hans recept översatta http://naturentilldig.blogspot.com/2...ames-wong.html
Själv har jag gjort en sheasmör salva (gärna lös då den ska smörjas på känsliga bråck, olja går ju lika bra) till min svärmor som har problem med åderbråck, hon tycker att den är underbar. Den innehåller eterisk ola av cypress, enbär och citron. När man smörjer åderbråck ska man alltid smörja mot hjärtat......men det visste ni säkert redan.
Gammal 2011-06-15
eisot eisot är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2007-02-08
Plats: Vojakkala, norr om Haparanda

HÄR (en bit ner på sidan) finns några ingredienser som ska fungera på åderbrock.
Det är ganska individuellt hur medlen uppfattas så det bästa är att prova sig fram till vad som känns bra för din släkting.
Reply With Quote
Gammal 2011-06-15
Maggan Maggan är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2008-02-23
Plats: Filipstad

Tack för hjälpen. Funderar på hur proportionerna ska vara. Har Daggkåpa i olivolja, måste vänta tills den blir klar, sedan får jag prova mig fram.
Gammal 2011-06-15
eisot eisot är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2007-02-08
Plats: Vojakkala, norr om Haparanda

För sammandragande är dessa bättre: Trollhassel, isop, te, rosmarin, rölleka, vallört, åkerfräken, m.fl.

Den sammandragande effekten beror på garvämnena vilka fås genom infusion eller dekokt. Lite eller inget fås genom oljeutdrag.
Se mer om garvämnen HÄR.

Senast redigerat av eisot : 2011-06-15 klockan 09:08.
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 04:10.