Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Råvaruforum > Allmänna råvarufrågor
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2011-03-01
LenaL LenaL är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2011-02-18
Kurser

Hej!

Jag är ny medlem här på Shenet och skulle så gärna vilja gå en kurs i att tillverka egna produkter. Perfekt hade varit en weekend kurs i juni men även internetkurs hade fungerat. Har sökt lite men bara hittat på Biskops Arnö - Någon som har tips?

/ Lena L
Reply With Quote
Gammal 2011-03-01
Morticia's Avatar
Morticia Morticia är offline
Moderator

Medlemsdatum: 2007-01-30
Plats: Stockholm
Svar: Kurser

Företaget Naturkosmetikkompaniet/Crearome har kurser (Jag har ej gått någon kurs utan läste på egen hand, och testade en hel del.)
http://www.crearome.se/default.asp?C...ea=content.asp
Reply With Quote
Gammal 2011-03-01
Vaxet Vaxet är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2009-11-30

Inte regelrätt kurs, men på bloggen Point of Interest finns fantastiskt mycket och lärorikt material, till och med några "tutorials" med foton på hur det hela går till. Hon som har bloggen håller kurser, men hon bor i Kanada så det är lite långt... Den stora nackdelen är att de firmor som säljer råvaror i Nordamerika ofta har andra handelsnamn än vi har här - utbudet skiljer sig också lite. Så utgår man från hennes recept får man får resercha råvarorna en hel del och kan ändå sällan göra precis som hon, helt utan modifieringar - det är inte helt nybörjarvänligt. På bloggen finns även två e-böcker som man kan köpa. Hon säljer dem för typ välgörande ändamål, tar alltså inte pengarna själv. Jag tycker ändå de är lite dyra för att vara e-böcker. Och så är det ju det där med att man får researcha råvaror... hennes alster är nog steg två för oss européer, inte steg ett.

Själv googlade jag runt och läste massor men kom inte riktigt igång förrän jag satte tänderna i boken Skapa din egen naturkosmetika av Finn Andersen, så jag tror den kan vara en rätt god start. (Personligen tror jag inte mycket på naturkosmetika-begreppet, men det spelar ingen roll för själva hantverket.)
Reply With Quote
Gammal 2011-03-01
LenaL LenaL är offline
Medlem

Tack för era snabba svar - boken av Finn Andersen är beställd så den kommer nog innom någon dag. Tar gärna emot fler tips! : )
Reply With Quote
Gammal 2011-03-03
Blomman Blomman är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2008-02-14
Plats: Kalmar

Jag lånade "skapa din egen naturkosmetika" om och om igen på bibblan. Lusläste och provade mig fram i schampo, salva ansiktskräm mm. Nu känner jag mig trygg på vissa grejer och har tom hållt egen kurs. Det var via medborgarskolan. Himla kul...Det spred sig, så det var ett gäng som ville att jag skulle hålla en kurs till. Det enda de betalade för var materialet, det fick de ju givetvis ta med sig hem. Vi höll på i 3 timmar och då gjorde vi schampo, salva och ansiktscreme och en sockerskrubb. Kul att få dela med sig och få andra intresserade.Jag har inget vinstintresse......
Gammal 2011-03-03
LenaL LenaL är offline
Medlem

Blomman, tack för svar! Du kanske skulle ornda weeekendkurs en helg i juni??
Reply With Quote
Gammal 2011-03-07
Blomman Blomman är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2008-02-14
Plats: Kalmar

Hej igen Lena, kan jag mycket väl tänka mig, men jag vågar inte spika något datum ännu. Vad skulle du vilja lära dig? Såg att du hade skrivit i pysseljuntan att du ville göra smink. Jag har inte gett mig på det ännu, men är sugen på att göra marscara bl a. Ett tips om du ska experimenter hemma lite.. Jag tyckte det var jätte jobbigt med alla 1gram och 1ml i recepten så jag dubblade recepten i början då det var enklare att måtta. Gjorde sedan lite gulliga presentförpackningar i cellofan och gav bort till släkt och vänner......Apotekets hostmedicin sprutor och muggar är perfekta som mått. Ska du göra creme så är det jätte viktigt att både fettfasen och vattenfasen håller samma temperatur ungefär när de blandas ihop. Lycka Till!!!!

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 19:12.