Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Råvaruforum > Allmänna råvarufrågor
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2010-03-10
miisa miisa är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2009-09-14
Jag söker sojaprotein och pärlemotensid på aromantic

Jag hittar ingen av dom här på shenet och på crearome finns ingen INCI på dom så jag kan inte söka på aromantic. Har jag missat nånting på crearomes sida då jag inte hittar INCI? Tycker det känns lite suspekt faktiskt
Gammal 2010-03-10
miisa miisa är offline
Medlem

Är det här pärlemotencid http://www.aromantic.co.uk/mother-of-pearl-lustre.htm
Gammal 2010-03-11
Morticia's Avatar
Morticia Morticia är offline
Moderator

Medlemsdatum: 2007-01-30
Plats: Stockholm
Ja.
http://www.crearome.se/default.asp?C...ea=content.asp
Pärlemortensid
INCI-namn: Glycol Distearate, Lauramide DEA, Cocoamidopropyl Betaine

aromantic
Glycol Distearate, Lauramide Dea, Cocoamide propyl, Betaine
Reply With Quote
Gammal 2010-03-12
miisa miisa är offline
Medlem

Citera:
Ursprungligen postat av Morticia
Ja.
http://www.crearome.se/default.asp?C...ea=content.asp
Pärlemortensid
INCI-namn: Glycol Distearate, Lauramide DEA, Cocoamidopropyl Betaine

aromantic
Glycol Distearate, Lauramide Dea, Cocoamide propyl, Betaine
Tack!
Jag borde ju ha sökt i "Råvaror" istället för i webbutiken. Fortfarande hittar jag inte sojaprotein på aromantic. Usch, vad jag är trött på dethär eviga letandet
Gammal 2010-03-13
Vaxet Vaxet är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2009-11-30
Vad ska du ha proteinet till? Kanske det går bra med något annat protein?
Reply With Quote
Gammal 2010-03-14
miisa miisa är offline
Medlem

Citera:
Ursprungligen postat av Vaxet
Vad ska du ha proteinet till? Kanske det går bra med något annat protein?
Jag ska göra shampo enl crearomes recept som jag fick tips om i min "balsamtråd", jag behöver bara köpa pärlemortensid och sojaprotein för jag har resten. Jag beställer från aromantic och jag hittar inte sojaprotein därifrån. Vad finns det för nåt som jag skulle kunna sätta istället?
Gammal 2010-03-14
Vaxet Vaxet är offline
Medlem

Protein i hårprodukter är ju hydrolyserat protein, nedbrutet i småbitar. Det är till för att dels gå in i hårstrået och hjälpa till att bygga upp det inifrån, dels att lägga sig utanpå och hålla kvar fukt. Jag kan inte tänka mig att det är så jättestor skillnad på proteinet varifrån det kommer.

Om du redan har silkesprotein t.ex. kan du definitivt testa att använda det. Shenets sida om silkesprotein: http://www.shenet.se/ravaror/silkesprotein.html
Citera:
Ersättning • Sojaprotein (INCI-namn: Hydrolyzed soy protein): Sojaprotein nedbrutet med saltsyra och neutraliserat med natriumhydroxid. Fuktbindande och skyddande för hud och hår. Sojaprotein och silkesprotein är vanligen utbytbara mot varandra men sojaprotein får doseras högre (2-5 %).
Reply With Quote
Gammal 2010-03-14
miisa miisa är offline
Medlem

Citera:
Protein i hårprodukter är ju hydrolyserat protein, nedbrutet i småbitar. Det är till för att dels gå in i hårstrået och hjälpa till att bygga upp det inifrån, dels att lägga sig utanpå och hålla kvar fukt. Jag kan inte tänka mig att det är så jättestor skillnad på proteinet varifrån det kommer.

Om du redan har silkesprotein t.ex. kan du definitivt testa att använda det. Shenets sida om silkesprotein: http://www.shenet.se/ravaror/silkesprotein.html
Tack för hjälpen!
Tyvärr finns inte silkesprotein att köpas ifrån aromantic pga det här:

"Another product (that Aromantic does not stock) that is used very much in toiletries is Silk Protein (INCI name: Silk Amino Acid), which is produced by silkworms. This protects and strengthens the hair/skin while helping it to retain its moisture. It can be used in shampoos, conditioners and hair packs. Silkworms that live on mulberry bushes produce silk. It is a secretion from a gland on the silk worm, which it spins into cocoons. Silk amino acid is produced from dead silk worms. It is therefore an animal-based substance and silk worms have to die for the silk to be extracted. (They are actually gassed to death!) Because of a language misinterpretation, I once went to a silkworm gas chamber in India and that was a horrific experience that made me rethink if I ever should buy any more silk shirts in Asia. Of course Aromantic don’t stock this product. Fortunately, Aromantic only stock and use silk protein in our products that is derived from marine algae, called Sea Silk, which offers the same benefits as the silkworm-produced silk protein.

Silk amino acid, or Sea Silk is used in creams, lotions, shampoos and conditioners, helping to protect and help to retain moisture in the skin and it also softens the skin. In hair it acts as a moisture retainer and also forms a film around the strands of hair to strengthen and protect them and gives the hair more shine, making it look healthy"
http://www.aromantic.co.uk/skin-moisturising-agents.htm

Har nån här använt "Sea silk" istället för silkesprotein? Jag har inga problem med att silkeslarver dör, men eftersom jag beställer från aromantic får jag väl ta det som bjuds.
Gammal 2010-03-14
Vaxet Vaxet är offline
Medlem

"Silk amino acid is produced from dead silk worms." Det är inte sant, men maskarna måste ju dö för att man ska kunna utvinna silket. Är Aromantic en vegansk firma? Annars förstår jag inte riktigt upprördheten. Att gasa maskarna låter väl relativt skonsamt, jämfört med hur en del av de djur vi äter dör.

Jag tror inte det spelar någon större roll varifrån proteinet utvinns, faktiskt. Men jag har inga egna erfarenheter, jag bara tror.
Reply With Quote
Gammal 2010-03-14
miisa miisa är offline
Medlem

Citera:
"Silk amino acid is produced from dead silk worms." Det är inte sant, men maskarna måste ju dö för att man ska kunna utvinna silket. Är Aromantic en vegansk firma? Annars förstår jag inte riktigt upprördheten. Att gasa maskarna låter väl relativt skonsamt, jämfört med hur en del av de djur vi äter dör.
Jag är ju inte för att plåga djur, men jag måste nog ändå säga att det inte riktigt bekymrar mej att maskarna gasas ihjäl eller inte. Dom säljer bl a vitt bivax så då är dom nog inte en vegansk firma?

Citera:
Jag tror inte det spelar någon större roll varifrån proteinet utvinns, faktiskt. Men jag har inga egna erfarenheter, jag bara tror.
Jag ska ta och prova det, men det får nog vänta tills jag fått visaräkningen från mina 3 tidigare beställningar *gulp* Jag beställde just en del från den finska sidan och jag hoppas det finns flera stycken som vill komma och röra ihop några burkar åt sej så jag får tillbaka åtminstone en del av pengarna. Ska göra världens bästa handkräm
Gammal 2010-03-15
Vaxet Vaxet är offline
Medlem

Citera:
Ursprungligen postat av miisa
Fortunately, Aromantic only stock and use silk protein in our products that is derived from marine algae, called Sea Silk, which offers the same benefits as the silkworm-produced silk protein.
Länken funkar inte. Enligt engelska Wikipedia är det blötdjur (mollusker, släktingar till musslorna) som tillverkar havssilke. Jag frågar mig om man inte dödar dem också för att få tag i fibern, i synnerhet som djuret kan ätas.
Reply With Quote
Gammal 2010-03-15
Blomman Blomman är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2008-02-14
Plats: Kalmar
Jag såg ett fruktansvärt inslag på TV:n hur man bränner ner regnskog med massor av djur som får sätta livet till för att kunna göra fält för att odla soja bönor. Hoppas alla veganer känner till det. Så själv föredrar jag nog silkesprotein... Maskarna odlas ju fram i mängder
Gammal 2010-03-15
miisa miisa är offline
Medlem

Citera:
Länken funkar inte. Enligt engelska Wikipedia är det blötdjur (mollusker, släktingar till musslorna) som tillverkar havssilke. Jag frågar mig om man inte dödar dem också för att få tag i fibern, i synnerhet som djuret kan ätas.
Jag copsade texten och länken fanns i texten så antagligen därför den inte funkar. Kanske man borde skicka mejl och fråga hur havssilket tas till vara. Ska göra dte sen om jag kommer ihåg, för mej är det ingen skillnad då jag inte söker efter veganprodukter.
Gammal 2010-03-15
miisa miisa är offline
Medlem

Citera:
Ursprungligen postat av Blomman
Jag såg ett fruktansvärt inslag på TV:n hur man bränner ner regnskog med massor av djur som får sätta livet till för att kunna göra fält för att odla soja bönor. Hoppas alla veganer känner till det. Så själv föredrar jag nog silkesprotein... Maskarna odlas ju fram i mängder
Usch, vad vidrigt! Man tror ju knappt att sånt görs längre, det känns som nåt ur det förgågna.
Gammal 2010-03-20
Vaxet Vaxet är offline
Medlem

Citera:
Ursprungligen postat av miisa
Usch, vad vidrigt! Man tror ju knappt att sånt görs längre, det känns som nåt ur det förgågna.
Annars brukar det ju mest pratas om köttboskap vad gäller sånt. Intressant att nyansera den diskussionen lite.

Vad Aromantic kallar phytokeratin är också protein, tänkt för hårprodukter. http://www.aromantic.co.uk/buy-phytokeratin-uk.htm

Miisa, jag har försökt maila dig via forumet men du har inte angivit någon epost. Stoppa väldigt gärna in en epostadress i inställningarna (via kontrollpanelen) och maila mig.

Senast redigerat av Vaxet : 2010-03-20 klockan 07:53.
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 20:13.