Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Hudvårdsforum > Hudvård
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2006-05-10
elaur elaur är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2005-10-16
Plats: Åkersberga
Fotkräm, av vad?

Nu har jag en fråga som säkert framstår som lite dum av er som kan mer om detta än jag. Jag behöver göra en fotkräm till mina trötta, torra och spruckna fötter. Jag har inte möjlighet att handla massa nya saker just nu, men jag har några få(!) saker hemma. De är som följer:
Bivax
Jojobaolja
Olivolja
tetreeolja
kokosfett
lavendelolja

Inga särskilt avancerade saker och jag har inte heller gjort något särskilt avancerat förut, endast lite krämer som endast innehållit fett vax och olja... Vad kan jag blanda ihop till fötterna av detta? Hjälp, någon
Reply With Quote
Gammal 2006-05-10
hovaprest hovaprest är offline
Hedersmedlem

Medlemsdatum: 2004-12-20
Hej, inte är din fråga dum inte. För tre år sedan hade jag inte kunnat så mycket som du. Inte heller haft de ingredienserna hemma som du har.

Jag föreslår att du gör en fotsalva. Ta 20 g bivax till 80 ml oljor. Gärna då 60 ml olivolja, 10 g kokosfett och 10 ml jojobaolja. Värm det tills allt är smält. Gärna i micron. Vispa sedan med en elvisp. Fortsätt vispa tills det inte längre är genomskinligt. Glöm inte att skrapa ner det som kommer på sidorna i kärlet. När det hela känns ljummet häller du i 3 ml teatree olja och 1 ml lavendelolja och vispar tills det hela är blandad. Häll upp i rena burkar. Vill senare göra en mer avancerad fotsalva rekommenderar jag lite ullfett i den. Kanske också lite ringblomsextrakt eller ringblomsolja (lätt att göra själv).

Jag lägger in ett recept på fotcréme som du kan göra senare. Men salvan är inte dum. Glöm inte att ha rena bomullssockar redo att ta på dig direkt efter insmorning av salvan.
Reply With Quote
Gammal 2006-05-10
elaur elaur är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2005-10-16
Plats: Åkersberga
Tackar! Jag visste inte att man kunde värma sånt i micron, trodde det måste ske i vattenbad under strikta former. Kan jag använda plastbunke då också eller bör jag använda rostfritt stål?

Jag ser fram emot ditt recept på fotcreme samt att kunna köpa på mig fler ingredienser
Reply With Quote
Gammal 2006-05-10
Hedersmedlem

Jag tycker det bara är krångligt med vattenbad. Använder det inte alls. Micron till fetter och till crémer så har jag vattenfasen direkt i en liten kastrull.

Fettet har jag i en liten behållare av något slag, plast eller glas, men inte metall i micron. Jag har flera sådana där mått 2.5 dl och 4 dl stora, både i plast och glas.
Reply With Quote
Gammal 2006-06-17
analee analee är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2006-02-25
Plats: Hälsingland
Hej. Jag läser om micron till smältningen och funderar också över detta,
Jag var på en föreläsning som en läkare hade där de berättade att ex kött som tinas i micron förstörs i sin struktur. Kanske det är lika med dessa naturämnen som oljor mm att microvågorna förstör dess struktur också och den härliga oljan plötsligt inte är lika härlig längre i sin fettsyreppbyggnad. Jag vet inte men det skulle vara intressant att veta vad som händer i micron.
Reply With Quote
Gammal 2006-06-17
Hedersmedlem

Hm, ja det låter intressant. Vore bra om någon som vet något om detta kunde skriva och förklara hur det fungerar med oljor och fetter i micron.
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 08:01.