Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Hårvårdsforum
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Hårvårdsforum För recept, se Medlemmarnas recept > Hårvårdsrecept.

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2005-10-16
elaur elaur är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2005-10-16
Plats: Åkersberga
Starkt schampo

Hej. Jag är ny här och har en liten fråga att ställa till er veteraner. Är det någon som vet hur man kan göra riktigt starkt schampo som hjälper mot ingrott smuts och hårbottenbeläggning. Det ska vara ruskigt effektivt och naturligtvis så är det tänkt att användas endast sällan. Bakgrunden till denna något ovanliga undran är att jag har en son med ett autismliknande handikapp, och han avskyr att tvätta håret, gör det väldigt slarvigt själv så jag brukar med jämna mellanrum göra det åt honom, och behöver då något som "rensar upp"

/elaur
Reply With Quote
Gammal 2005-10-18
Cissi's Avatar
Cissi Cissi är offline
Hedersmedlem

Medlemsdatum: 2004-09-21
Plats: Västerås
Använder du för starka preparat på honom så kan han ju få problem med hårbotten. Och då har du ju ännu mer att göra. Gör det till standard istället att du är den som tvättar håret på honom. Vanligt köpschampo tvättar tillräckligt rent (vissa är starkare än andra). Det är också bättre att tvätta håret mer sällan än för ofta.
Reply With Quote
Gammal 2005-10-21
Ringblomman Ringblomman är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2005-05-17
Hej,
Jag skulle kanske göra på ett lite annorlunda sätt för att få bort ingrodd smuts (= smuts, hudflagor och talg) men det är du som känner din son bäst och vet vad han gillar och vad han inte tycker om. Mitt förslag är att du masserar hans hårbotten i ca 15 - 30 min med sköna massagerörelser med en oljeblanding som innehåller jojobaolja och t.ex sesamolja. Jojobaoljan är känd för att penetrera hårbotten och lösa upp gammal talg. Dessutom lämnar det håret skinande glansigt och förstärker hårets naturliga färg (källa: "Guldet från växterna" Finn Anderssen). Kanske massagen kan göras till musik eller annathan gillar som han inte förknippar med den "otäcka" hårtvättningen. Jag vet inte hur gammal han är men det finns få barn som gillar hårtvätt....Sedan måste ju denna oljeblandning tvättas bort med shampo. Där tycker jag att du skall försöka göra shampot själv så att inte ett alltför starkt shampo skapar andra problem (eksem, klåda mm) T.ex. Crearomes recept, det finns gratisbroschyrer att beställa. Gillar han massagen så kan du ju fortsätta hårtvätten som en slags massage (måste tvättas 2 gånger för att få bort oljan) och då blir det bara sköljningen (2 st) som måste genomlidas. Lycka till med din sons hårtvätt och låt oss "Shenetare" gärna veta hur du gjorde och hur det gick.
Citera:
Ursprungligen postat av elaur
Hej. Jag är ny här och har en liten fråga att ställa till er veteraner. Är det någon som vet hur man kan göra riktigt starkt schampo som hjälper mot ingrott smuts och hårbottenbeläggning. Det ska vara ruskigt effektivt och naturligtvis så är det tänkt att användas endast sällan. Bakgrunden till denna något ovanliga undran är att jag har en son med ett autismliknande handikapp, och han avskyr att tvätta håret, gör det väldigt slarvigt själv så jag brukar med jämna mellanrum göra det åt honom, och behöver då något som "rensar upp"

/elaur
Reply With Quote
Gammal 2008-01-20
evelinabirgitta evelinabirgitta är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2008-01-20
Citera:
Ursprungligen postat av elaur

/elaur
hej, jag är också ny här och vet riktigt inte vart jag ska vända mig.. Jag jobbar med ett projekt i skolan angående hårvårdsprodukter. Jag har några funderingar och frågor och jag vore oerhört tacksam om någon kunde hjälpa mig.

- Vilka farliga kemikalier finns det i balsam och schampo?
- Är det bra eller dåligt när en hårprodukt skummar (t.ex. schampo)?

/evelinabirgitta
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är Av
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 07:41.