Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Hudvårdsforum > Hudvård
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2007-03-12
Guldfisk Guldfisk är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2007-03-07
Seborré!? Hjälp mig =(

Hejsan!
Jag har alltid haft jordens problemhy, som det inte finns nån specifik beteckning för. Den är fet (med betoning på FET), men jag har inte en enda finne och har aldrig haft problem med finnar.
Men samtidigt verkar det som min hy är torr, för jag flagnar i nästan hela ansiktet. Plus att jag är Väldigt röd i ansiktet och har superlätt för att bli Knallröd vid kallt/varmt väder, ansträngning ja vad som helst.
Men så för nån vecka sedan fick jag höra talas om nånting som heter seborré, som oftast drabbar folk i hårbottnen då. Men som i riktigt svåra fall yttrar sig som det gör på mig, extrem överproducering av sebum i ansiktet, hårbottnen, bröst och rygg. Samt flagnar jag i ansiktet och antagligen typ i hårbottnen. (sen de "utmärkande" ställena för seborré såsom örsnibbarna, näsan, näsvingarna, ögonbrynen, hårfästet etc stämmer Precis, fast jag har det ju tom värre än så)
Det är skitjobbigt!
För inget fungerar på mig. Produkter för fet hy stramar bara åt och irriterar och gör det värre, blandhy är Ännu värre. Torr hy är ju ingen idé att testa.
Jag vill kunna sminka mig och vara fin som andra tjejer, men det går ju inte när jag har detta.
Testat olika masker, just nu lerosett, den funkar mot det feta men inte mot flagnandet så bra =/
Plus att jag tycker att jag blir väldigt stram och torr av det...
Jag har testat att peela ansiktet (som folk säger man ska göra) men det hjälper inte, och ska man använda peeling som fungerar så irriterar det min hy så att det prduceras Ännu med sebum. Plus att flagorna ändå kommer tillbaka på kvällen/nästa dag.

Så, finns det Nån som vet vad man kan göra åt det?
Nån produkt/nåt man kan blanda ihop själv som kan lindra eller vadsomhelst? Jag är faktiskt ganska desperat =/
Reply With Quote
Gammal 2007-03-12
Morticia's Avatar
Morticia Morticia är offline
Moderator

Medlemsdatum: 2007-01-30
Plats: Stockholm
På shennet finns massor med info.
För att hitta allt måste man söka.

Jag sökte på seborré och fick tll svar:
http://www.shenet.se/cgi-bin/search/...&submit2=S%F6k
Reply With Quote
Gammal 2007-03-12
Medlem

Jag sökte faktiskt på seborré, men allt jag hittade då var info om hårvård =/
Knepigt. Men tack, ska kolla igenom de resultat som kom fram på din sökning men som inte kom fram på min =)
Reply With Quote
Gammal 2007-03-12
Morticia's Avatar
Moderator

Sökte du på shenet eller på forumet?
Reply With Quote
Gammal 2007-03-12
Medlem

Sökte på shenet.
Reply With Quote
Gammal 2007-03-12
Morticia's Avatar
Moderator

LIte konstigt att inte ud fick samma resultat som jag fick... men men...
Reply With Quote
Gammal 2007-03-12
Medlem

ja, faktiskt. men många av de som kom upp på din sökning kom upp på min med, men inte alla. enda skillnaden jag kommer på är att jag skrev med litet s.
hur som helst tacksam för din hjälp =)
Reply With Quote
Gammal 2007-03-13
Morticia's Avatar
Moderator

Jag har lagt upp recept på en skön salva
http://www.shenet.se/forum/showthrea...=3924#post3924

Jag gjorde till mig igår och den lindrar skönt.
Reply With Quote
Gammal 2007-03-13
Medlem

Tack för tipset, men jag tror jag testar att göra egna produkter nu ett tag framöver. Har hittills bara upplevt att massproducerade produkter (gjorda för att passa Många människor och inte specifikt mig) gör min hy Värre =/
Dock härligt att de hjälper dig! =)
Reply With Quote
Gammal 2007-03-13
Medlem

Den såg ganska bra ut faktiskt =)
Men jag fattar inte riktigt allt detta med eteriska oljor och allt än, är helt ny i detta.
Är egentligen överhuvudtaget ganska ny när det gäller hudvård, vet inte riktigt vad man ska använda och vad som är för mkt.
Just nu känns det som listan är såhär: en ansiktmask (lerosett med lite tillägg) varannan dag, en ansiktsolja att smörja in ansiktet med efter masken.
Nån slags rengöringscreme/mjölk att använda morgon och kväll (som är anpassat för seborré och som tar bort överflödigt fett och "fjäll,skorpor", nånting att smörja ansiktet med efter rengöring.
För mkt, för lite? =/
Dock vet jag inte riktigt Vad alla de där sakerna ska innehålla än...
Sen tänkte jag fråga om det finns nån dundermild rengöring som man kan göra och använda för att ta bort smink som inte är jobbig för huden?
Förlåt för att jag frågar en massa, men som sagt, jag vet ingenting och vet inte riktigt hur eller vad man kan blanda ihop så att det inte ska skära sig eller ta ut varandra.
Har ganska nyss fått veta att jag antagligen har seborré i hela ansiktet, så jag kan ingenting om det. har hittills använt produkter för fet hy, vilket inte riktigt har fungerat då det gör mig stram i ansiktet och förvärrar "fjällandet"... Plus att det är mer eller mindre produkter köpta på apoteket och sånt, så det innehåller ju lite knasiga saker som inte är bra för huden heller...
Reply With Quote
Gammal 2007-03-13
Morticia's Avatar
Moderator

Du bör söka läkare. Det finns en del läkemedel som kan lindra. Och sen bör du få rätt diagnos.

Jag felbehandlade min hud i drygt 20 år. Sökte hjälp, men läkare trodde också det var akne. Sen fick jag äntligen remiss till hudläkare för 5 år sen.
Och jag fick veta att det inte var akne utan andra sår (ektuyma, ser ut som smittkoppor), och att det var en annan sjukdom i kroppen som var orsaken (och den är kronisk och det gör att jag nog alltid kommer att få sår i skov).

Och fick ut antibiotikakräm och mjukgörare med propylenglykol så började huden läka. Sen när jag började göra ungefär samma mjukgörare hemma i köket utan mineralolja så har jag läkt bättre. Idag går det att få en mineraloljefri på recept. Propysal heter den. Men den kan irritera skör hud.

Visst har jag sår, klåda, ärr och en del problem kvar. Men jag ser inte ut som en mosad tomat.
Än dröjer det många år innan jag kan slippa propylenglykol i allt jag tar på huden. Valet står mellan det och ännu starkare bakteriedödare.

Ge inte upp!
Reply With Quote
Gammal 2007-03-13
Morticia's Avatar
Moderator

Fråga på! Det är så man lär sig saker!

Du kan helt hoppa över eteriska oljor och lära dig efterhand. Ju färre ingredienser ju större är chansen att man tål det!

Salva är lättare att göra än krämer. (salva är nästan bara olika fetter, kräm är även vatten och då krävs emulgatorer)

Denna rengöringsgel är det många här som gillar:
http://www.shenet.se/forum/showthread.php?t=449

Man kan använda ren olja att ta bort smink med.
Reply With Quote
Gammal 2007-03-13
Morticia's Avatar
Moderator

Det låter som du har en rimlig plan. Mask och olja först!
Jag gjorde missen att testa massor nytt samtidigt. Så jag hade svårt att se vilka råvaror min hud inte tål. Lite dumt.

Följande text hittade jag på: http://huden.nu/dermatologen/patinfo/31-40/33.shtml

Mjälleksem,s.k. seborroiskt eksem, är mycket vanligt och drabbar de flesta personer någon gång. Det känns lätt igen på grund av sitt utseende och lokalisation. Det kan vara svårare när det samtidigt förekommer tillsammans med en hudsjukdom som t.ex. psoriasis.

Klinisk bild
Eksemet drabbar ofta hårbotten och ansiktet. Inom rodnade områden ses en torr vit fjällning, som ibland blir litet mer gulgrått fet. Eksemet uppträder oftast i hudpartier med stora aktiva talgkörtlar. Typiska ställen är invid näsvingar, i ögonbrynen, bakom öron, i hårfästet och hårbotten, men det är inte ovanligt också på andra ställen i ansiktet som panna och kinder. Seborrhoiskt eksem kan uppkomma även på kroppen, över bröst och rygg och i naveln. Det kan ibland också ses i kroppsveck, under bröst, i ljumskar och runt ändtarmen. Klåda förekommer. Ibland kan, särskilt i hårbotten, små gulaktiga kvisslor (follikuliter) tillkomma.

Sjukdomsorsak
Orsaken är egentligen okänd men förefaller vara relaterad till ärftliga faktorer, dvs. den hudtyp man är född med.
Någon slags överaktivitet i talgkörtlar kan föreligga som gynnar utvecklingen av en på huden normalt förekommande slags jästsvamp. Samband ses ofta med allmäntillståndet. Försämring noteras vid perioder av påfrestningar, uttröttning och psykisk stress. Klimatet har också stor betydelse. Eksemet återkommer ofta vintertid för att bli bättre på sommaren.

Förlopp
Detta eksem har, eftersom det delvis beror på ärftliga faktorer, en stor tendens att återkomma under ogynnsamma förhållanden.

Behandling
Själva eksemet måste behandlas med ett kortisonpreparat, som väljs utifrån var eksemförändringar sitter och hur besvärligt det är. Kortisonpreparat som även innehåller svavel, eller antiseptiska och svamphämmande ämnen, är ofta mest effektiva. Till hårbotten kombineras detta med ett modernt mjällshampoo från apoteket. När eksemet väl är läkt kan samma mjällshampoo användas som en basbehandling för att hålla besvären under fortsatt kontroll. Svåra fall kan kräva tillägg av viss tablettbehandling.

http://huden.nu/dermatologen/patinfo/31-40/33.shtml

Senast redigerat av Morticia : 2007-03-13 klockan 01:21.
Reply With Quote
Gammal 2007-03-13
Medlem

Jo, jag borde nog göra det. Men hur kommer man i kontakt med en hudläkare? Måste man ha remiss från en vanlig läkare och så först?
Men usch, 20 år =/ Vilken tur att du kom till en bra läkare som fattade att det inte var acne!
Så du kommer tillslut att slippa behandla besvären, alltså, kommer de att försvinna för dig? =)
Hehe, jo, men man känner sig så dum när allt man säger kommer ut i frågform =P
Ok, ska testa att göra den så får vi se om den är snäll mot mitt lilla ansikte. Jo, men det känns ju ändå som att eteriska oljor hjälper många olika saker och att jag skulle få ett bättre resultat om jag lyckdes blanda ner rätt sådana =) Men nu kan jag ju ingenting om det, så det blir ju svårt att komma på vad man ska blanda i.
Ok, så jag ska hålla mig med att använda masken och oljan varannan dag och sen inget annat ett tag innan jag börjar med ytterliggare en grej?

Oj, tack så mycket för att du letade upp den sidan! Det stod ju ganska mkt bra där.
Haha, va brännt. "Typiska ställen är invid näsvingar, i ögonbrynen, bakom öron, i hårfästet och hårbotten, men det är inte ovanligt också på andra ställen i ansiktet som panna och kinder. Seborrhoiskt eksem kan uppkomma även på kroppen, över bröst och rygg och i naveln."
Allt det stämde in totalt. Har hört att de flesta som har seborré "bara" har det vid näsvingarna eller ögonbrynen, eller så har de det i hårbottnen. Aldrig hört om nån som har på Alla ställen, förutom jag då =/
Nu när jag ser vilka problem jag egentligen har så är nog läkare en ritkigt god idé. Men det gör nog inget om jag åtminstone hjälper mitt ansikte bli lite finare under tiden =)
Ska beställa så jag kan göra min egna "lerosett". Har du några tips på andra saker än rasul och vatten (ev paraben) jag ska ha i?
Och den där oljan du gav recept på ska jag ta och göra också, så jag har nåt att smörja in mitt stackars ansikte med efter lermasken.
Reply With Quote
Gammal 2007-03-13
Morticia's Avatar
Moderator

I en del landsting krävs remiss. I andra kan man ringa direkt själv. Kolla på ditt landstings hemsida.

Eftersom mina sår orsakas av inflammation inuti i kroppen så kommer jag troligtvis att få sår då och då i resten av livet. Men så länge jag tål behandlingen kan jag se till att de inte sprids över stora områden.

Ju mindre saker de innehåller ju större chans att din hud tål dem.

Du bör nog vänta med att ha andra saker i Lerosetten,
börja med Aloevera gel (25 ml/100 gram), rasul och batterivatten och blanda nytt varje vecka. Sen när du vet vad som fungerar så kan du blanda större satser.

De eteriska oljor du kan testa är Tea Tree, Bergamott, Lavendel, cypress, myrra, citron, salvia
Mot klåda: pepparmynta,
Och läs på om eteriska oljor. Så du doserar rätt!

Rinblomsextrakt kan vara lindrande. Jag har det som är flytande i glycerin. Tycker det är lättare att dosera. Den kan du blanda i olja och smörja med.

Till kroppen kan du använda rapsolja eller solrosolja. Det lindrar klådan. Välj helst den kallpressade. Köp i vanlig mataffär. Det är billigast.

En hel del info om mjäll och eksem:
http://www.shenet.se/ravaror/eksemmedel.html
http://www.shenet.se/ravaror/harvardsmedel.html
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 06:11.