Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Medlemmarnas recept > Hudvårdsrecept
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2007-03-19
Morticia's Avatar
Morticia Morticia är offline
Moderator

Medlemsdatum: 2007-01-30
Plats: Stockholm
Jag har också produkter med onödigt innehåll. Jag gör inte tvål själv. Utan köper.

Sen kan man reagera med allergi eller överkänslighet även mot "naturliga" produkter. Jag tål ex-vis få hydrolat-blomvatten. Just nu vet jag att jag tål myntavatten, gurkörtsvatten. Men ros, apelsinblom, lavendel blir jag sjuk av. Men jag tål både lavendel och apelsinblom (neroli) som eterisk olja.
En del örtextrakt ger mig hysterisk klåda. Tål brännässla! vilket räddat min hårbotten.

Nu ska jag ner med eteriska oljor i min sovgott-lotion! http://www.shenet.se/forum/showthread.php?t=741
Reply With Quote
Gammal 2007-03-19
Morticia's Avatar
Moderator

Och här kommer innehållet på din kräm. Med svenska
Aloe Barbadensis (Aloe Vera) Leaf Gel,
Aqua (Purified Water, vatten),
Helianthus Annuus (Sunflower, solrosolja) Seed Oil,
Vegetable Glycerin (glycerin),
Stearic Acid (sterainsyra, fett),
Cetyl Alcohol (cetylalkohol, fett),
Persea Gratissima (Avocado olja) Oil,
Tocopheryl Acetate (Vit E),
Prunus Amygdalus Dulcis (Sweet Almond, mandelolja) Oil,
Potassium Cetyl Phosphate (Emulgator),
Methyl Glucose Sesquistearate (Emulgator),
Sorbic Acid (askorbinsyra, vitamin c, konserveringsmedel),
Carbomer (förtjockningsmedel),
Potassium Hydroxide (Kaliumhydroxid emulgeringsmedel),
Capryloyl Glycerine (glycerin från solros),
Sodium Benzoate (Natriumbensoat, konserveringsmedel),
Potassium Sorbate (Kaliumsorbat,konserveringsmedel),
Benzyl Alcohol (Bensylalkohol, konserveringsmedel, doftfixatör),
Fragrance Oil Blend (parfym).
Reply With Quote
Gammal 2007-03-19
Guldfisk Guldfisk är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2007-03-07
Jo, klart man kan vara överkänslig även mot naturliga produkter, tyvärr.
Tycker bara att det är lite onödigt mkt i denna kräm...
oj, läste din översättning och J*vlar va mkt konserveringsmedel det va i! Eller ja, många olika. Är det normalt? =S
Och vad är en emulgator?

Tack för översättningen, ska sätta mig o läsa lite om de olika sakerna och kanske kommer jag fram till orsaken till mitt blossande ansikte. Men jag kan ändå hålla med dig det du sa i början när du trodde det var pga lerosetten jag blev röd, att det ökar blodcirkulationen. För det är ungefär så det känns, eller ja, vad vet jag. Det kliar inte lelr blir irriterat, jag blir "bara" knallröd och Varm. Men det går ju som sagt över, men det håller ju i sig ett tag. Och ärligt talat så är det inte så kul att behöva gå runt och se ut så.
Reply With Quote
Gammal 2007-03-20
Morticia's Avatar
Moderator

Vad just du reagerar mot är svårt att säga.

Det krävs ofta flera olika konserveringsmedel. Så är aktiva mot olika bakterier, svampar, mikroorganismer. När man gör själv använder man ofta paraben, som egentligen är några olika sorters parabener.

Emulgator är det som gör att man kan blanda fett och vatten till en kräm/lotion. Utan det blir det olja på vattnet. I olika skikt.
http://www.shenet.se/ravaror/emulgeringsmedel.html

Jag använder mest emulgator L som passar bra till lotion, det går att göra tunna spraybara lotions med den och vegetal som jag har till krämer eller tjockare lotion.
Jag har också testat basemulgatorn. Och den fungerar. Men den gör att fettfasen stelnar lite snabbt. Så man får smälta om, och stressa... Lite jobbigt. Men den är billig.

Man kan också använda två st. En VE-emulgator i fettfasen och en MF-emulgator i vattenfasen. Men de använder inte jag. De flesta recept med dessa två kan man göra om till vegetal.
Reply With Quote
Gammal 2007-03-20
Medlem

Jo, det är nog ganska svårt. Men jag tycker att ju mindre ingredienser desto bättre. Vet inte varför, men känns säkrare så, och bättre =P iaf till en början så man kan utesluta och vara säker på vad man tål och inte tål.

Jaha, tack så mkt. Misstänkte att det skulle vara något sådant, men bättre att fråga än att gissa och ha fel =)
Det står tom att den inte innehåller paraben: "Paraben Free".

Hehe, ärligt talat Morticia så är du min idol just nu. Du vet så mkt och är så otroligt snäll och hjälpsam!
Hade inte kommit såhär långt med vad jag vet och lärt mig om det inte varit för dig. Och hade aldrig hittat bra produkter och recept till mig själv så snabbt om det inte vore för dina tips och idéer =)
Reply With Quote
Gammal 2007-03-20
Morticia's Avatar
Moderator

Få produkter är helt utan konserverande ämne. Sen en syra eller annat som gör jobbet.

Känns bra att vara till hjälp!
Jag har väldigt lätt att lära mig saker. Tack vare att jag har en form av autism. Det allra mesta jag läser fastnar direkt. (Min hjärna vilar aldrig, den surrar dygnet runt, så jag får stänga av den med piller för att få sova. en liten nackdel... Men när jag var ung och pluggade så var det smart, då kunde jag göra delar av matematikläxan i sömnen.... Ja, jag vet att jag är lite av ett ufo *ler*)

Och eftersom jag inte har fysik nog att hjälpa (utan behöver själv hjälp med det mesta) så får det bli med kunskap och via nätet. Passar väldigt bra när man inte är 100 % frisk.

Senast redigerat av Morticia : 2007-03-20 klockan 00:32.
Reply With Quote
Gammal 2007-03-20
Medlem

Nej, det vet jag. Men det var ju så många olika saker i den där krämen. Känns som jag hade nöjt mig med mindre än hälften av allt det där ^^

Härligt att du har en hjärna som jämnar ut problemen med din fysik!
Jag är lite likadan, har varit väldigt sjuk senaste åren och inte gjort så mkt mer än att ligga stilla i en säng. Men med hjälp av internet kan man ändå känna sig ganska nyttig och hjälpa folk. Dock har jag andra områden än naturkosmetika (uppenbarligen) som jag hjälper folk i.
Internet är en underbar sak, man lär sig så mkt som man annars aldrig skulle ens höra talas om!

Det där med att ha en hjärna som aldrig vilar har jag med, dock är jag motsatsen till din begåvning, jag minns Ingenting istället =/ Kan mitt i en mening glömma vad jag pratar om (händer varje dag) och sånt. Även där är internet bra, för när man pratar med folk står allt båda sagt kvar om man skulle behöva gå tillbaka och läsa, vilket jag måste göra ganska ofta. Måste också ta till tabletter för att kunna sova. Det är därför jag inte sovit på några dygn nu, för mina tabletter är slut. typiskt.

Jag är verkligen väldigt tacksam för all din hjälp och att du faktiskt inte idiotförklarar mig för att jag inte fattar nåt, utan försöker hjälpa mig istället ;D
Reply With Quote
Gammal 2007-03-20
Morticia's Avatar
Moderator

Internet är ett bra "ställe" där man kan hålla till och lära sig massa på.
Och såna här forum för olika intresse är toppenställe att lära sig massor på. Varje dag!
Jag söker ofta bland gamla inlägg och testar nya saker.

Att idiotförklara är inte riktigt min grej.
Reply With Quote
Gammal 2007-03-20
Medlem

Japp, jag har lärt mig otroligt mkt tack vare internet som jag inte skulle haft möjlighet till annars!

Jag är superglad att jag hittade detta forum. Finns ju massvis med bra grejjer. För mkt egentligen Önskar jag hade större ekonomiska tillgångar så jag kunde testa allt jag skulle vilja testa.
Hittade tidigare ett annat forum, inte som detta precis. Men som ändå hjälpt mig i detta med hudvård etc. Genom det jag kom i kontakt med lerosett och på den vägen hittade jag till slut hit

Nej det verkar inte som det är din grej. Men tyvärr finns det alltför många som ägnar sig åt det, för att själva känna sig bättre än andra =/
Reply With Quote
Gammal 2007-03-20
Morticia's Avatar
Moderator

Pengar är ett problem.
Men en del saker blir mycket billigare när man gör det själv.
Sen det klart att det kostar att köpa in råvaror och förpackningar, våg etc.
Men jag tar lite och lite.
Jag har inte så många oljor hemma (sesam, raps, oliv, avokado, tistel, gurkört, jojoba) varav de fyra första kommer från mataffären, men jag skulle behöva druvkärnolja.
Eftersom man ofta behöver olika olja till kropp och ansikte så behöver man ha några olika som passar en själv.
Reply With Quote
Gammal 2007-03-20
Morticia's Avatar
Moderator

Det finns ju en del bra-att-ha:
Glycerin
NFF
Cetylalkohol
Paraben
Mjölksyra
E-vitamin
A-vitamin
Vegetal
Xanthangum
bivax
kakaosmör

En vrålenkel kräm kan bestå av:
20 ml matolja
1 gram cetylalkohol
5 gram vegetal
70 ml dest.vatten
10 droppar paraben
3-4 ml glycerin

eller så kan man ha flera olika oljor, Örtavkok, örtextrakt, olika fuktbevarare, vitaminer, eteriska oljor.

Senast redigerat av Morticia : 2007-04-19 klockan 14:25. Orsak: stavfel
Reply With Quote
Gammal 2007-03-20
Medlem

Det blir ju billigare i längden ja, men just i början när man ska köpa in råvarorna och allt man behöver till så blir det dyrt.
Får helt enkelt prioritera och köpa in det som är viktigast först, som för mig är hudvård viktigast, så jag följer de recept jag blivit tipsad om. Sen skulle jag ju bra gärna vilja sitta och mixtra själv och även göra eget smink och sånt. Men just nu har jag inte riktigt råd med allt jag skulle vilja göra

Helst skulle man ju vilja ha ett outömligt förråd av allt som finns att få tag på så man kunde mixtra och testa bäst man ville! =D
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 05:15.