Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Medlemmarnas recept > Hudvårdsrecept
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2007-02-08
Morticia's Avatar
Morticia Morticia är offline
Moderator

Medlemsdatum: 2007-01-30
Plats: Stockholm
Lerosett djuprengörande mask

"Lerosett"

Köpt lerosett innehåller Rasul och vatten! Inget annat!
Genom att göra själv blir det billigare och lättare att tillsätta andra ingredienser.

50-75 ml dest.vatten (batterivatten från macken fungerar utmärkt!)
10-15 droppar paraben
50 gram lägg sen Rasul lerbitar eller strö lerpulver och låt sjunka till botten innan du rör om.
Ta ev mer vatten.

Du kan ta:
några droppar eterisk olja
1-2 ml olja
aloe vera, jucie, koncentrat, gelé.

Låt verka på huden 5-15 minuter.

Senast redigerat av Morticia : 2007-05-03 klockan 23:06. Orsak: lagt till paraben
Reply With Quote
Gammal 2007-03-07
Guldfisk Guldfisk är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2007-03-07
ojsan, jag använder lerosett just nu och tycker det är skitbra. Det är det enda jag hittills testat som verkligen hjälper att få bort överflödet av fett i min hy, det är underbart att slippa och känna sig som en smörbytta i ansiktet.
Tänkte inte ens tanken på att man kunde göra det själv!
vart får man tag i rasul?
och vad för slags eteriska oljor ska det vara?
och den sista oljan, vad menar du för olja?
Skulle vara super om man kunde göra lerosett själv!
Ursäkta frågorna, men det skulle ju bli billigare att göra själv =)
Reply With Quote
Gammal 2007-03-07
Morticia's Avatar
Moderator

Enklaste är att köpa batterivatten på närmsta mack.
Och lägga lerbitarna i. Sen röra om nät de "smält"
Och använda den neutral.
Rasul från Utrekram (ser ut som jordbitar) säljs bl.a. på hälsokost (i butik och på nätet)
På crearome säljs mald rasul: www.crearome.se

Vill man sen få mer effekt så kan man tillsätta:
Eteriska oljor: http://www.shenet.se/ravaror/hudlakemedel.html
För fet hud passar: Bl.a.
Apelsin, bergamott, citron, citrongräs, eukalyptus, geranium, grapefukt, lavendel, lime, mandarin, myrra, myrten, neroli, , petitgrain, tea tree
Den sista oljan är ifall man tycker den är för uttorkande. Ex: har akne och ömtålig hud
Aloevera är skönt att ha i.

Ingan fara att fråga. Och det blir billigare. du kan göra nästan ett kilo neutral Rasul-mask för ca 100 kr!

Du kan göra för en vecka utan att tillsätta koncerveringsmedel.
Vill du göra större satser så behöver du tillsätta 12 droppar paraben per 100 gram.

Senast redigerat av Morticia : 2007-03-07 klockan 15:30. Orsak: ang paraben
Reply With Quote
Gammal 2007-03-08
Medlem

Batterivatten? Det låter farligt, mina tanken går osökt åt batterisyra... Vad är det för speciellt med batterivatten?
Så man ska helt enkelt köpa Rasul och lägga det i vattnet så är det klart? =P
Jag är superdålig på detta med hudvård och har precis hittat lerosett och börjat använda och jag tycker det verkar fungera! Dock är det Ganska uttorkande.
Kan man blanda i nåt så att det inte blir lika uttorkande? eller rekommenderar du nåt att smörja in ansiktet med efteråt?
Sen blir jag Väldigt röd efteråt när jag tvättat bort det och sedan smort in mig, vet inte om jag är röd innan eller efter jag smörjer in mig. Men det svider litegrann också, kan beror på det jag smetar in i ansiktet efter att ha använt lerosett.
ursäkta utdraget av mina problem här, men hoppades lite att du hade några dunderbra tips? =)
ursäkta alla frågor, men jag är så trött på att vara helt flottig i ansiktet, den enda jag får va nöjd över är att finnar är en sällsynt sak att hitta i mitt ansikte, skumt nog.
Och jag blev helt extas när jag hittade denna sida (av en slump), för jag är en fattig arbetslös tonåring och då har man inte råd att köpa en massa dyra produkter där man får betala typ 250 spänn för 30ml... =/
skulle vara superglad om du kunde komma med tips på nånting som är väldigt återfuktande, då det känns som min stackars hud skulle vilja ha lite mera fukt.
så tolv droppar paraben är alltså det som behövs för att konservera 100 gram rasulmask?
Och är det verkligen inget mer i lerosett än vatten och rasul? =/
Reply With Quote
Gammal 2007-03-08
Morticia's Avatar
Moderator

Batterivatten är rätt så rent. Sök på vatten här i forumet.
http://www.shenet.se/forum/showthread.php?t=69
http://www.shenet.se/forum/showthread.php?t=258
http://www.shenet.se/forum/showthread.php?t=157
http://www.shenet.se/forum/showthread.php?t=430

Det är så lätt som att lägga rasul i vatten, låta lösa upp, sen röra.

Jag menar att blanda i något som gör den mindre uttorkande samt ger fler effekter på huden, som inflammationshämnde, sammandragande, fuktgivande.
Att man blir röd är för den ökar blodcirulkationen.
Många låer den verka 20 minter eller mer. Det är ofta för länge.
10-15 minuter klarar huden bättre.

Ja 12 droppar paraben räcker för 100 gram lermask.

Du kan blanda en ansiktsolja som du tar några droppar av direkt efter.
3 ml tistelolja
4 ml jojobaolja
1,5 ml Gurkörtsolja
1,5 ml e-vitamin
10 droppar a-vitamin

Eller använda enbart jojobaolja. Det fungerar bra på hud som lätt blir fet.
http://www.shenet.se/ravaror/jojobaolja.html

Lerosett är enbart rent vatten och rasul!

Senast redigerat av Morticia : 2007-03-08 klockan 15:37. Orsak: länkar till vattensamtal
Reply With Quote
Gammal 2007-03-12
Medlem

Ok, ska kolla upp lite om att blanda i andra saker i för att få mer effekter =)
Tack för receptet på ansiktoljan! Ska testa den.

Hur länge håller det sig 100gram "lerosett" på 12 droppar paraben?

Har inte haft tillräckligt med tid för att kolla igenom denna sidå så mkt än, men jobbar på det. Superskoj med en sida som denna ju!
Har dunderjobbig hy som det verkligen inte går att få bukt på, hoppas att jag hittar bra tips här. Misstänker att jag har väldigt svår seborré. Vem vet, jag kanske hittar nån som är expert på det här =)
Reply With Quote
Gammal 2007-03-12
Morticia's Avatar
Moderator

Ansiktsoljan har fixat min hud i ansiktet, från blandhy med jättetorra fläckar till omtåligt fet med stora porer, pormaskar i massor och ibland finnar.
Med rasulmask 3 ggr per vecka. Olja två ggr per dag. Sen har jag gjort en ansiktslotion som jag tar efter jag använt oljan. Och den kombinationen fungerar bra för mig.
Det är denna lotion jag anpassat till min hud med lite annat i.
http://www.shenet.se/forum/showthread.php?t=546

Lermask håller minst 6-9 månader. Om den inte öppnas ofta så håller den längre.

Men jag tycker det är enklare att göra ny då och då. Så man kan varierar innehållet.
Reply With Quote
Gammal 2007-03-16
Medlem

OJ! Det låter ju jättebra! =)
Låter ungefär som mig, fast minus torra partier och plus fjäll/skorv.

Använder du mer än rasul, olja och ansiktslotion?

Blir lite förvirrad nu. Du säger att man kan använda ansiktsoljan efter rasulmasken för att inte bli uttorkad. Men att du använder en ansiktslotion efter att du använt oljan?
Vad gör denna magiska olja egentligen? =P
Och vad gör ansiktslotionen för nåt magiskt?

Ursäkta att jag verkar snurrig och inte håller reda på nånting, har en slags hjärnskada som gör att jag har Svårt för att minnas och att se/uppleva saker i annat än kaos. Vilket gör att allt lätt blir snurrigt och virrigt för mig =P

Ska sätta mig o jobba på den där listan nu! =)
Reply With Quote
Gammal 2007-03-16
Morticia's Avatar
Moderator

I ansiktet är det rasul, olja, och lotion.
Oljan tillför näring.
Lotionen innehåller fuktbindande ämne.

Jag lägger upp ett recept på ansiktslotion, du kan variera oljorna hur du vill. Men jojoba är bra att ha... http://www.shenet.se/forum/showthrea...=4003#post4003
Reply With Quote
Gammal 2007-03-16
Medlem

Kör du inte med nån slags rengöring varje dag också? Visst rasul, men det var väl bara några ggr i veckan, eller det kanske räcker?
Jaha, då fattar jag lite bättre. Oljan för näring och lotion för fukt. Ska införa det i min info lista ;D

Åh gud, nu har jag suttit och malt eteriska oljor tills ögonen gör ont.... Men har hittat en del intressanta saker, har dock inte jobbat mig igenom alla än, är på bokstaven L...
Fantastiska grejer det finns, och dessutom Naturliga! Fattar inte varför man inte använder mer naturliga saker istället... Visst, dyrare, men det känns ju ändå som det är bättre, just för att det är naturligt.

Att ansiktslotionen innehåller kakaosmör fröbryllade mig lite... Står att den ger fet känsla och inte absorberas på flera timmar, samt inte passande för fet hy. Fast å andra sidan kanske det finns nåt i receptet som jämnar ut den effekten?
Nu börjar jag komma in i detta, det är ju asspännande!
Reply With Quote
Gammal 2007-03-16
Morticia's Avatar
Moderator

Jo, jag använder en rengöringsgel (köpt)
Men många här på shenet tycker denna är toppen:
http://www.shenet.se/forum/showthread.php?t=449

Och sen ansiktsvattan.
http://www.shenet.se/forum/showthread.php?t=743

Det är inte så mycket kakaosmör. Men man kan utesluta det. Det används mest för att ge konsistens.
Jag har även haft sheasmör i någon gång både tillsammans med kakaosmör (1,5 gram var) och ensam.

Senast redigerat av Morticia : 2007-03-16 klockan 15:01. Orsak: mer text....
Reply With Quote
Gammal 2007-03-17
Morticia's Avatar
Moderator

Jag använder ofta lite rasulmask och vatten (så det blir en lösare smet) och rengör ansiktet med. Utan att lägga mask. Och jag tvättar håret med det. Och ibland nästan hela kroppen, eftersom det är lite "grusigt" så passar den inte för underlivet.
Reply With Quote
Gammal 2007-03-19
Medlem

Ok, jag ska kolla upp rengöringsgelen och ansiktsvattnet.

Jo, jag har också använt lerosett som enbart rengöring och inte mask ibland. Men jag tycker att den torkar ju så väldans fort så det blir ju jobbigt att tvätta sig med den. Dock kanske det blir bättre när man gör egen och har lite tillsatser i. Gillar faktiskt inte att den torkar och stelnar på tre sekunder... =/

Nej, det var inte så mkt i. Men jag gillar inte när man får nån slags hinna ovanpå huden... Ska testa att minska på det och ersätta det med tex sheasmör som du sa (ska dock läsa vad det är först ;P)

Förresten, jag skrev tidigare att jag blir Knallröd och varm i ansiktet. Det är Inte pga lerosett, utan min aloe vera kräm som jag smörjer med efteråt.
Nu sist jag använde lerosett så väntade jag en bra stund innan jag smorde in mig, och jag va inte minsta röd innan jag smorde. Men direkt efter så börjar det hetta till och bli rött =/ Det som är mest störande är att det håller i sig i Flera timmar! Tror inte det är pga själva aloe veran, sökte och läste om dess egenskaper och det är ju snarare lugnande för flammig hy, inte flammig-hy-framkallande ;P
Men krämen innehåller en del andra saker, är säkert nåt av de som är boven...
Reply With Quote
Gammal 2007-03-19
Morticia's Avatar
Moderator

Lerosett kan man spä med mer vatten i en kopp eller mugg och tvätta sig med. Eller blanda ner aloegel om man vill få den mjuk istället för torr och stram direkt.

Låter som det är något i den krämen som irriterar huden. Har du innehållsförteckning?
Reply With Quote
Gammal 2007-03-19
Medlem

Hehe, du är smart du. Ska testa att späda ut med vatten. Jo, det där med aloegel hade jag ju tänkt ha i, ska ju göra egen rasulmask när jag väl får ihop alla olika recept jag ska ha. Dock kör jag på köpt lerosett så länge tills jag får hem alla de andra grejjerna.

Innehållsförteckningen är på engelska, men det kanske går bra ändå.

Aloe Barbadensis (Aloe Vera) Leaf Gel, Aqua (Purified Water), Helianthus Annuus (Sunflower) Seed Oil, Vegetable Glycerin, Stearic Acid, Cetyl Alcohol, Persea Gratissima (Avocado) Oil, Tocopheryl Acetate (Vit E), Prunus Amygdalus Dulcis (Sweet Almond) Oil, Potassium Cetyl Phosphate, Methyl Glucose Sesquistearate, Sorbic Acid, Carbomer, Potassium Hydroxide, Capryloyl Glycerine, Sodium Benzoate, Potassium Sorbate, Benzyl Alcohol, Fragrance Oil Blend.
Jag tror att det var allt... För mig känns det ju som det är alldeles för mkt onödiga saker som jag inte behöver i denna krämen. Till mitt försvar köpte jag denna innan jag blev medveten om naturkosmetikans underbara värld och trodde att denna kräm var dunderbra =P
Ursäkta om jag stavat fel och för att jag inte översatt, jag har inte sovit på två dygn och det är lite svårt att tänka just nu... =P
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 23:26.