Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Hudvårdsforum > Hudvård
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2007-03-14
Guldfisk Guldfisk är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2007-03-07
Ok, ska kolla och se om det krävs remiss eller inte =)
Hade bara tänkt ha i nåt i lerosetten så att den blir mindre uttorkande, så alltså bara en grej och aloevera gel blir nog bra =)
Ok, ska läsa på lite om de eteriska oljorna du rekommenderade samt lite andra, så får vi se vad som bäst lämpar sig att använda.
Klåda har jag inga problem med faktiskt. Bara Väldig överproduktion av sebum och flagnig. Sen tror jag att jag har små inflammationer i ansiktet, eller ja, att det är det som är rött. Men jag har inge ont eller klåda, turligt nog.
Tack för att du är så otroligt hjälpsam!
Reply With Quote
Gammal 2007-03-14
Morticia's Avatar
Morticia Morticia är offline
Moderator

Medlemsdatum: 2007-01-30
Plats: Stockholm
Jag har ofta Aloe i min rasulmask.
Jag lägger mask även på bröst, bröstrygg, hårbotten och på sår på benen. Innan orkade jag göra två varianter. Men det kändes lite onödigt så nu göra jag en. Har gjort en stor snygg glasburk ikväll. Som luktar apelsin! Ska dela upp den i badrumsvänliga mindre snygga plastburkar imorgon (jag har en nackskada, och armarna är darriga, svaga och tappar lätt det mesta. Så det råder glasförbud i mitt badrum.)

Skönt att du inte har klåda. Det kan driva en till vansinne. Jag hittade min lösning av en slump... du kan läsa om det i hårforum... en geleansiktsmask som jag kladdade fel och lindrade klådan även i hårbotten... Tänk var misstag kan vara bra!

Eterisk citron minskar produktion av fett, Och apelsin har kan minska på förtjockad hud. Jag har de i min rasul. Och ibland pepparmynta.
Tål du tea tree olja så är den läkande.
Jag köpte för ett tag sen för att testa om jag tål det nu då! Och jag tål den på benen+fötter. och bara där! Vilket har varit tur, jag hade några trycksår på fötterna mellan fotvald och häl just där fotplattan på rullstolen trycker som såg illa ut. På 2 veckor har de läkt bra! Och jag slipper kompresser och sånt!

Detta forumet är tillför att hjälpa varandra!
Reply With Quote
Gammal 2007-03-14
Medlem

Kollade nu efter info om detta med remiss eller inte och jag hittade absolut noll info om det =/
Jag får helt enkelt ringa sjukvårdsupplysningen senare idag.
OJ, att jag inte tänkt på det. Att man kan ha rasulmasken på andra feta ställen! Har ju som sagt yberseborré, dvs fet fet fet i ansiktet, hårbotten, bröstbenet och rygg. Fjäll/skorv har jag bara i ansiktet och öronen dock, kanske lite i hårbotten. Ska börja smörja in där med =)
Men hur kommer man åt att smörja in sin egen rygg?
Hur ofta rekommenderar du att man ska använda lermasken? Tänkte att varannan dag skulle vara bra, eller?
Och hur mkt ska man smörja med? För det står på förpackningen jag köpte att det ska räcka en månad, men min är slut efter bara en vecka =/ Ska man bara smörja in ett tunnt lager eller ska man brassa på med ett tjockare lager så att det täcks ordentligt?
Hittar inget som heter aloevera gel på crearome... Är det nåt man måste mixa ihop själv?
Reply With Quote
Gammal 2007-03-14
Morticia's Avatar
Moderator

På sin egen rygg - man måste ha hjälp!
Hur ofta beror på hur ofta det behövs. Så den ska inte användas så ofta att huden inte hinner hämta sig mellan. Ofta räcker varannan dag i ansiktet om man har andra problem än vrålfet hud (och bara det!)

På creareome säljs Aloevera jos, och alovera koncentrat som man kan ta istället för gelé. Men då tar man 1 ml istället för 10 ml.
Eller så köper du aloevera gele på hälsokosten. Det är bra att ha sån gelé hemma. Bra att smörja med när det stramar lite eller är inflammerat.
Reply With Quote
Gammal 2007-03-14
Morticia's Avatar
Moderator

http://www.bodystore.nu kan du köpa rasul billigare än på Crearome.
Varan heter "Rasul - Mineraltvål i Bitar " Sök efter "rasul" så hittar du den.
Och där kan du köpa Aloevera gel
Reply With Quote
Gammal 2007-03-14
Jazmine Jazmine är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2007-03-08
Plats: Upplands Bro
hello,, en vanlig ringblomssalva e valdigt vardande men man kan satta i andra saker, t ex bjorkvetstjara som man kan anvanda vid skabb, hudparaciter el jag har t ex gjort till kompis med psoriasis o d funkar bra. upplever du att hyn e smutsig? i s[na fall skulle du kunna kurera dej med en sk blodrenande ort...good luck
Reply With Quote
Gammal 2007-03-15
Medlem

Hehe, jo, det jag tänkte. Men man vet ju aldrig om du kanske hade kommit på nåt mirakulöst sätt så man kunde fixa det själv ;P
Ok, men då kör jag på att lägga lermasken varannan dag uppföljt med den där ansiktsoljan du tipsade mig om. Kan jag använda den på ryggen om det skulle behövas?
Hehe, det var där jag beställde min lerosett ifrån =P
Oj, shit vilken prisskillnad det var! 400g från crearome skulle kosta 129,6kr, 400g från bodystore 39kr!!
Sjukt egentligen. Att de säljer grundrexeptet på lerosett (rasul) 400g för typ 40 spänn, medan de säljer utblandad rasul med vatten (=lerosett) 70ml för 69kr =P
Haha, va lurad man känner sig helt plötsligt ^^
Aloevera gel alltså, är det den där Lily of the Desert Aloe vera Gelen med 99,7% aloevera? De hade några olika...
Åh, jag är helt förvirrad av allting helt plötsligt. Har fått för många tips hit och dit och jag får inte riktigt ihop det.
Sen har de ju minimumpriser både crearome och bodystore, så man måste ju beställa ganska mkt. så det känns som jag egentligen borde beställa allt på en gång... dvs allt till rasulmasken, ansiktsoljan, rengöringsgelen och den där salvan.
Huh... Måste försöka få ordning på allt och få ihop specifika listor på vad det är som ska vara i allt, samt hur mycket av allt jag ska köpa.
Men det är spännande! Tror benhårt på att naturliga produkter läker och hjälper på olika sätt, i många fall mkt bättre än kemiskt framställda grejjer.
Reply With Quote
Gammal 2007-03-15
Jazmine Jazmine är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2007-03-08
Plats: Upplands Bro
jag vill tipsa om att anvanda olivolja med tillsatt eterisk lavendel som e milt och rengorande for ansiktet,, jag tar bort smink o allt med det. det later kankse fett men bara man tar en svamp och tvattar bort all olja med sa ska de inte vara nat problem.
Reply With Quote
Gammal 2007-03-15
Morticia's Avatar
Moderator

Oljan kan du använda där du behöver.
Den vet inte skillnad på rygghud och ansiktshud

Färdig Lerosett är mer praktisk. Det kostar.
köper man rasul måste man ju fixa rent vatten, blanda ihop, diska (vissa saker blir rätt skitiga) och lösa förvaring av den hemgjorda masken.

Jag köper en Aloe som kostar ca 100 kr för 300 ml. Trivs bra med den.
Testat köpa en 500 ml med pump, men den innehöll lite onödiga saker (tyckte jag),
Om det står 96 eller 99 % behöver inte vara skillnad. En del innehåller E-vitamin. Och sen innehåller alla olika konserveringsmedel och förtjockningsmedel.

I en del produkter är det smidigare att ha Aloevera koncentrat.

Du får sätta dig och skriva en lapp med vad du behöver, vilken nätaffär, hur mycket...

Jag har slarvat ibland och då blir det en viktig sak som jag glömt. Och en del saker kan man inte ersätta...
Nu har jag ett doktumet som jag fyller med info. Där finns innköpslistan. Och en förteckning på vad jag har. Tar något slut så gör jag det kursivt och skriver till på nästa inköpslista.
Reply With Quote
Gammal 2007-03-16
Medlem

Hehe, sant. Bra att veta =)

Mjo, men ska man använda lerosett i ansiktet, på ryggen, bröstkorg och hårbotten så tar det ju slut på en tub fort, och det blir dyrt. Så jag tror att man sparar ganska mkt på att göra det själv i längden även fast det är lite besvärligt att göra egen.

Ok, en med så få övriga ingedienser som möjligt alltså ;P Får se vilken jag tar.

Jo, får ta och göra det. Är bara så nojig över att göra fel. För en del recept är ju inte fullfärdigt konstruerade för mig, dvs att jag måste välja eteriska oljor etc själv att blanda i en del grundrecept. Och jag har ingen aning om vad som man kan blanda med vad...
Jag får helt enkelt plöja igenom och "fullända" ett recept i taget för att få någon reda på det hela =)
Fattar jag fortfarande inget efter det så får jag väl utmärka mig som en liten dumsnut igen och ställa frågor ^-^
Det finns alldels för mkt information här på Shenet för att kunna plöja igenom allt, även fast man vill. Och just pga att nätaffärerna har minimumbeställnings pris så måste man ju komma upp i de summorna, vilket betyder att man egentligen borde beställa till alla recept på en gång.
Vilket inte ger mig så mkt tid att lära mig om eteriska oljor eftersom min lerosett snart är helslut och jag gärna vill komma igång så fort som möjligt att beställa då det tar ett tag innan man får hem produkterna. suck -.-

Smart det där med dokumentet som du fyller med info. Ska nog testa det sen när jag kommer igång =)

Får ta tag i detta och sedan plåga dig med frågor som dyker upp under vägen
Reply With Quote
Gammal 2007-03-16
Morticia's Avatar
Moderator

Du får prova dig fram.
Att hitta ett färdigt recept som passar en själv är ovanligt.

Jag letar än efter den perfekta krämen/gelén som jag ska ha på baksidan av låren. Jag sitter alltid, och så utsätts det området för onaturlig belastning. Medan fötterna har mjuk fin hud överallt... Inga tjocka valkar...
Ren Aloegelé och 1 % olika citrus eteriska oljor är just nu det bästa jag hittat.
Reply With Quote
Gammal 2007-03-16
Medlem

Hehe, jo, det är nog ganska sällsynt att helt plötsligt hitta nånting som är helt perfekt från början =P
Håller Faktiskt på att göra listorna nu! =D
Kommer återkomma och be om detaljer om hur man framställer grejjerna. Hittills har jag bara recepten, det räcker för ikväll att sitta och luska ut vad jag ska ha i dem. Framställningen får jag ta tag i imorgon =)
Åh, jag har inte fina härliga fötter. Har även valkar i händerna =( Fina flickor ska inte ha "arbetarhänder", fina flickor ska ha lena och vackra händer =P
Reply With Quote
Gammal 2007-03-16
Morticia's Avatar
Moderator

Det finns en del bra beskriningar på hur man gör i olika recept här.
Att blanda en olja gör man utan värme.
Samma med rasulmask
Lotion kräver fettfas och vattenfas och är lite krånligare.

Mina händer är väl slitna... Med blåsor och småsår... Ingår när man rullar fram.

Har lycktas med en fot-handlotion som känna bra för mina behov. Första gången skulle jag göra kräm, men misslyckades och resultat trivdes jag med så sen dess blir det en lotion istället. Och sen oljar jag in naglarna. Så inte dom bryts av mot ekrarna (det gör så *pip* ont! och så blir det kladdigt rött)

Senast redigerat av Morticia : 2007-03-16 klockan 02:11.
Reply With Quote
Gammal 2007-03-19
Medlem

Ok, jo, det stod ganska bra i en del recept hur man ska göra dem. Blev lite förvirrad när det inte stod i en del andra bara. Men nu vet jag =)

Naglarna är jag bra på att slå av. Har väldigt starka naglar som går att ha långa utan att de böjs eller går av. Men är man en klant som jag så slår man av dem ibland, och ja, det gör Väldigt ont och kan bli väldigt rött...
Reply With Quote
Gammal 2007-03-19
Morticia's Avatar
Moderator

En bra bok att ha som stöd är "skapa din egen naturkosmetik" av Finn Andersen. ISBN: 9197530417, där finns många tips och recept och beskrivningar på hur man gör.
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 12:06.