Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Tvålforum
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Tvålforum För recept, se Medlemmarnas recept > Tvålrecept.

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2006-03-27
Cissi's Avatar
Cissi Cissi är offline
Hedersmedlem

Medlemsdatum: 2004-09-21
Plats: Västerås
dosering av ljusfärg till tvål

Nu är det så att jag har införskaffat i några ljusfärger, eftersom jag tänkt färga tvål och tydligen ska ljusfärg fungera bra som tvålfärg.

Nu är frågan. E det nån här som vet hur mkt färg man ska ta för att få en lagom färg på tvålen? På förpackningen står det att man ska ta hela förpackningen (på 4g) till 1 kg ljusmassa. Ska jag då ta halva mängden färg till 1 kg tvål?

Jag hade tänkt färga tvålen genom att först smälta färgen i en del av oljedelen och sedan blanda ner det i resten av oljan o sedan blanda ner luten.
Reply With Quote
Gammal 2006-03-27
hovaprest hovaprest är offline
Hedersmedlem

Medlemsdatum: 2004-12-20
Hej, är du hundra % säker på att det går att använda färgen?? Min syster har många ljusfärger eftersom hon ibland säljer hemgjorda ljus, men hon säger att hennes färger absolut inte går att använda i tvål, pga sin giftighet.

Jag känner bara till att man färgar sin tvål genom att man blandar i färgen efter att tvålen spårat, precis innan man häller upp den i formen. Jag tycker att man får ut mer av färgen om man först löser ut den i varm olja, jag brukar bara ta någon matsked olja i micron. Jag är rädd att luten annars förstör färgen helt. Det är mycket svårt att säga hur mycket du ska ta, speciellt som det är så olika mellan olika färger, och också olika hur mycket färg man vill ha tvålen. Ofta ser tvålen inte likadan ut när den är färdig som den gör när man häller den i formen. Färgen kan förändras ganska mycket under mognadstiden.
Reply With Quote
Gammal 2006-03-27
Cissi's Avatar
Cissi Cissi är offline
Hedersmedlem

http://www.millersoap.com så får man tips om att använda ljusfärg till färgning av tvål. Kan inte tänka mig att amerikanska ljusfärger skiljer så mkt från svenska. På millersoap får man även tips om att smälta färgen (vid användning av vaxkritor) i lite av oljan o sedan ha det i resten av olje delen.
Reply With Quote
Gammal 2006-03-27
Hedersmedlem

Vad bra. Jag tror också att de flesta ljusfärger man använder går att använda till tvål, man brukar ju ofta låta barn göra ljus, och då kan de ju inte ha giftiga färger till dem.

Hör gärna av dig och berätta hur det gått. Det vore ju bra om man kunde blanda ner färgen redan från början, så färgen blir riktigt jämn. Jag har några gånger fått melerad tvål, fast det har i och för sig varit snyggt.

Men jag vet flera som har tvålmakandet som sitt levebröd som kritiserar just millersoap, för deras rekommendation av bland annat vaxfärger och andra färger. Men det betyder ju itne att det inte går att göra så. Någon av dem, som bl a är duktig på kemi säger att dessa färger inte alls är hudvänliga. Men å andra sidan så målar ju barn med vaxkritor och ibland till och med äter dem, så... Jag har själv köpt hem vaxkritor för att prova att använda dem någon gång, men det har inte blivit av ännu.
Reply With Quote
Gammal 2006-03-27
Hedersmedlem

Jag kanske bort tillägga att det på syrrans ljusfärger står tydligt på förpackningen att de är mycket gifitga att förtära.
Reply With Quote
Gammal 2006-03-27
Cissi's Avatar
Cissi Cissi är offline
Hedersmedlem

På mina färger står det inget om att de skulle vara farliga.
Om alla ljusfärger verkligen skulle vara farliga så måste de ju sätta ut varningstext, inte bara på ljusfärgsförpackningen utan oxå på själva ljusen. Det finns ju de människor som fått sina stearinljus uppkäkade/slaktade av sina hundar.

Förra gången jag gjorde tvål så använde jag en grön vaxkrita, jag smälte ner den i lite av olivoljan o denna gröna sörja hade jag sedan i resten av oljan. Sedan hade jag i lutblandningen. Det gick bra, nu en vecka efteråt har jag en trevlig grön färg på tvålarna. Och jämt blev det. Har man smält vax+ olja i tvålen när den spårar så kan jag tänka mig att det måste bli lite för varmt för tvålen, vax smälter ju vid en en ganska hög temperatur.

På millersoap så står det att alla vaxkritor inte är lämpliga att använda som färgmedel. Pga att de förändras, rött blir gult, etc Sen e det olika från märke till märke.

Senast redigerat av Cissi : 2006-03-27 klockan 15:58.
Reply With Quote
Gammal 2006-03-27
Hedersmedlem

För varmt blir det ju inte med kanske ½-1 dl varm olje/färgblandning i tvålen. Man kan ju göra varmrörd tvål, så det gör nog inget till med det lilla. Ärm an orolig för det kan man ju låta färgblandningen svalna lite.

Den fär syrran anvnänder är mycket koncentrerad, jag tror hon tar kanske ½ gram till några kilo ljus, så ljusen blir inte giftiga av det. Sedan tvivlar jag faktiskt på att det är så bra för ex hundar att käka hela ljus. Det måste nog deras mattar och hussar hålla koll på.
Reply With Quote
Gammal 2006-03-27
Hedersmedlem

Cissi, hur stor tvålsats hade du till en krita? Jag gör tvålsatser på runt 2.5 kg fetter/oljor. Hur många kritor tror du jag bör ta då?

Ja, det är jättesvårt att få fram röd tvålfärg, dvs om man vill ha julröd. Jag har flera gånger använd röd hushållsfärg, och fått fin ganska mörk rödlilarosa färg. Jag använder en hel sådan där liten flaska Ekstöms tror jag det är till en tvålsats. Jag har använd samma färgsort, fast grönt också till tvål och fått fina tvålar, men då har jag använt kanske drygt en halv flaska.

Men ska man ha just julröd tvål får man nog nöja sig med glycerintvåmassa, att smälta och färga.
Reply With Quote
Gammal 2006-03-28
Cissi's Avatar
Cissi Cissi är offline
Hedersmedlem

Min batch var på ca 1,3 kg o jag hade i en krita.

På millersoap så står det att det kan gå åt 1-3 vaxkritor till en batch på 2,5 kg, beroende på hur färgstark vaxkritan är. Med andra ord får man experimentera lite själv.

Den kritan jag använde hade en olivgrön nyans och dessvärre bara en av den. Jag har använt mina gamla avlagda kritor som jag hade när jag var liten. Tror det var crayola kritor, inte säker.

Sen så säljer crearome pigmentfärger i alla möjliga färger (även rött), man kan ju fråga dem o kolla om de vet om de går att använda till färgning av riktig tvål.
Reply With Quote
Gammal 2006-03-28
Hedersmedlem

Tack Cissi för det svaret. Då får jag nog blanda färger, eller kanske köpa flera förpackningar om jag vil lja en färg. Jag vill nog ta i 3 kritor tror jag. Jag gör ofta tvål helt utan färg, ibland med torkade, malda kryddor eller örter i istället, så jag vill görna ha en tvål som har rejäl färg.

Jag har provat att använda Crearomes röda pigmentsfärg, men det blir inte röd tvål. Bara rosa-brun. Däremot fungerar flera av deras andra pigmentsfärger bättre.
Reply With Quote
Gammal 2006-04-06
Hedersmedlem

Cissi. De ljusfärger som säljs på Panduro kan man inte ha till tvål. Det säger de själva. Jag vet ju inte var du införskaffat dina, men det troliga är att inga ljusfärger är bra till tvål.
Reply With Quote
Gammal 2006-04-06
Äva Äva är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2005-01-19
Hallå!!!!!
Jag har hittat en fantastisk grej angående färger till tvål. Det finns ett ställe uppe i Järna som heter Robygge, de säljer giftfria färger framtagna på växter och grösaker o.s.v. De finns i både kritform och akvarell mm... De kan man även använda för att färga badvattnet med om man vill, garanterat giftfritt. De har en butik på nätet;
www.robygge.se
Klicka på Rita/måla och sedan är det Living coulors och Stockmar som är helt giftfria, det finns massor av olika färger.

MVH
Äva
Reply With Quote
Gammal 2006-04-06
Hedersmedlem

Jättetack, jag hade glömt bort dem. Bra att du visade att de finns. Ett alternativ, som vore värt att prova.
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är Av
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 19:13.