Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Doftforum
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Doftforum För recept, se Medlemmarnas recept > Doftrecept.

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2005-11-07
koshka koshka är offline
Hedersmedlem

Medlemsdatum: 2004-06-04
Plats: Stockholm
Hej,

Jag brukar aldrig låta teet koka, en gammal lära?. Jag har för uppfattning och har blivit upplärd av min mamma att teet förlorar det mesta av sina nyttiga ämnen just när det kokas ! jag låter teet dra ganska länge, filtrerar och så konserverar jag direkt. 10 dr paraben per dl: har jag uppfattat rätt?
Jag har oxå haft tankar att göra en kräm på grönt te.. innan jag glömmer: jag köper löste på bra välsorterade affärer: d¨är det inte gammalt.. utan så förskt som möjligt, oxå en gammal lära
Sisit köpte jag grönt te extrakt på Sanna.. det är pulver och jag tänker då lösa det i vattnet i vattenfasen.. hmmm jag meddelar hur det blir !
Hälsningar
Reply With Quote
Gammal 2005-11-07
hovaprest hovaprest är offline
Hedersmedlem

Medlemsdatum: 2004-12-20

I boken Skapa din egen naturkosmetika så gör de följande indelning:
Infussion = kokande vatten hälls över växterna till känsliga växter, blommr, blad och krossade frön.
Dekokt = avkok(örterna småkokar) till växter som inte innehåller eteriska oljor, rötter, grova blad, hela frön, stjälkar och bark.

Samma bok rekommenderar 12-14 dr paraben till 100 ml produkt.
Reply With Quote
Gammal 2005-11-07
koshka koshka är offline
Hedersmedlem

STORT Tack Hovaprest,

Jo jag har läst det där i boken... men kokar aldrig iaf.. tror du att det blir mindre effekt på sakerna då? Hälsningar
Reply With Quote
Gammal 2005-11-08
Hedersmedlem

Hejsan. Jag tror du själv märker om du får effekt om du inte kokar. Jag håller helt med dig att man skall vara varsam med sina ingredienser. Det är ju naturliga grejer, så jag håller med dig.

Det är endast när det gäller hårvårdsprodukter, som jag hittills har kokat örterna, då främst för att åkerfräken behöver lång koktid, för att få fram kisel ur den. Sedan så brukar jag lägga i rosmarin och brännässla. På slutet har det hänt att det även har kommit i björkblad och kamomill, men då har jag direkt dragit grytan från plattan.
Reply With Quote
Gammal 2005-11-08
koshka koshka är offline
Hedersmedlem

OK, jag tycker det är bra effekt. Just när det gäller hårvårdsprodukter så bryr jag mig inte så mycket om, jag menar shampoo osv.. eftersom de tvättar man bort, även Finn Andersson nämner detta. Däremot så har jag haft väldigt irriterat hårbotten då gör jag infusion av nässle.. sköljer håret med efter att ha tvättat håret och låter det vara kvar i håret.. några ggr bara och så blev jag bra. Jag har åkerfräken, jag visste inte det där om kisel: det är ju jättebra mot irritationer mm.. jag ska testa nästa gång jag gör min duschgel. Hårgel brukar jag göra av linfrö.. fantastisk.. så brukar jag blanda några droppar nässleolja och vetiverolja i.. jag har märkt skillnad: tappar inte lika mycket hår ... Hälsningar.
Reply With Quote
Gammal 2005-11-08
JosseJossan JosseJossan är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2005-10-02
jag har nu inhandlat både rosenvatten och apelsinblomm, men det står på något konstigt språk och endast en ettiket där det står vatten, rosen essens och likadant på apelsinblomm. Tron ni att det är "rent" vatten? Destillerat eller renat... Jag tror att om jag kokar det igen så försvinner essenserna.. Vad tror ni?
Reply With Quote
Gammal 2005-11-10
Hedersmedlem

Hej, jag tror inte att det är hydrolat men jag tror du kan använda dem som "vanligt". Jag tar dem istället för destillerat vatten när jag gör crémer och ansiktsvatten. Jag har inte kokat dem innan. Men tänk om de är hydrolat. De skulle kunna vara det. Å andra sidan så skulle jag isåfall behandla dem på samma sätt.

Koshka, vet du om de är hydrolater eller hur de annars är framställda?

Jag har funderat på vad som förstörs när det kokas upp. Eterisk olja bör ju inte värmas upp varmare än till ca 40 %. Jag förstår inte riktigt varför, eftersom man ju framställer dem iva destillering. Då hettas de ju verkligen upp. Kanske är det för att de fortare dunstar när de upphettas. Någon annan som vet bättre?
Reply With Quote
Gammal 2005-11-10
koshka koshka är offline
Hedersmedlem

Hej igen,

Det apelsinblomsvatten jag har köpt av märket Lebanon Garden, samma som Hovaprest har köpt, det står på etiketten att det är extrakt.. då antar jag att det är utspädd i destil vatten.. annars kan det inte hålla i två år som bäst före datumet anger. Blir det inte bra om man använder lite natriumbensoat för att ändå konservera...? jag menar om man tvekar att krämen / lotionen inte håller...
När man destillerar så är det så att samtidigt under värmeperioden kyls av... så att de inte är under värmen för länge.... är det inte så
Hälsningar
Reply With Quote
Gammal 2005-11-10
Hedersmedlem

Jag använder aldrig bensoat i hudvårdsprodukter, bara paraben, jag har för mig att jag har läst att det är ganska stor skillnad på dem och att man behöver paraben, åtminstonde om man har i oljor, och det har jag i de flesta av mina produkter. Men jag använder även bara paraben i mina ansiktsvatten. Receptet finns under rubriken ansiktsrengöring. När jag använde apelasinblomsvattnet så tog jag enbart det istället för blomstervatten + destillerat vatten. Det blev ett bra ansiktsvatten. Du Koshka kanske har annan information, jag menar, Crearome har väl inte alltid rätt?

Du har säkert rätt i att det är en kort tid som de är uppvärmda, men jag undrar ändå om man måste var så rädd för temperaturen som Crearome säger. Jag har ex sett att de i Danmark, på Urtegaarden tar i ex E-vitamin och NFF i fett. resp vattenfasen när de gör crémer och lotioner. På Crearome säger de att man absolut inte får ha varmare än 40 grader. Även en del andra grejer tar de i vid varmare temp. men jag minns inte nu exakt vilka. Men å andra sidan, bör man ju behandla alla råvarorna varsamt. Så det blir väl att göra som vanligt. Inte värma alltså!
Reply With Quote
Gammal 2005-11-13
Ringblomman Ringblomman är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2005-05-17
Hej,
man skall nog vara aktsam med temperaturen precis som de säger på Crearome. T.ex. eteriska oljorna är flyktiga, dvs de dunstar lätt, speciellt i värme. Och har man i dem då det är för varmt 40 grader så försvinner en del av oljan. Då man destillerar uppvärms blandningen och de eteriska oljorna dunstar - men ångorna leds direkt in i en avkylare (kan vara ett rör där kallt vatten cirkulerar omkring) och då går olajn tillbaka till vätske (olje)form.
Silkesproteinet och sojaprotein kan jag tänka mig reagerar som alla andra proteiner för värme. Tänk själv vad som händer med vitan från ett ägg eller en köttbit om du lägger dem i 40 gradigt vatten. Har man i silkesprotein i för varm blandning så förlorar den nog sin verkan (koagulerar?). Jag tror därför att det är bäst man följer Crearomes anvisningar, de vet mycket om dessa saker.
Jag har dock sett felaktiga anvisningar i en bok; "Naturkosmetik som du kan göra själv" av Maria Löfstedt och Pálla Másdottir.Där har man i en fuktighetskräm Aloe Vera juicen med i vattenfasen som värms upp till 75 grader ! Och Aloe Vera tål INTE värme ! Alla som skriver böcker och säljer råvaror är inte kompetenta, tyvärr. Sanna Nature säljer sin E-vitamin i klar plastflaska fast det är känt att Evitamin reagerar med plast (oxideras). Det står på Shenet i kap.om E vitamin. Då har den ju mist en del av sin verkan redan innan man hunnit ta den till produkten. Jag skrev till SannaNature bad att få den i mörk glasflaska men fick som svar att de bara har den i klar plastflaska. Så om ni beställer, kräv att få den i mörkt glas. QUOTE=hovaprest]Jag använder aldrig bensoat i hudvårdsprodukter, bara paraben, jag har för mig att jag har läst att det är ganska stor skillnad på dem och att man behöver paraben, åtminstonde om man har i oljor, och det har jag i de flesta av mina produkter. Men jag använder även bara paraben i mina ansiktsvatten. Receptet finns under rubriken ansiktsrengöring. När jag använde apelasinblomsvattnet så tog jag enbart det istället för blomstervatten + destillerat vatten. Det blev ett bra ansiktsvatten. Du Koshka kanske har annan information, jag menar, Crearome har väl inte alltid rätt?

Du har säkert rätt i att det är en kort tid som de är uppvärmda, men jag undrar ändå om man måste var så rädd för temperaturen som Crearome säger. Jag har ex sett att de i Danmark, på Urtegaarden tar i ex E-vitamin och NFF i fett. resp vattenfasen när de gör crémer och lotioner. På Crearome säger de att man absolut inte får ha varmare än 40 grader. Även en del andra grejer tar de i vid varmare temp. men jag minns inte nu exakt vilka. Men å andra sidan, bör man ju behandla alla råvarorna varsamt. Så det blir väl att göra som vanligt. Inte värma alltså![/quote]
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är Av
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 08:46.