Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Tvålforum
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Tvålforum För recept, se Medlemmarnas recept > Tvålrecept.

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2005-06-03
Ulla Ulla är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2005-05-31
Plats: Curacao/ Netherlands Antilles
flytande glycerin

Fick en liter glycerin liquid av en god vän, apotekare som jag tänkte använda för att göra tvål.
Är det någon som har bra recept så tar jag tacksamt emot.
Söker också adresser till snygga flaskor och burkar.
Ulla
Reply With Quote
Gammal 2005-06-03
hovaprest hovaprest är offline
Hedersmedlem

Medlemsdatum: 2004-12-20
Jag tror du kan pytsa i lite som du vill, men det finns ju redan ganska mycket glycerin i handgorda tvålar, så det verkar ju onödigt. Oljor innehåller ju oljesyror och glycerin och när oljesyrorna förtvålas med kaustiksodan så "släpper" glycerinet från det, samtidigt så separerar man ju inte bort glycerinet utan det blir kvar i tvålen, det lär finna upp till 30 % glycering i en handgjord tvål, vid den kallrörda metoden.

Tänk också på att apotekets glycerin förmodligen inte är vegetabiliskt. Det är ju inte sänre för det, bara man inte lurar sig själv och kallar tvålen för vegetabilisk sedan. Jag har själv kontaktat apoteket för att kolla vilket och efter mycket sökande av dem kunde de inte ens svara på om det är vegetabiliskt, och då drar i alla fall jag slutsatsen att det till större delen är animaliskt, därför att det animaliska glycerinet är billigare. Apotekets glycering ser inte heller likadant ut som detvegetabiliska man köper hos ex Crearome.
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är Av
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 12:57.