Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Tvålforum
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Tvålforum För recept, se Medlemmarnas recept > Tvålrecept.

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2010-12-03
Korpglugg Korpglugg är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2008-04-25
Köksbrand vid tvåltillverkning :(

Gör inte som jag. Glömde allt fett/olja på spisen när jag skulle värma för tvåltillverkning.

Gick ut med hunden, kom hem till nedbrunnet kök.

Alltså är det inte bara kaustiksodan man ska vara aktsam med.

Den aktuella dagen hade jag tid över innan jag skulle följa barnen till bussen. Jag tänkte "jag smälter ned de hårda fetterna, kokosfett och margarin, lite innan jag går, så går det snabbare sedan". Satte på hög värme, för jag skulle stänga av två minuter senare och låta det stå på eftervärmen.

Barnens farfar ringde på dörren, jag glömde alltihop, och gick hemifrån med hund och barn och plattan hög värme med fett i.

Som tur var, brann inte huset ned, det slocknade precis på håret innan det tog eld i tio tändsticksaskar som låg på kylskåpet, samt taket var bränt så man fattade att det lika gärna kunde ha tagit eld.

Så just nu känner jag inte alls för att göra de där repbadtvålarna till pappa i julklapp

Hela huset, och jag menar HELA, var täckt av fet-sot och aska. Fick saneras av firma. Kylskål, spis och fläkt helt förstörda. Tre rum behöver tapetseras om, och alla tak målas. Kastrull för 600 spänn åt skogen också. Alla kläder tvättas och allt porslin diskas (liksom att varenda pinal i hela huset behövde rengöras, även inuti skåp).

Så, VAR FÖRSIKTIGA med tvåltillverkningen eller förresten allt annat som står på spisen...

Jag har insförskaffat en tvingande timer, sådan som brukar finnas vid kaffekokaren på föreningar, eller som dementa får.
Reply With Quote
Gammal 2010-12-03
Vaxet Vaxet är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2009-11-30
Svar: Köksbrand vid tvåltillverkning :(

HU vad läskigt. Tack för varningen! Och stackars dig, med förstört kök lagom till jul.

Om man inte smälter i vattenbad ska man nog vara väldigt försiktig, ja. Och jag förstår att det är frestande att låta bli när man hanterar större mängder.
Reply With Quote
Gammal 2010-12-03
Korpglugg Korpglugg är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2008-04-25
Svar: Köksbrand vid tvåltillverkning :(

Jag smälter aldrig i vattenbad eftersom jag för det mesta är så noggrann, men NU fattar jag en ny poäng med att använda vattenbad, som jag inte har tänkt på! Säkerhetspoängen. Det blir ju aldrig varmare än 100 grader, förrän vattnet kokat bort, och då har man ändå mer tid på sig innan allt kan ta eld eftersom det är mycket luft emellan.

Risken finns att jag var borta tillräckligt länge för att vattenbad inte skulle ha hjälpt i mitt fall den här gången. Men jag ska nog använda vattenbad åtminstone för säkerhets skull i fortsättningen.
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är Av
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 06:28.