Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Doftforum
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Doftforum För recept, se Medlemmarnas recept > Doftrecept.

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2006-11-04
kladdmaja kladdmaja är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2006-03-12
Luktviol absolut

I senaste beställningen från Crearome klämde jag in en liten flaska luktviol absolut (jag ÄLSKAR doften från luktviol, har sådana i gräsmattan). Jag tänkte jag skulle få mina oljeblandningar och ansiktskrämer att dofta gott istället för myggmedel

Men den doftar INTE viol, och jag undrar ifall det finns någon här som kan tipsa om hur man kan locka fram en riktig violdoft, gärna med doften jag köpte, eller hur man kan kombinera eteriska oljor för att få fram den.

Alternativet är att jag parfymerar krämer och oljor med min parfym, som enligt shenet ska ha en ren violdoft (Chanel no 19). Men jag vet att Chanel no 5 rapporterades för några år sedan att innehålla några carcinogena kemikalier, och jag kan ju gissa att no 19 gör det också. Alltså känns det lite sisådär att parfymera vardagshudvård med parfym.

Annars skulle jag gärna få tips om hur jag ska dölja "myggmedelsdoften" med någon annan god doft. Jag använder oftast tea tree, lavendel och geranium, ibland lite vit sandelträ, och nu också mandarin. Detta blir inte en särskilt god blandning, men det gör min hud fin i alla fall.

/Emma
Reply With Quote
Gammal 2006-11-05
Ann Ann är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2003-03-04
Jag älskar också viol och blev jätteglad då jag såg violabsoluen, hann dock se att den är gjord på bladen och ger en grön doft. En annan som jag också tycker om och som ligger kvar länge är vetivert. Men dofter är så personliga, det är svårt att ge råd. De flesta eteriska oljor försvinner snabbt. Om man tycker om kakaodoft kan man använda det nya kakaosmöret som har doft. Dofttips finns också i den grundliga boken om parfym av Mandy Aftel, Parfym heter den.
Reply With Quote
Gammal 2006-11-06
kladdmaja kladdmaja är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2006-03-12
Ja, jag såg det om bladen och om "grön" doft, men novis som jag är sa det mig inte så mycket.

Jag ska kolla upp boken, tack för tipset!
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är Av
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 01:59.