Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Doftforum
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Doftforum För recept, se Medlemmarnas recept > Doftrecept.

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2003-01-29
Alvar Alvar är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2003-01-29
repellerande doft

Hej!
Jag behöver ett gott råd. Känner någon till en eterisk olja eller annan doft som är så vedervärdig för hundar att de undviker att slicka där man "smort" på den? (Citronella -citrongräs??)
Har provat med vitlöksdoft. Det var tyvärr mums.
Med vänlig hälsning
Alvar
Reply With Quote
Gammal 2003-01-30
Henna Henna är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2003-01-17
Plats: Kalmar län
En engelsk uppfostra-din-hund-bok rekommenderar citronsaft som lämplig bestraffning åt valpar som t ex drar. Man har en plastcitron och sprutar lite i munnen på dem direkt. Det lär de tycka mycket illa om. Problemet är väl att det dunstar? Så vanlig citronolja funkar kanske?
Reply With Quote
Gammal 2003-02-01
Sif Sif är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2002-12-17
Plats: Göteborg
repellerande doft

Har du provat teatree olja?Har fungerat bra på mina hundar, men var försiktigt när du använder koncentrat. Späd ut det väl!
Reply With Quote
Gammal 2003-03-13
Ingrid Ingrid är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2002-11-22
Plats: Mellan Mölndal & Mölnlycke
Jag säger bara en sak -NEEM!

Urk!

Hälsar Ingrid
Reply With Quote
Gammal 2003-03-15
Viva Viva är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2003-02-21
Citrongräs och Eukalyptus är dofter som min hund inte gillar (och inte fästingar heller!)
Reply With Quote
Gammal 2003-06-14
Kami Kami är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2003-06-14
Plats: Helsingborg
Hej Alla!

Måste bara få reagera på inlägget om den engelska boken som rekommenderar hundägare att bestraffa hunden genom att spruta in lite citronsaft i dess mun.

Fy, vad grymt och så otroligt dumt! Vad lär sig hunden av det? Det finns inte en chans att den kan koppla ihop den felaktiga handlingen med den vidriga smaken. Nä, det finns mycket bättre metoder, som inte medför missbruk av hunden!!!

Du som hade läst den boken; Har du möjligen kvar den så att jag kan få veta hur gammal den är? Det hade varit intressant...

Tea-treeolja är giftig för hundar!!! Den kan leda till att de drabbas av förlamning och/eller andra allvarliga tillstånd. Om jag inte missminner mig, så står det i Shenets beskrivning av oljan. Jag skulle vara väldigt försiktig med att använda den på min hund, även om jag spätt ut den. Alternativ till hund är - till sårvård och eksem...- att använda ren aloe verajuice. Det funkar på det mesta, faktiskt.

Och när det gäller neem-oljan som ska förhindra hundens eviga slickande: TACK!!!! Det var ett verkligt effektivt tips! Jag trodde att det skulle uppfattas som godis, men icke, då!

Ha det gott!!!
Reply With Quote
Gammal 2003-07-26
Webmaster Webmaster är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2002-12-20
Plats: Göteborg
Vitlök

Gick förbi en djuraffär häromdagen. De skyltade med stora ord, ungefär "Akta er för vitlök som ger hunden blodbrist och dödar den", för att sedan rekommendera något eget mot fästingar etc. Hann aldrig gå in och fråga om saken. Någon som begriper vad de syftar på?

undrar Webmaster
Reply With Quote
Gammal 2003-10-05
Angelica Angelica är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2003-03-18
Plats: Västerås
Vad de menar med att vitlök skulle ge hunden just blodbrist vet jag inte, det var något nytt även för mig. Har kanske missat något i min läsning på området...inte omöjligt...

Däremot syftar nog uppmaningen till att avskräcka folk från att ge vitlök till hundar som medel mot fästingar. Det är ganska vanligt i hundvärlden att ge vitlök i olika former när man inte vill använda något av de kemikaliebaserade medel som finns på marknaden. Vanligast är nog att ge vitlök i form av pulver på maten, eller hemmatillverkad vitlöksolja, men jag har även hört om folk som gett hunden rå vitlök pressad över maten.
Huruvida detta nu verkligen ÄR dödligt för hunden tvistar de lärde om...
I vissa studier visar en del hundar klara förgiftningssymptom vid utfodring med gul lök och vitlök. Kritik har dock riktats mot hur dessa studier bedrivits, då det varit höga doser lök man gett och under en relativt lång tidsperiod utan upphåll.

Så fortfarande är man inte helt säker på hur skadligt vitlök egentligen är för hundar, vid jämförelser med andra fästingmedel visar det sig att även dessa orsakat allvarliga biverkningar, men som med vitlöken enbart i vissa fall.
Generellt brukar man ofta rekommendera vitlök som ett komplement i fästingbekämpningen, men att användas med omdöme och restriktion.

Hoppas det var nog svar på din fråga. :-)
Reply With Quote
Gammal 2003-11-28
Aspsusa Aspsusa är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2003-11-28
Plats: Helsingfors, Finland
Kami skrev:
"Tea-treeolja är giftig för hundar!!!
Den kan leda till att de drabbas av förlamning
och/eller andra allvarliga tillstånd."

Wow! Det var en nyhet - skrämmande att höra.
Den här familjen *upptäckte* tea-treeolja genom min systers hund - det var det enda tipset för att få bukt med en seg tassinflammation som fungerade... Nå, just den hunden är inte precis någon stor tass-slickare.

Webmaster skrev:
"Gick förbi en djuraffär häromdagen.
De skyltade med stora ord, ungefär "Akta er för vitlök
som ger hunden blodbrist och dödar den", för att sedan
rekommendera något eget mot fästingar etc.
Hann aldrig gå in och fråga om saken. Någon
som begriper vad de syftar på?"

Verkligen inte!
För bara någon månad sedan rekommenderade min VETERINÄR vitlökspulver/kapslar för hund. Som allmänt kosttillskott - inget att göra med fästingar. Sade att hans hundar ätit det i flera år.
(Veterinären ifråga är dock i första hand ortoped och neurokirurg, inte inremedicinare)

Min gamla tax är mycket förtjust i vitlök, isynnerhet i tomatsås, men också oljeinlaggda hela klyftor är mums. Pulver går an, om hon har dålig aptit brukar jag strö en tesked över hundkorven :-)

Men det kan ju hända att de mängder som behövs för att avstyra fästingar är något helt annat än de mängder min veterinär talade om - vill minnas att han grävde fram burken (det var specialgjort för hundar - luktfritt) och vi konstaterade att dagsdosen motsvarade sådär 1/2-1 klyfta.
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är Av
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 10:48.