Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Doftforum
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Doftforum För recept, se Medlemmarnas recept > Doftrecept.

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2002-12-05
Jicky Jicky är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2002-12-05
Plats: Göteborg
Jicky är tillbaka!

Det måste firas med att ta användarnamnet Jicky!
Guerlains Jicky från 1889 är alltså ute i handeln igen, d v s man kan nu beställa hem den från Paris i välsorterade parfymerier.
Kanske måste man numera göra så med flera andra gamla klassiker. I höst har åtminstone Je reviens och Calandre blivit svårhittade på svenska butikshyllor. Och Héritage är ett avslutat kapitel.
Reply With Quote
Gammal 2003-03-04
Ann Ann är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2003-03-04
Jicky

Det vore roligt att prova Jicky och andra klassiska parfymer. Har hittat Fracas från 1948 i Stockholm på ett parfymeri som skickar hem på beställning. Ska kolla om de har flera udda parfymer. Je Reviens har jag köpt på kanarieöarna.

Ann
Reply With Quote
Gammal 2003-06-11
Webmaster Webmaster är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2002-12-20
"Je reviens" har jag fått flera förfrågningar om och överhuvudtaget om gamla parfymer som parfymerierna inte håller längre. Så rapportera gärna här vad ni får veta. Det är inte lätt att förlora en gammal doftfavorit...
Reply With Quote
Gammal 2004-12-15
Siobhán Siobhán är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2004-12-15
Jag vet att tjejen som håller i Black Phoenix Alchemy Lab (i USA) ibland återskapar favoritdofter på begäran så gott hon kan... en del blir ju så knäckta när de inte kan få tag i sin favvoparfym! Hej förresten, det här var mitt första inlägg!
Reply With Quote
Gammal 2004-12-16
Webmaster Webmaster är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2002-12-20
Siobhán,
long time no see! Välkommen!
Webmaster
Reply With Quote
Gammal 2004-12-16
Medlem

Citera:
Ursprungligen postat av Webmaster
Siobhán,
long time no see! Välkommen!
Webmaster
Kunde inte hålla mig borta... Det här nya forumet är supersnyggt. Schyssta smilies också!

Egentligen hade jag en fråga om emulsifiering, och det var därför jag signade in mig, men av diverse anledningar tar det tid för mig att formulera den, så jag återkommer.
Reply With Quote
Gammal 2004-12-16
Ann Ann är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2003-03-04
Emulsifiering

Hej!

Menar du att göra en creme så kan jag lite om det. Har kollat in Black Phoenix site, mycket spännande. Tillverkar själv parfymer på nybörjarstadiet.

Ann
Reply With Quote
Gammal 2004-12-16
Medlem

Citera:
Ursprungligen postat av Ann
Hej!

Menar du att göra en creme så kan jag lite om det. Har kollat in Black Phoenix site, mycket spännande. Tillverkar själv parfymer på nybörjarstadiet.
Ja, egentligen tänkte jag inte göra kräm själv, därtill är jag allt för lat... Grejen är att jag hänger en del på Lush forum, och där finns det en sektion där folk pratar om vilka andra produkter de köper och gillar. Mark Constantine (grundare/ägare) brukar då fråga om vilka ingredienserna är, och några gånger har han sagt att han inte förstår hur de ingerdienser som Weleda eller Dr. Hauschka uppgett kan bli en kräm (cream), eftersom de inte innehåller något som emulsifierar. Jag fattar inte vad han dillar om, för inte krävs det väl alltid en särskild emulsifierare? Men jag förstår inte allt som står på Shenet så jag kunde inte argumentera. Tänkte jag skulle fråga här först, och visa vad han sagt. Men nu har det rensats lite där (esrvern gick för lngsamt) och en massa inlägg har raderats, så de kommentarerna finns inte kvar. Any thoughts?

BPAL är kul, eller hur? Jag har fått två prover av en internetvän, och de luktar väldigt gott. Är ingen stor parfymanvändare, men de här var trevliga. Vad gör du parfym på?
Reply With Quote
Gammal 2005-05-07
myosotis myosotis är offline
Hedersmedlem

Medlemsdatum: 2005-04-06
Ok, den här kommentaren kanske kommer lite sent, men jag blev glad att läsa att det fanns flera Jicky-fans här. Jag är också intresserad av egen parfymtillverkning, men det är så komplext så det är svårt att veta vad jag ska börja.
Reply With Quote
Gammal 2005-08-29
Concord Concord är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2005-08-29
Jicky har alltid gått att få tag på. Numera finns den dock bara i EdT och ren parfym (30 ml). Om man har tur kan man få tag på PdT fortfarande.

Har man slutat glra Heritrage helt, eller är det bara i Sverige den inte finns? Jag hatar när företag slutar tillverka mina favoriter.
Reply With Quote
Gammal 2005-08-29
Jicky Jicky är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2002-12-05
Concord: Har man slutat glra Heritrage helt, eller är det bara i Sverige den inte finns?

"Ute ur "internationell distribution" som de så vackert kallar det, d.v.s. får köpas hos Guerlain i Paris. Är det inte ironiskt med just namnet Héritage?
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är Av
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 13:26.