Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Hudvårdsforum > Acne (finnar, pormaskar och annat sånt vi alla lider av)
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2005-08-26
hovaprest hovaprest är offline
Hedersmedlem

Medlemsdatum: 2004-12-20
På min hud, som numera är ganska normal känns lika ren oavsett vilket rengöringsmedel jag använder, av dem jag gör. däremot får jag finnar od om jag INTE använder något alls.
Reply With Quote
Gammal 2005-08-29
Ringblomman Ringblomman är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2005-05-17
Hej. Glömde min receptbok på fritidsstället och tänkte göra ansiktsvatten denna vecka. Undrar om man kan få ett mera detaljerat recept av dig på ditt bästa ansiktsvatten? Hur mkt glycerin och hur mycket aloe vera konc. har du i? Beställer du torkade blommor från Crearome? Hur många gram torkade blommor tar du till 100 ml blomvatten och hur går du sedan vidare?
Citera:
Ursprungligen postat av hovaprest
Jag brukar först skölja av rengöringsmedlet med vatten och sedan torka huden. Sedan använder jag ett ansiktsvatten, som jag själv också gjort, och därefter en ansiktscréme eller ibland en ansiktsolja. Ansiktsvattnen gör jag antingen med rosenvatten eller lavendelvatten (som jag gör av torkade blommor) men jag har även i lite koncentrerad aloe vera1:10 och glycerin.

Du vet väl att även om man har fet hud så kan den behöva ansiktsolja någon gång. Det går ju att göra ansiktsoljor till alla möjliga typer av hud.
Reply With Quote
Gammal 2005-08-29
Hedersmedlem

Hej, jag använder både köpta och egentorkade växter. Jag brukar ta ca 5 g till 100 ml destillerat vatten. Jag kokar upp vattnet, häller det över växterna, låter dem dra i ca 20-30 min. Obs, noga att det inte blir för kallt. Jag värmer ibland upp denna blandning. Sedan silas det hela noga. Därefter häller jag i 10-15 dr paraben till 100 ml färdigt blomstervatten. Alla växter innehåller mycket bakterier, därför är det viktigt att använda både destillerat vatten och ganska rikligt med paraben. Förvaras i kylskåp. Sedan göra jag ansiktsvattnet på följande ingredienser.

300 ml blomstervatten, ros eller lavendel
650 ml destillerat vatten
40 ml glycerin
3 ml mjölksyra
7 ml paraben
25 ml aloe vera 1:10
ev 10-15 droppar eterisk olja

Allt blandas. Sedan är det klart att användas.
Reply With Quote
Gammal 2005-08-29
Medlem

Hej och tackar så mycket för ditt svar och recept! Har du torkat rosor själv - är de självodlade? I så fall vilken sort (starkdoftande)? Doftar blomvattnet då det är klart? Det finns ju stora häckar med stora mörkröda rosor som doftar gott - kanske man kan plocka sådana fast nu är det väl lite sent....
Har du gjort rakvatten till din man? Eller aftershave? Min man skulle uppskatta det. Det finnns ju recept på bl.a. Shenet och F Anderssens bok, men du har så himla bra råd och recept så du kanske har testat. Hoppas jag kan hjälpa dig tillbaka (kanske om min tvåltillverkning, har ganska bra tips.)
Hälsningar Ringblomman
Reply With Quote
Gammal 2005-09-01
Hedersmedlem

Hej, jag använder mina gamaldags rosor som jag har i trädgården. Jag har ganska många rosenbuskar. Men mest använder jag de som tillhör damancena och gallicarosorna. Rosenvattnet doftar inte jättemycket tycker jag. Det är mest rosenvattnets funktion som jag är ute efter, även om just de rosor som jag använder är starkdoftande.

Jag har bara gjort aftershave-lotion, enligt recept i boken "skapa din egen hudkosmetika". Först gjorde jag ett avkok av hammameliss som jag använde istället för dest. vatten. Nästa gång ska jag göra efter samma recept men med mer kvinnlig doft. Det är flera av mina tjejer som vill ha det. De använder det när de rakat benen.
Reply With Quote
Gammal 2005-09-05
Medlem

Hej. Jag såg av en slump rosenbuskar i massor i en park och i dem fanns några enstaka stora rosa blommor kvar (knappt...) . Tog de stora bladen med hem, det blev 26 gram, och hällde över ca 250 ml kokande avjoniserat vatten. Lät dra 30 min och filtrerade genom kaffefilter. Plus rejäl dos paraben. Det blev härligt - rosa, kristallklart och med underbar rosdoft! Undrar bara vad det var för rosor som gav denna underbara doft. Nu väntar det på att bli ansiktsvatten. En av mina tjejer har nu fått tonårsacne, är ditt recept bra för henne tror du? Detta med att göra sina egna hudvårdsprodukter är så himla roligt så det slukar en stundvis helt och man glömmer allt annat som disk, tvätt mm blir ogjort...... !
Citera:
Ursprungligen postat av hovaprest
Hej, jag använder mina gamaldags rosor som jag har i trädgården. Jag har ganska många rosenbuskar. Men mest använder jag de som tillhör damancena och gallicarosorna. Rosenvattnet doftar inte jättemycket tycker jag. Det är mest rosenvattnets funktion som jag är ute efter, även om just de rosor som jag använder är starkdoftande.

Jag har bara gjort aftershave-lotion, enligt recept i boken "skapa din egen hudkosmetika". Först gjorde jag ett avkok av hammameliss som jag använde istället för dest. vatten. Nästa gång ska jag göra efter samma recept men med mer kvinnlig doft. Det är flera av mina tjejer som vill ha det. De använder det när de rakat benen.
Reply With Quote
Gammal 2008-03-23
PERNOL PERNOL är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2007-10-05
hej!

Kan man få receptet på ansiktsvattnet du använder?
Gammal 2009-07-08
Åsa Åsa är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2009-07-08
Jag har faktiskt slutat att tvätta ansiktet. Nån gång i veckan kör jag oli cleansing och när jag har smink tvättar jag med en tvättmousse från apoteket (mild). Annars är det bara vatten och lite mandelolja som fukt. Mitt ansikte verkar gilla det massor!
Reply With Quote
Gammal 2009-09-21
miisa miisa är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2009-09-14
Jag använder enbart Rosenseriens produkter i ansiktet, dom är biologiska och ekologiska. Man ska rengöra sitt ansikte 2ggr/dag, dom som inte gör det brukar jag kunna peka ut efter att ha tittat lite på dom. Huden blir grådaskig när man inte tar bort gamla hudceller och med åren kommer djupa rynkor. Jag har varit på skolning i ansiktsvård så jag har lite koll på läget.

Inget recept dock, bara en kommentar
Gammal 2009-09-25
Annika Ebba Annika Ebba är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2007-12-21
Man får väl inte djupa rynkor för att man inte rengör ansiktet?
Reply With Quote
Gammal 2009-09-26
eisot eisot är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2007-02-08
Plats: Vojakkala, norr om Haparanda
Citera:
Ursprungligen postat av Annika Ebba
Man får väl inte djupa rynkor för att man inte rengör ansiktet?
Nej, det är mer gener, sol & vind, rökning, fel mat, för lite motion, dålig luft och liknande. Även för mycket rengöring kan torka ut och göra mer skada än nytta.
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 17:25.