Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Hudvårdsforum > Acne (finnar, pormaskar och annat sånt vi alla lider av)
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2009-12-14
Azalais Azalais är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2009-08-08
Pormaskar av kosmetika

Hej!

Jag vill egentligen bara tipsa om några hemsidor som tar upp vilka ämnen som "portilltäppande" i kosmetika.

"Comedogenic effects of cosmetic raw materials" ( http://www.beautymagonline.com/pages..._cosmetic_.htm )

"Zero zit list" ( http://www.zerozits.com/Articles/printable.htm )

"How to prevent cosmetic acne" ( http://www.savvyskin.com/how-to-prevent-cosmetic-acne )

Jag hade länge haft problem med mycket pormaskar i ansiktet, men det var inte förrän jag började läsa innehållsförteckningarna på produkter jag köpte och började välja bort de portilltäppande ämnena som jag blev bättre. Jag tycker det är skrämmande att man kan finna dessa ämnen till och med i acne-produkter. Ord som "Non-comedogenic" och "Mot acne" är i många fall bara tomma ord. Även vissa vegetabiliska oljor finns med på listorna över portilltäppande ämnen, t ex druvkärnolja och mandelolja, och har man stora problem med pormaskar ska man nog undvika dessa.

Jag hoppas detta kan hjälpa någon!

Azalais
Reply With Quote
Gammal 2009-12-23
Medlem

Ett tillägg till inlägget ovan:

Det är svårt att bli av med acne, det beror ju på hormoner och varje människa är ju unik. Jag har oftast bara pormaskar, men detta gör att jag får acneutbrott:

Svårsmält mat som müsli (jag blir jättedålig av just müsli och undviker det helt).
Fet mat.
Citrusfrukter.
Fruktjuicer som är väldigt koncentrerade. Jag kan dricka äppeljuice om den är mycket utspädd.
Höga doser C-vitamin (askorbinsyra) i brustabletter.
Starka kryddor.
Slarva med maten och vänta för länge mellan måltiderna.
Träna hårt och inte äta tillräckligt. (Så man märker att muskelmassa börjar brytas ner).
För snabb viktnedgång.
Stress och oro.
Oregelbundna sovtider, för lite sömn.
Jag blir inte dålig av mjölkprodukter men undviker laktos för säkerhets skull.
Felaktiga hudvårdsprodukter och smink.

Se listorna på hemsidorna jag nämner ovan. De motsäger varandra lite grand ibland, men man ser i stort vilka ingredienser som är milt eller kraftig portilläppande. Jag brukar både tillverka egna krämer och köpa. I de jag tillverkar själv brukar jag bara använda följande oljor: jojobaolja, solrosolja och eventuellt lite avocadoolja. (Jag funderar på att bara göra lotioner i fortsättningen, men jag har ännu inte kommit på något bra recept på det som fungerar till min hy, som behöver massor av fukt men inte så mycket olja). I de jag köper undviker jag ingredienser som är graderade 3,4 eller 5 på listorna. En enstaka ingrediens graderad 1 eller 2 kan få finnas med i slutet på produktens ingredienslista. Jag märkte en stor skillnad på min hy när jag började följa listorna.

Det mesta jag har skrivit här är ju sådant som de flesta känner till sedan förut, men jag vill skriva ner det ändå för det är verkligen viktigt, för har man väl fått ett utbrott så tar det så lång tid innan huden lugnar ner sig igen.

Azalais
Reply With Quote
Gammal 2009-12-23
Medlem

Glömde...

Glömde skriva att min acne även blir sämre av mycket socker och salt, så jag försöker dra ner på detta.

Azalais
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 10:13.