![]() |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]() ![]() Om Tiosol: Titandioxid mals fint och blandas med fettsyror ur kokosolja till ett flytande preparat. Kornstorleken (rutil) gör att titandioxids kalla blåa ton inte syns så tydligt på huden som annars. Solljuset stoppas däremot ännu bättre än med vanligt mald titandioxid. 100 ml väger ca 125 gram. 100 gram = ca 80 ml. http://www.shenet.se/ravaror/tiosol.html Säljs bl.a. på Crearome Sololja faktor 20 30 ml 4,8 ml tiosol 1 ml E-vitamin 2 droppar A-vitamin 14 ml jojobaolja 10 ml tistelolja 10 ml sesamolja Blanda ihop i lämplig flaska och skaka före använding. Sololja faktor 15 12 ml tiosol 85 ml jojobaolja (eller oljeblandning t.ex. 20 ml sesamolja + 20 ml tistelolja + 45 ml jojobaolja) 2 ml E-vitamin 5-7 droppar A-vitamin Blanda ihop i lämplig flaska och skaka före använding. Sololja faktor 20 100 ml 16 ml tiosol 81 ml jojobaolja (eller oljeblandning t.ex. 20 ml sesamolja + 20 ml tistelolja + 41 ml jojobaolja) 2 ml E-vitamin 5-7 droppar A-vitamin Blanda ihop i lämplig flaska och skaka före använding. Solkräm faktor 15 för ansiktet, kroppen Jag har inte testat den själv. Fettfasen 12 ml tiosol 8 ml jojoba- eller sesamolja 3 g sheasmör 1 g cetylalkohol 3 g VE-emulgator Vattenfasen 5 g MF-emulgator 64 ml destillerat vatten 2 ml glycerin/glycerol 0,3 g xanthangum 8-10 dr paraben Tredje fasen 40°C 1 ml morot CO2-extrakt 2 ml E-vitamin 2-3 dr karotin Tredje fasen 25°C ev. 10-20 dr eterisk olja (tänk på att inte välja Fotosensibiliserande, citrusoljor som citron, grapefrukt, lime, pomerans, bergamott, angelika, citronverbena, kummin, tagetes, tonkaböna) Värm fettfasen i ett vattenbad tills allt har smält/blandat sig och temperaturen är 70-75°C Värm vattenfasen till 70-75°C i en kastrull, som sedan skall rymma hela den färdiga crèmen Vispa ner Xanthangum i vattenfasen. Vispa ned fettfasen i vattenfasen i en tunn stråle. Håll blandningen varm och vispa grundligt i ca 5 minuter, temperaturen skall hållas omkring 65-70°C medan man vispar ner olja/fettet i vattendelen. Mät temperaturen då och då, så att du tillsätter tredje fasens ingredienser vid 40°C När temperaturen kommer nära 25°C tillsätts eteriska oljorna som sedan rörs in ordentligt i crèmen. Efter-sol-spray 200 ml Steg 1 160 ml dest.vatten eller blomvatten. Myntavatten är svalkande! 0,35 gram Xanthangum 1 gram Allantoin Steg 2 6 ml glycerin/glycerol 18 droppar paraben 15 ml aloe vera koncentrat 1:10 6 ml NFF 6 ml fucogel 6 ml D-panthenol 15-25 droppar eterisk olja (apelsin, citron, tangerin och en droppe pepparmynta) Värm vatten till 40°C, vispa ner Allantoin. När det är löst vispa ner Xanthangum. Vispa ett tag. Och låt sen vila 15-20 minuter. Vispa sen ner de andra ingredienserna. Efter-sol lotion (spraybar) Fettfasen 8 gram kokosfett (sägs snabba på pigmenteringen) eller 9 ml olja 2 gram (6 ml) Emulator L Vattenfasen 65-75 ml dest.vatten eller blomvatten/hydrolat 10-12 droppar Parabener 0,2 gram Xanthangum 3 ml glycerin/glycerol Tredje fasen 40°C 5-10 ml aloe vera koncentrat 1:10 3 ml E-vitamin 3 ml D-patenol 3 ml NFF Tredje fasen 25°C 8 droppar Lavendelolja 2-3 droppar Pepparmyntsolja 5 droppar TeaTreeolja eller Blå Kamomill Värm vatten- resp fettfasen i var sin kastrull, båda till 75°C. Vispa ner Xanthangum i vattenfasen. Häll fettfasen i vattenfasen i en stråle under vispning. Vispa tills 40°C då tredje fasen vispas ner. Vispa sen till blandningen har 25°C Tillsätt då de eteriska oljorna. Vänta lite till innan du häller upp på en sprayflaska. ----------------------------------- Brun-utan-sol lotion och gelé Jag har inte testat själv. Jag använde två av mina basrecept och sen tittade jag på några sidor på nätet hur brun-utan-sol recept kunde se ut. Mängden DHA avgör hur effektiv produkten blir: Lite DHA - mer vatten & Mycket DHA - lite vatten Brun-utan-sol-lotion Fettfasen 6 ml olja 1 g Emulgator L Vattenfasen 80-84 ml destillerat vatten 2 ml glycerin/glycerol 8 dr paraben 0,3 g xantangum Tredje fasen 40°C 2 ml NFF 3-6 gram DHA Värm vatten- resp fettfasen i var sin kastrull, båda till 75°C. vispa ner Xanthangum i vattenfasen före du vispar ner fettfasen. Häll fettfasen i vattenfasen i en stråle under vispning tills 40°C då tredje fasen vispas ner. Vänta lite till innan du häller upp på en sprayflaska. Brun-utan-sol gelé Steg 1 86-90 ml destillerat vatten 1 g xantangum Steg 2 5 ml glycerin/glycerol 3-6 g DHA 2 ml D-panthenol 10 dr paraben Värm vatten till ca 40 grader. Vispa ner xanthagum med mixerstav. Låt sen vila en stund innan du mixar ner resten
Gör lite för eget behov. Och har väl langat nån _tom_ burk o flaska nån gång... Vill någon ha något i, så får dom hjälpa mig blanda till! ![]() Senast redigerat av Morticia : 2007-10-11 klockan 22:46. Orsak: lagt 30 ml sats |
|
||||
|
||||
![]() Sololja faktor 20+ 100 ml
16 ml tiosol 82 ml jojobaolja (eller oljeblandning t.ex. 20 ml sesamolja + 20 ml tistelolja + 41 ml jojobaolja) 2 ml E-vitamin och/eller 4 droppar Rosmarin Antioxidant 5 dr romersk kamomil eo Tips från Aurora Blanda ihop i lämplig flaska och skaka före använding.
|
||||
|
||||
Sololja hög Solskyddsfaktor
Soljolja med hög solskyddsfaktor
Man blir lite vit-blå av den. 73 ml jojobaolja 25 ml tiosol 2 ml e-vitamin Blanda i flaska och skaka om. Omskakas före användning.
Gör lite för eget behov. Och har väl langat nån _tom_ burk o flaska nån gång... Vill någon ha något i, så får dom hjälpa mig blanda till! ![]() Senast redigerat av Morticia : 2008-05-17 klockan 01:35. |
|
||||
|
||||
![]() Solskyddscerat med solskyddsfaktor 25
fettfas: 22 g bivax 3,5 g karnaubavax 8 g sheasmör 25 ml makadamiolja eller sesamolja 15 ml tiosol 5 dr Rosmarinantioxidant 45 grader: 1 ml E-vitamin 15 dr eterisk olja lavendel Blanda ihop fettfasen. Smält i vattenbad. Rör noga. När massan svalnat till lite blanda ner E-vitamin och eterisk olja. Fyll cerathylsorna, först ca 3/4 låt stelna lite innan du toppfyller. Låt ceraten stelna helt innan du använder dom. Jag la mina i kylen ett par timmar. Två av de jag gjorde ska nämligen till mellanöstern om något dygn... (Inte med mig utan med en av mina PA)
Gör lite för eget behov. Och har väl langat nån _tom_ burk o flaska nån gång... Vill någon ha något i, så får dom hjälpa mig blanda till! ![]() Senast redigerat av Morticia : 2009-05-27 klockan 00:35. Orsak: ökat mängden karnaubavax |
|
||||
|
||||
Efter-sol-spray
Eftersolspray 200 ml
Enkel 185 ml Aloejos 6 ml D-panthenol 6 ml glycerin/glycerol ev 4-5 ml NFF eller fucogel 2 dr Pepparmynta / 100 ml (prova dig fram. En del tål mer andra mindre!) Blanda i flaska. Spraya eller badda huden Efter-sol-spray 200 ml Lite svårare Steg 1 150-160 ml dest.vatten eller blomvatten. Myntavatten är svalkande! 0,35 gram Xanthangum ev 1 gram Allantoin Steg 2 6 ml glycerin/glycerol 18 droppar paraben 15-20 ml aloe vera koncentrat 1:10 ev 4-6 ml NFF ev 4-6 ml fucogel 4-6 ml D-panthenol 15-25 droppar eterisk olja (apelsin, citron, tangerin och en droppe pepparmynta) Värm vatten till 40°C, vispa ner Allantoin. När det är löst vispa ner Xanthangum. Vispa ett tag. Och låt sen vila 15-20 minuter. Vispa sen ner de andra ingredienserna.
|
||||
|
||||
Svar: Solrecept
Pga regler om solskydd så går det inte att köpa Tiosol i Sverige längre.
Visningssätt | |
|
|