Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Hudvårdsforum > Acne (finnar, pormaskar och annat sånt vi alla lider av)
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2005-04-06
myosotis myosotis är offline
Hedersmedlem

Medlemsdatum: 2005-04-06
Blanda ut koncentrerade oljor

Hej!

Jag hittade nyligen Shenet när jag letade information om hudvårdsprodukter. Jag har ganska känslig blandhy, med tendenser till omväxlande finnar/pormaskar och mjälleksem. Opraktiskt. Generellt brukar jag vara försiktig med produkter. Jag tänkte dock att det kunde vara en möjlighet att blanda vissa produkter själv för att ha lite mer koll på vad som är i dem.

Jag har funderat på att prova tea tree olja på finnar etc när de blir för besvärande, och eventuellt kamomill på eksemen. Dock bör man rimligen blanda ut dessa oljor med något. Någon som rekommenderar någon olja eller så? Vill helst ha något som funkar på fet/blandhud.
Reply With Quote
Gammal 2005-04-07
Beckis Beckis är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2004-12-14
Hej!
Tea tree olja på finnar har jag testat och det fungerar superbra! Jag har aldrig använt något som tar bort inflamationen så snabbt och som dessutom är bra för huden! Jag blandar min tea tree olja 1:10 med mandelolja, men det viktigaste är nog att den oljan du blandar med tas upp lätt av huden för då hjälper man tea tree oljan lite på traven. Kolla bland råvaror (här på sidan) för att hitta en olja som du tycker verkar bra!
Reply With Quote
Gammal 2005-04-07
Hedersmedlem

Tack! Ska absolut testa det. Låter både enkelt och prisvärt.
Reply With Quote
Gammal 2005-04-07
Milou's Avatar
Milou Milou är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2002-12-09
Pröva gärna att blanda med med sesamolja eller rosenvatten. På finnar som redan finns så att säga, eller med andra ord om du har en finne som besvärar dig kan du pröva med ren teatreeolja. Är du inte överkänslig (en del är det) går det bra och ger bra resultat!
Mvh
Milou
Reply With Quote
Gammal 2005-04-08
Hedersmedlem

Aha, man kan ju alltid testa på en och se hur känslig man är. Trodde att de flesta eteriska oljor var olämpliga helt koncentrerade?
Reply With Quote
Gammal 2005-04-08
Milou's Avatar
Milou Milou är offline
Medlem

Nop, men många är det, så kolla alltid varje olja innan du prövar. Vissa är riktigt "giftiga"!
Se t.ex. här: http://www.shenet.se/ravaror/hudreaktion.html och på varje enskild olja.
Mvh
Milou
Reply With Quote
Gammal 2005-04-08
Hedersmedlem

Aha, har nog mest läst om de irriterande. Är generellt sett försiktig av mig.
Reply With Quote
Gammal 2005-04-08
Milou's Avatar
Milou Milou är offline
Medlem

Skulle tro att det är bra att vara försiktig, försöker vara det själv också.
Milou
Reply With Quote
Gammal 2005-04-17
koshka koshka är offline
Hedersmedlem

Medlemsdatum: 2004-06-04
Plats: Stockholm
Oljor & blandningar

Hej,
Jag har haft sådana besvär sedan barndomen.. tills jag för 4 år sedan började hitta det här med naturmedel och oljor.. iaf.. mandel och jojoba är perfekta neutrala och bärande oljor att späda ut med.. tas lätt upp av huden + att de är rengörande och lugnande... Lycka till
Reply With Quote
Gammal 2005-05-04
Hedersmedlem

Blandade 10% Tea Tree, 5% lavendel och 85% mandelolja, men fick små röda utslag. Lite för koncentrerat kanske? Funderar på att ta 50% av den blandningen och 50% ren mandelolja och se om det funkar, annars kanske jag kan anta att jag inte tål den.

Mandeloljan är för övrigt underbar! Har den på nätterna på ansikte och händer och den är perfekt!
Reply With Quote
Gammal 2005-05-05
hovaprest hovaprest är offline
Hedersmedlem

Medlemsdatum: 2004-12-20
Hej, jag hade nog inte tagit mer än 1-3 % eteriska oljor i. Annars blir det för starkt.
Reply With Quote
Gammal 2005-05-05
Hedersmedlem

Det förklarar saken. Ska prova att späda ut den till det.
Reply With Quote
Gammal 2005-05-05
Milou's Avatar
Milou Milou är offline
Medlem

Mandeloljan kan också ha spelat in, den:
"Kan ge kosmetikaakne (pyttesmå knottriga utslag i ansiktet)"
Källa: http://www.shenet.se/ravaror/mandelolja.html

Mvh
Milou
Reply With Quote
Gammal 2005-05-07
varulven varulven är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2004-12-14
Plats: Boden
jag är allergisk mot mandellolja och får, precis som beskrivet, en massa små små knottror i ansiktet som kliar nått fruktansvärt! läste att man kunde göra allergi test genom att ta det man tänkte använda i ansiktet och ha på underarmen undernatten och sen se om det ger utalg där. det gjorde det inte, men likförbannat fick jag utslag i ansiktet.
Reply With Quote
Gammal 2005-05-07
Hedersmedlem

Jag verkar tåla ren mandelolja utan problem. Nu spädde jag ut den andra blandningen med rapsolja (till ungefär 66% rapsolja, 20% mandelolja, 3% tea tree, 1% lavendel) och det har inte gett några utslag hittills.
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 15:23.