Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Råvaruforum > Allmänna råvarufrågor
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2009-09-17
miisa miisa är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2009-09-14
Var hittar jag Laureth sulfate och ...

Jag söker Laureth sulfate, Sockertensid, Olivåterfettning, betain, sojaprotein och Pärlemotensid?
Är det flytande produkter, pulver eller vad? Jag inser just att min bok "Handgjord naturkosmetik" är ganska undermålig i en nybörjares desperata jakt på ingridienser då det inte ens står vilken form det är på produkterna

Jag har hittat några finska sidor (jag är från Finland) och beställde just en massa från den ena sidan, men jag har ingen aning om vad många av produkterna kan heta på finska så det blir aningen svårt för mej att leta efter dom.

Är ovanstående produkter nåt man hittar på apotek, eller var ska jag söka? Det spelar ingen roll att ni berättar var ni hittat dom i Sverige eller på svenska/utrikes sidor, bara jag får några ledtrådar var jag ska söka. Kaustiksoda lär jag hitta i vanliga matvaruaffärer, men resten?

Snälla nån, HJÄLP!! *desperat*
Reply With Quote
Gammal 2009-09-18
Siljan Siljan är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2007-04-13
Plats: Ålesund
Hei miisa

Alt det du leter etter finner du på crearome.se. Og alle de produktene du nevner er flytende
Reply With Quote
Gammal 2009-09-18
miisa miisa är offline
Medlem

Citera:
Ursprungligen postat av Siljan
Hei miisa

Alt det du leter etter finner du på crearome.se. Og alle de produktene du nevner er flytende
Tack för ditt svar! Frakten blir så dyr från sverige till finland, men nu fick jag hjälp från en finsk sida som lovade skaffa in sakerna åt mej bara jag kunde vänta en månad, jag som är så otålig att börja!
Gammal 2009-10-10
mysan mysan är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2006-04-21
Hej Miisa,

här är en till finlandssvensk!
Vilken finsk sida har du beställt ifrån? Utbudet börjar bli lite bättre här i Finland, men fortfarande inte riktigt lika bra som i Sverige.
Reply With Quote
Gammal 2009-10-10
miisa miisa är offline
Medlem

Citera:
Ursprungligen postat av mysan
Hej Miisa,

här är en till finlandssvensk!
Vilken finsk sida har du beställt ifrån? Utbudet börjar bli lite bättre här i Finland, men fortfarande inte riktigt lika bra som i Sverige.
Hej!
Jag har beställt både från Pieni tuoksukauppa, det var hon som skulle skaffa fram det jag behövde, men hon skrev i ett mejl att det finns snällare råvaror att använda. Nu har jag shampotillverkningen på paus just för att råvarorna blir så dyra att få tag i så jag har shampo både från Lavera och Rosenserien.
Jag läste nånstans (kanske här?) att Pieni tuoksukauppa var dyr, men det tycker inte jag då jag ringde och frågade priser till Life, dom tar 19-28€ för 100ml jojobaolja och Pieni tuoksukauppa tar 5.90€ för 85ml. Även eteriskaoljorna var avsevärt billigare på P.t än hos Life.
Lahtisen vahavalimo har jag oxå beställt från.

Varifrån beställer du? Finns det fler finska sidor att beställa ifrån?

Jag har tyvärr inte hunit göra min tvål ännu, tänkte göra den nu i helgen men så fick jag ingen barnvakt och gubben är på älgjakt så han orkar nog kanske inte gå ut med flickorna sen. Dom är 2 och 4 år och hålls inte ur köket under tillverkningen så jag vääääntar på nästa tillfälle att få lägga igång.
Gammal 2009-10-10
miisa miisa är offline
Medlem

Förresten, Mysan, int råkar du ha Saara Kuhas tvålbok? Jag har funderat på att köpa den, då går det ju högst antagligen att få alla ingridienser från hennes sida (Pieni tuoksukauppa), men jag drar mej lite för att lägga ut mer pengar på ännu en bok då jag blev så besviken på den jag köpte (Handgjord naturkosmetika) .
Gammal 2009-10-10
eisot eisot är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2007-02-08
Plats: Vojakkala, norr om Haparanda
Prova att beställa från England, mycket billigare priser och jättebra kvalitet. Frakten är billigare än inom Sverige (jag bor i Haparanda) så det borde den ju bli även till Finland.
De flesta ställena i England har även MSDS att tanka hem (papper för varje råvara vilket krävs av EU ifall du vill ge bort eller sälja dina produkter).

Prisexempel:
fresholi.co.uk
Jojoba olja (eko), 500 ml = £8.85 (ca 9.60 €)

New directions UK
Jojoba olja (eko), 100 ml = £5.50 (ca 6.00 €)
Reply With Quote
Gammal 2009-10-10
miisa miisa är offline
Medlem

Citera:
Ursprungligen postat av eisot
Prova att beställa från England, mycket billigare priser och jättebra kvalitet. Frakten är billigare än inom Sverige (jag bor i Haparanda) så det borde den ju bli även till Finland.
De flesta ställena i England har även MSDS att tanka hem (papper för varje råvara vilket krävs av EU ifall du vill ge bort eller sälja dina produkter).

Prisexempel:
fresholi.co.uk
Jojoba olja (eko), 500 ml = £8.85 (ca 9.60 €)

New directions UK
Jojoba olja (eko), 100 ml = £5.50 (ca 6.00 €)
Tack så mycket!
Det där att jag måste ha nåt papper med om jag ska ge bort eller sälja min tvål hade jag ingen aning om, jag hade nog tänkt sälja lite på ett ställe som säljer hantverkarsaker.
Gammal 2009-10-10
eisot eisot är offline
Medlem

Citera:
Ursprungligen postat av miisa
Tack så mycket!
Det där att jag måste ha nåt papper med om jag ska ge bort eller sälja min tvål hade jag ingen aning om, jag hade nog tänkt sälja lite på ett ställe som säljer hantverkarsaker.
Jo det har blivit mycket hårdare regler.
Jag har varit i kontakt med Läkemedelsverket (för svensktillverkade produkter) och fått massor av förhållningsorder. Varje land har förutom EU bestämmelserna också egna bestämmelser. T.ex. i Sverige måste man ha en särkild lokal/plats som enbart används för tvål/kosmetika tillverkning, vilket inte krävs i England. Kolla med motsvarande i Finland, för säkerhets skull.
EU reglerna kräver att varje produkt Säkerhetsbedöms, läs mer i den här tråden.
Reply With Quote
Gammal 2009-10-10
miisa miisa är offline
Medlem

Citera:
Jo det har blivit mycket hårdare regler.
Jag har varit i kontakt med Läkemedelsverket (för svensktillverkade produkter) och fått massor av förhållningsorder. Varje land har förutom EU bestämmelserna också egna bestämmelser. T.ex. i Sverige måste man ha en särkild lokal/plats som enbart används för tvål/kosmetika tillverkning, vilket inte krävs i England. Kolla med motsvarande i Finland, för säkerhets skull.
EU reglerna kräver att varje produkt Säkerhetsbedöms, läs mer i den här tråden.
OMG! Jag håller mej nog till att ge bort tvålen då, inte tänker jag skaffa en massa papper för att skänka bort tvålen till nära och kära. Det var ju lite synd Man kan ju inte göra nånting idag utan att det ska vara en massa lagar och förordningar, iofs bra ju, men om man bara vill moonshina lite tvål känns det ganska onödigt.

Tack för infon!
Gammal 2009-10-10
eisot eisot är offline
Medlem

Jag tycker också att det är helt sjukt. Lite koll är ju helt ok men det här stora maskineriet slår ju enbart mot små tillverkare och hobbyister.
Reply With Quote
Gammal 2009-10-11
mysan mysan är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2006-04-21
Miisa: Jag har främst beställt från Pieni Tuoksukauppa, men också från www.vihreakosmetiikka.fi De har dock inte så många olika råvaror, men iallafall Vegetal, som jag helst använder som emulgeringsmedel.

Tack för tipset om att PT tar in tensider, jag ska höra med henne.

Några fler finska sidor känner jag inte till, men jag har beställt från Crearome, brittiska Aromantic och tyska Kosmetische Rohstoffe. Alla har väl sina fördelar och nackdelar, men jag handlar allra helst med någon i samma land.

Jag delar nog ut hemlagade produkter till mina närmaste vänner. De vet vilka regler som gäller och "anger" mig inte. (så hemskt det låter....tänk att man får bjuda vänner på middag, men inte laga en burk kräm).
Jag r inte helt säker på hur det är här i Finland om man bara ger produkterna som gåva utan någon egen ekonomisk vinning - tror inte att de har funderat på det i lagstiftningen. Rätta mig gärna om jag har fel.

Saara Kuhas tvålbok är jättebra! Jag har den inte själv, men den fanns att låna på biblioteket.
Reply With Quote
Gammal 2009-10-11
eisot eisot är offline
Medlem

Citera:
Miisa:
Jag r inte helt säker på hur det är här i Finland om man bara ger produkterna som gåva utan någon egen ekonomisk vinning - tror inte att de har funderat på det i lagstiftningen. Rätta mig gärna om jag har fel.
Det är helt tossigt. Det är EU bestämmelserna så de gäller ju i Finland också. Men det här med särskild lokal å sånt det är svenska tokerier så det kanske ni slipper i Finland.

Citera:
Miisa:
Jag delar nog ut hemlagade produkter till mina närmaste vänner. De vet vilka regler som gäller och "anger" mig inte. (så hemskt det låter....tänk att man får bjuda vänner på middag, men inte laga en burk kräm).
Ja, och skolor och föreningar får baka kakor å godis och gå runt å sälja. I princip skulle inte min man ens få använda mina produkter!
Reply With Quote
Gammal 2009-10-13
miisa miisa är offline
Medlem

Citera:
Saara Kuhas tvålbok är jättebra! Jag har den inte själv, men den fanns att låna på biblioteket.
Då ska jag gå till bibban nån dag och fråga om den finns här så jag får bläddra i den innan jag beslutar mej för att köpa den
Gammal 2009-10-13
miisa miisa är offline
Medlem

Citera:
Ja, och skolor och föreningar får baka kakor å godis och gå runt å sälja. I princip skulle inte min man ens få använda mina produkter!
Helt knäppt!

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 20:32.