Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Råvaruforum > Allmänna råvarufrågor
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2009-05-31
mysan mysan är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2006-04-21
Era erfarenheter av konserveringsmedel

Hej,

jag vet att det här har diskuterats tidigare, men efersom det har kommit en del nya konserveringsmedel på marknaden så är jag nyfiken på era erfarenheter av dessa, särskilt i cremer och lotioner.

Själv har jag bara använt paraben. Har alltid varit nöjd med den, men eftersom den fått så dåligt rykte vill jag gärna kunna erbjuda något annat också.

Har ni testat någon av dessa?

phenoxyglycerin (INCI: phenoxyethanol ethylhexylglycerin)
benzylalkohol
(INCI: Benzyl Alcohol, Glycerin, Benzoic Acid, Sorbic Acid.)
kalikonservering
isozide
Paratexin IPT (INCIhenoxyethanol, iodopropynyl butylcarbamate)

Reply With Quote
Gammal 2009-06-01
CaK CaK är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2009-02-13
Jag använder paratexin. Det finns att köpa här i Finland. Jag använder också alkohol. Paratexin lär vara ett ämne som används inom industrin. Starkt alltså. Jag har aldrig sett mögel i mina produkter, fast jag försöker minimera mängden. Speciellt bra med "ordentliga" konserveringsmedel är det ju om man ger bort produkter, annars vill jag nog använda mildare alternativ.

I tyska forum använder man ganska mycket alkohol som konservering, också ´rokonsál´ (Benzyl Alcohol, Glycerin, Benzoic acid, Sorbic acid). Jag har inte köpt det ännu men det är väl ganska milt vad jag har förstått...
Reply With Quote
Gammal 2009-06-01
mysan mysan är offline
Medlem

Hej CaK,

jag bor också i Finland och jag antar att vi har sett Paratexin i samma nätbutik... Kanske det är värt att prova då, jag vet inte riktigt vad jag ska tro om paraben...
Reply With Quote
Gammal 2009-06-01
eisot eisot är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2007-02-08
Plats: Vojakkala, norr om Haparanda
Bra med en diskussion omkring det här.

Jag använder paraben K. Har ingen koll på vad K står för eller vad man borde använda i stället.

Finns det nätbutiker för råvaror och förpackningar i Finland? Hur är priserna is så fall?

Senast redigerat av eisot : 2009-06-01 klockan 20:51.
Reply With Quote
Gammal 2009-06-01
mysan mysan är offline
Medlem

Det finns inte så många nätbutiker här i Finland (vad jag vet), priserna helt OK, men främst beställler jag därifrån för att frakten är billigare.

Hur bra är er finska?

http://www.vihreakosmetiikka.fi/index.php?cPath=25
http://pieni.shop.wosbee.com/Publish...frontpage=true
Reply With Quote
Gammal 2009-06-01
mysan mysan är offline
Medlem

Paraben K har INCI Methyl- + Propylparaben, Benzylalcohol.
Vet inte vad som är bättre - etylparaben eller benzylalkohol...
Reply With Quote
Gammal 2009-06-01
eisot eisot är offline
Medlem

Tack för länkarna!

Jag kan så mycket finska att min man inte kan sälja mig på torget.
Min man pratar svenska å finska (finska föräldrar).
Reply With Quote
Gammal 2009-06-02
CaK CaK är offline
Medlem

Tja,
Jag har förstått att inget av dehär konserveringsmedlena är godkända att användas i naturkosmetika. Det finns ju vissa regler för vad de får innehålla... Däremot (tror jag) borde rokonsal vara godkännt.

Jag köppte mitt paratexin från tuoksukauppa. Nu har jag mest beställt från tyskland. Min nästa beställning går också dit. Då ska jag köpa rokonsal.

I Finland kommer det att öppna en nätbutik som säljer samma saker som urtegarden. Ifall ni beställer därifrån sen (!) så kan ni ju hälsa från mig Yrttitarha torde det heta när hon öppnar...

Parabenblandningarna är mej veteligen också olika. De innehåller olika parabener varav vissa är sämre än de andra dåliga Jaa-a konserveringen är ett problem...
Reply With Quote
Gammal 2009-06-02
eisot eisot är offline
Medlem

Rokonsal, behövs det bara det eller nån kombination?
Vilket ställe i Tyskland handlar du från? Är det Kosmetische-Rohstoffe?

Jag fann den HÄR sidan om olika Rokonsal - vilken har du använt?

Senast redigerat av eisot : 2009-06-02 klockan 11:48.
Reply With Quote
Gammal 2009-06-02
CaK CaK är offline
Medlem

Jag har använd rohstoffe och gisella manske. Båda är bra.

Det rokonsal som är godkännt av BDIH (kommer inte ihåg vad förkortningen står för men det har att göra med dem som godkänner vad som får vara i naturkosmetika) är iallafall Rokonsal BSB-N (inci: benzyl alcohol, glycerin, benzoic acid, sorbic acid). Man måste kolla ph-värdet på produkten. Rokonsal används 0,3 - 1%

Potassium sorbate (matkonserveringsämnet E202) är ett annat konserveringsmedel jag blivit tipsad om. För att vara säker kan man tillsätta alkohol.

Bara alkohol används som ca 12% konservering. Dvs. 40% vodka till 30g emulsion som en 10%:ig konservering = 7,5g alkohol. Här är en länk till en sida som berättar om alkohol i kosmetika. http://www.olionatura.de/_rohstoffe/index.php?id=23
Reply With Quote
Gammal 2010-01-25
Korpglugg Korpglugg är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2008-04-25
Jag köpte kalikonservering. Hade det i ansiktsvatten. Resultatet blev helt knallröd brännande hy, som när man har stark rassoullera på för länge i ansiktet. Parabenblandningar har jag inte reagerat på alls.
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 20:27.