Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Hudvårdsforum > Smink
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2010-03-21
miisa miisa är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2009-09-14
Mineralsmink och humbug

Jag läste just att mineralsmink bara behöver innehålla 2% mineral för att få kallas mineralsmink Om det är sant vet jag ju inte. Hur ska man veta vad som är vad av mineralsminket då?

Jag skulle gärna få tips på bra mineralsmink, vilka märken som har. Om det går bra här?

Mvh, Miisa
Gammal 2010-03-21
Morticia's Avatar
Morticia Morticia är offline
Moderator

Medlemsdatum: 2007-01-30
Plats: Stockholm
Jag använder TiKei (www.tikei.se) Fungerar bra på mig.
Reply With Quote
Gammal 2010-03-21
Pappersvingar's Avatar
Pappersvingar Pappersvingar är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2009-10-12
Plats: Umeå
Jag använder också Tikei numera. Innan dess provade jag Urban Decays mineralsmink, men slutade att använda det eftersom det kliade.
Reply With Quote
Gammal 2010-04-06
Ainu's Avatar
Ainu Ainu är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2008-07-20
Plats: Helsingfors, Finland
Jag läste någonstans att det räcker med en procent! Skrev faktiskt precis ett blogginlägg om saken.

Många större kosmetikaföretag (L'oreal, Revlon, Maybelinne bara för at nämna några) har ju under de senaste åren kommit ut med så kallat mineralsmink, fastän vissa produkter till och med är flytande. Om produkten inte är i lös puderform vet man att den åtminstone inte är 100% mineralbaserad.
Så länge man vet ungefär vad man ska leta efter i innehållsförteckningen så borde man ju klara sig. Mica, titandioxid och zinkoxid bör utgöra huvudingredienserna.

Urban Decays mineralsmink innehåller vismut (bismuth oxychloride) som många reagerar (kliande hy eller kosmetikaakne) på.
Gammal 2010-04-26
Hudvård eko Hudvård eko är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2010-04-23
Plats: Göteborg
Citera:
Ursprungligen postat av Ainu
Jag läste någonstans att det räcker med en procent! Skrev faktiskt precis ett blogginlägg om saken.

Många större kosmetikaföretag (L'oreal, Revlon, Maybelinne bara för at nämna några) har ju under de senaste åren kommit ut med så kallat mineralsmink, fastän vissa produkter till och med är flytande. Om produkten inte är i lös puderform vet man att den åtminstone inte är 100% mineralbaserad.
Så länge man vet ungefär vad man ska leta efter i innehållsförteckningen så borde man ju klara sig. Mica, titandioxid och zinkoxid bör utgöra huvudingredienserna.

Urban Decays mineralsmink innehåller vismut (bismuth oxychloride) som många reagerar (kliande hy eller kosmetikaakne) på.
Vore intressant att fåta veta de exakta reglerna gällande det här: är det 1% eller 2% eller vad gäller i marknadsföringssyfte? Håller just nu på med ett blogginlägg om mineralsmink, så vore superschysst om någon hade koll. Läste ditt blogginlägg Ainu, men förstod inte om du refererade till något speciellt regelverk? Har själv haft problem med allergier och utslag från Mineralsmink tidigare, men har nu i efterhand förstått att det handlat om reaktioner på Bismuth.

/Martina, ekologisk hudvård och naturlig hudvård

Senast redigerat av Hudvård eko : 2010-04-26 klockan 00:43.
Reply With Quote
Gammal 2010-04-26
Ainu's Avatar
Ainu Ainu är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2008-07-20
Plats: Helsingfors, Finland
Så här står det på wikipedia:
"A “mineral make-up” may be all mineral, part mineral — or contain less than 1% mineral as part of the finished formula. Using this logic, practically all make-up could be considered mineral."
Någon källa har de dock inte.....
Gammal 2010-06-30
L88 L88 är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2010-06-30
Citera:
Ursprungligen postat av miisa
Jag läste just att mineralsmink bara behöver innehålla 2% mineral för att få kallas mineralsmink Om det är sant vet jag ju inte. Hur ska man veta vad som är vad av mineralsminket då?

Jag skulle gärna få tips på bra mineralsmink, vilka märken som har. Om det går bra här?

Mvh, Miisa
Ja tyvärr får de gå under namnet mineralsmink fast det inte innehåller så mycket av "det goda". De mineralsmink som innehåller 100% mineraler brukar dock skriva det.

Här följer en lista på några naturliga mineraler:

Mica, Sericite, Zinc, Black Iron Oxide, Red Iron Oxide, Yellow Iron Oxide, Titanium Dioxide

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är Av
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 23:29.