![]() |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Registrering | FAQ | Medlemslista | Kalender | Sök i alla forum | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningssätt |
|
|||
|
|||
Mineralsmink och humbug
Jag läste just att mineralsmink bara behöver innehålla 2% mineral för att få kallas mineralsmink
![]() Jag skulle gärna få tips på bra mineralsmink, vilka märken som har. Om det går bra här? Mvh, Miisa
|
||||
|
||||
Jag använder TiKei (www.tikei.se) Fungerar bra på mig.
|
||||
|
||||
Jag använder också Tikei numera. Innan dess provade jag Urban Decays mineralsmink, men slutade att använda det eftersom det kliade.
|
|
||||
|
||||
Jag läste någonstans att det räcker med en procent! Skrev faktiskt precis ett blogginlägg om saken.
Många större kosmetikaföretag (L'oreal, Revlon, Maybelinne bara för at nämna några) har ju under de senaste åren kommit ut med så kallat mineralsmink, fastän vissa produkter till och med är flytande. Om produkten inte är i lös puderform vet man att den åtminstone inte är 100% mineralbaserad. Så länge man vet ungefär vad man ska leta efter i innehållsförteckningen så borde man ju klara sig. Mica, titandioxid och zinkoxid bör utgöra huvudingredienserna. Urban Decays mineralsmink innehåller vismut (bismuth oxychloride) som många reagerar (kliande hy eller kosmetikaakne) på.
|
|||
|
|||
Citera:
/Martina, ekologisk hudvård och naturlig hudvård Senast redigerat av Hudvård eko : 2010-04-26 klockan 01:43. |
|
||||
|
||||
Så här står det på wikipedia:
"A “mineral make-up” may be all mineral, part mineral — or contain less than 1% mineral as part of the finished formula. Using this logic, practically all make-up could be considered mineral." Någon källa har de dock inte.....
|
|||
|
|||
Citera:
Här följer en lista på några naturliga mineraler: Mica, Sericite, Zinc, Black Iron Oxide, Red Iron Oxide, Yellow Iron Oxide, Titanium Dioxide
Visningssätt | |
|
|