Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Växtforum
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2004-09-01
Neta Neta är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2004-05-25
Aloe Vera

Jag har nu en tid förgäves försökt hitta uppgifter, på nätet o på biblioteket, som gör att jag kan artbestämma mina s k Aloe Vera krukväxter.

Först vill jag säga att jag kommit till slutsatsen att om jag vill använda Aloe till hudvårdsprodukter eller invärtes verkar det på alla möjliga sätt bättre att köpa skonsamt stabiliserad gel från någon man kan lita på. Innan jag hade hunnit läsa på tillräckligt för att komma fram till det, köpte jag dock två helt olika krukväxter som båda såldes som Aloe Vera, och som båda påstods vara medicinalväxter med de typiska "aloe-egenskaperna". De pryder sin plats men jag vill så gärna veta vilka arter det egentligen är. Dessutom skulle jag vilja kunna känna igen Aloe Barbadensis Miller, som ju är den art gelen bör komma ifrån.

Jag har även en ärvd krukväxt, "Brännblomma", som visar sig vara Trädaloe, aloe arborescens. Jag har trott att det var ett slags agave, och egentligen inte brytt mig mer om den än att den är dekorativ på ett spretigt sätt och alldeles utmärkt till att lindra smärre brännskador i köket....

Finns det tex någon flora som man kan artbestämma olika sorters aloe med eller finns det någon person eller institution i Sverige som kan?
Reply With Quote
Gammal 2004-11-30
Sara Sara är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2004-11-30
Aloe Vera har ett flertal effekter. Bland annat har den använts på huden. Den är också visat sig vara bra för matsmältningen och för tarmar. Det kan ta lite tid och man får ha tålamod.
Denna köttiga växt tillhör liljefamiljen och Aloe Vera Barbadensis Miller är den som har kraftfullast effekt och används mest kommersiellt. Det är viktigt vilken kvalitet preparatet har och jag använder Aloe Vera från Forever Living Products. Denna odlas ekologiskt och bladens närande innehåll valsas ut istället för att allt mixas till en soppa. Den stabiliseras och säljs antingen i gula dunkar eller som gel i tub.

Aloe Vera innehåller närmare 20 olika mineraler och vitaminer samt en rad växtsteroler. Den innehåller även acemannan som är bra för immunförsvaret. Gelen innehåller även salicylsyra och antrakinoner som kan brytas ner till salicylater.

Senast redigerat av Admin : 2004-12-01 klockan 14:47. Orsak: Kommersiellt meddelande, se forumets regler.
Reply With Quote
Gammal 2005-06-01
Neta Neta är offline
Medlem

Ämnet har kommit upp i tvålforum, nedan ett sammandrag

Hej Ulla!
Jag har nyligen lagt en fråga på

http://www.alltomtradgard.se/forum/...ead=458701&pid=

När man klickar på kamerasymbolen kommer man till fotoalbumet med bilder på "Mina aloe"./Neta

Ulla:
Jag har ingen kunskap om Aloes artrikedom. Den Aloe som växer här kallas Curacao Aloe och anses vara den bästa. Jag bor altså på Curacao i Karibien och här finns också en aloe farm med kommersiell odling för aloeprodukter. Skall kolla vad arten heter på latin och återkomma.

Aloe info! kolla denna sidan
http://www.holistic-online.com/Herbal-Med/_Herbs/h2.htm
Ulla
Reply With Quote
Gammal 2005-06-01
Neta Neta är offline
Medlem

Hej Ulla! När jag såg att du kallar den för Curacao Aloe använde jag det som sökord i stället för "Vera" och "Barbadensis" som jag huvudsakligen försökt med tidigare och då hittade jag bla sidan som du nämner. Det verkar ju som om A Barbadensis och Curacao Aloe verkligen är samma art! (Kärt barn har många namn.) Häftigt att kommunicera med någon som finns på plats, så att säga. Här ser man nyttan av internet.

Om du tittar på bilderna av mina krukväxter skulle du kunna säga att nr4 skulle kunna vara samma som växer hemma hos dig? Skulle du kunna säga att nr2 och nr3 definitivt inte kan vara samma som växer hos dig? (Kärt namn används på många barn...)
Reply With Quote
Gammal 2005-06-01
Ulla Ulla är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2005-05-31
Plats: Curacao/ Netherlands Antilles
Hej igen,
Den som du köpt 30 maj är den art som ser ut som Curacao Aloe fast vår är möjligen lite mer brungrön i färgen. Kan skicka dig bilder på Curacaop Aloe om du ger mig din emailadress. min adress är ullastrandberg@hotmail.com
Reply With Quote
Gammal 2005-06-01
Hammura´bi's Avatar
Hammura´bi Hammura´bi är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2002-05-14
Citera:
Ursprungligen postat av Ulla
Hej igen,
Den som du köpt 30 maj är den art som ser ut som Curacao Aloe fast vår är möjligen lite mer brungrön i färgen. Kan skicka dig bilder på Curacaop Aloe om du ger mig din emailadress. min adress är ullastrandberg@hotmail.com
Hej!
Här är en bild på Aloen som Ulla sänt mig. Klicka på den så visas en större version (ser du ingen bild? Ändra inställningarna här: http://www.shenet.se/forum/profile.php?do=editoptions).
Mvh
Moderator
Attached Images
File Type: jpg clip_image002.jpg (12.1 KB, 16 views)

Senast redigerat av Hammura´bi : 2005-06-01 klockan 21:45.
Reply With Quote
Gammal 2005-06-02
Hammura´bi's Avatar
Hammura´bi Hammura´bi är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2002-05-14
Länken till Netas bilder verkar inte fungera vilket ju är synd. Är det dessa bilder som du menar: http://www.alltomtradgard.se/forum/u...2&albumid=8338 ?
Mvh
Moderator
Reply With Quote
Gammal 2005-06-02
Neta Neta är offline
Medlem

Ja det är de bilderna. Tack för hjälpen!

(Länken som inte kom med i sin helhet från Tvålforum skall vara som följer

http://www.alltomtradgard.se/forum/s...ad=458701&pid=

Där hittar man frågor och svar, men själva bilderna ligger där Moderator hittat dem.)

Senast redigerat av Neta : 2005-06-02 klockan 10:03.
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är Av
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 08:26.