Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Tvålforum
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Tvålforum För recept, se Medlemmarnas recept > Tvålrecept.

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2009-01-23
Maggan Maggan är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2008-02-23
Plats: Filipstad
Flytande tvål?

Finns det någon som har beskrivning/recept på flytande tvål? Tvålen är kallrörd.
Jag har ful tvål och tvålflis liggande. Går det att använda till flytande tvål?
Helst skulle jag vilja använda pumpflaska, när tvålen är klar.
Är det någon som kan hjälpa mig?

MVH
Maggan
Gammal 2009-01-23
Mimmi Mimmi är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2006-04-05
Plats: Kungälv
Hej
Jag har gjort kallrörd tvål som jag har försökt att smälta om och överfetta. Detta lyckas inget vidare. Jag tillsätter vätska till mina tvålflisor och får allt att bli en flytande tvålmassa men när jag sen skall värma och ha i mer fett och godsaker så har jag antagligen inte tillräckligt med tålamod så det brukar sluta med att jag tar den halvvärmda massan och slevar upp den i sina formar och sen får jag vänta typ en månad innan vätskan har avdunstat tillräckligt för att tvålen skall gå att få ur formen. Och då ser de inget vidare ut. lite halvkrymta och konstiga.

Men att få det till flytande tvål har inte varit några problem.
Jag blandar ungefär 2 dl tvålflis med 2-3 msk vätska och låter stå 1-2 dagar (jag är där och rör lite då och då) och sen är det klart . Går också att sätta till honung, olja, eterisk olja. Havregrynsmjöl blev inget vidare för det flöt ovanpå och låg som en välling/gröt överst. Det kan nog vara klokt att tillsätta lite paraben eller annan konservering för att vätskan inte skall bli dålig.

Lycka till
(om det är någon som har en lösning och förklaring på mitt problem så tar jag gladeligen emot det) /Mimmi
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är Av
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 02:42.