Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Doftforum
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Doftforum För recept, se Medlemmarnas recept > Doftrecept.

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2011-04-19
marica's Avatar
marica marica är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2010-12-23
inhemska bas- och eller mellannoter

Jag försöker hitta växter som växer i min närhet som kan användas som bas och mellannoter i min "parfymtillverkning" (som är i ett mycket begynnande försöksstadie).
HÄGG Förra året provade jag med hägg i olivoljeutdrag. Det blev det tunga och kvävande dofterna som dominerade. För att pröva doften så droppade jag ut det på ett melittafilter för att se hur länge doften skulle sitta kvar. (som admin tipsat om)
När doften tunnade ur så hade den fortfarande tyngd kvar och lite av det kväljande inslaget men var rätt tilltalande ändå och framförallt den doftade fortfarande efter fyra timmar och även dagarna efteråt. Så hägg kan väl kallas för en basnot. I år ska jag göra en ny omgång och försöka få den mer koncentrerad.
TALLKÅDA Jag tog kåda och löste upp det i 96% etanol. Den fick stå i ett par veckor och sedan silade jag den. Jag har efter ett halvår hällt ut lite på ett melittafilter för att testa doftens varaktighet. Den doften varade ca två till tre timmar.
LEDUM PALUSTRE Jag tog en del blommor och blad och kvistar och hackade i hop och täckte med 96% etanol. Det fick också stå i två veckor och sedan silade jag av det. Nu ett halvår efter så har jag prövat doften genom att hälla ut lite på ett melittafilter. Den doften var kvar efter fyra timmar. Den var även kvar nästa dag om än väldigt svagt.

Senast redigerat av marica : 2011-04-20 klockan 09:49.
Reply With Quote

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är Av
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 02:41.