Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Hudvårdsforum > Smink
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2007-03-21
Cissi's Avatar
Cissi Cissi är offline
Hedersmedlem

Medlemsdatum: 2004-09-21
Plats: Västerås
Det var riktigt spännande att göra sin egen foundation, som faktiskt funkar för en gång skull. Gjort puder och sånt me Crearomes recept tidigare och det funkade inte så bra.

Jag tillhör en av dom som har för ljus hy för att kunna använda de massproducerade (som ska passa alla) underlagscremer/puder. Här i sverige så har sminkföretagen en benägenhet att göra alla former av underlag rosa. Vilket resulterar i att det ser ut som man smetat in hela ansiktet med rouge när man använder produkterna.

Så det här var jätte bra att man kan göra sitt eget underlag och få den anpassad till sin egen hudton.
Gammal 2007-03-21
mysan mysan är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2006-04-21
Var det inte svårt att få rätt färg på sminket?
Reply With Quote
Gammal 2007-03-21
Cissi's Avatar
Cissi Cissi är offline
Hedersmedlem

Det var bara att prova sig fram med pigmentblandningarna (varma- o kallablandningen). Det tog lite tid att få allt ordentligt blandat med kaffekvarnen men det gick. Jag kan säga på en gång att det tar inte en kvart att göra foundationen. Man ska röra om ganska många gånger i kaffekvarnen för att allt ska bli blandat (mellan körningarna) och kvarnen måste också vila emellanåt också för att inte bli överhettad. Sen behöver man dagsljus för att kunna se om det blev rätt färg på huden. I vanligt glödlampljus så ser allt bra ut på en (nästan i allafall). Det är bättre att stå i ett fönster i dagsljus med spegeln och prova på huden.
Gammal 2007-03-21
Melissa Melissa är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2007-03-01
Plats: Stockholm
Jag har haft samma problem med foundation innan. Allt har varit för rosa, för mörkt eller för ljust. Har aldrig lyckats hitta något som har passat helt perfekt. Den varma färgblandningen passade mig exakt och jag lyckades få rätt färg nästan exakt. Började med lite och tog sen mer när det kändes för ljust.

Håller med om det där med dagsljus. Det är viktigt vilken foundation man än använder. Det kan se hur bra ut som helst i badrummet men sen i dagsljus så ser man ut som en fullspacklad clown
Reply With Quote
Gammal 2007-03-21
mysan mysan är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2006-04-21
Har ni köpt det där stora kitet som finns på Tikei?
Reply With Quote
Gammal 2007-03-21
Cissi's Avatar
Cissi Cissi är offline
Hedersmedlem

Jag har köpt kitet från stället du nämner. Jag fick ha i ganska mkt varmpigmentblandning för att det skulle bli bra (2.5 ml till 5 tsk bas). Och då e jag blek.

Bra att veta att det är mer än jag som har haft problem med att hitta passande underlag. Trodde ett tag att jag var ett undantag, där varken solen eller brun-utan-sol produkter biter på en. Och alla sminkmärken med för mörka och rosa underlagsprodukter.
Gammal 2007-03-21
Medlem

Jag köpte det stora kitet. Det lilla fanns inte när jag beställde. Men det lilla innehåller allt som det stora innehåller förutom borste och burkar. Har man det sen innan så går det lika bra att beställa det lilla!
Reply With Quote
Gammal 2007-04-12
willewick willewick är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2007-04-12
Nej, men IsaDora har kommit med Mineral make-up som är mycket billigare. Jag använder själv deras Mineral foundation powder och Mineral blush powder och är jättenöjd.
Värt att prova!
Reply With Quote
Gammal 2007-04-13
Medlem

Isadoras mineral makeup innehåller bismuth oxychloride (precis som I.D) som är ett ämne som många inte tål. Det kan ta månader innan man reagerar på ämnet. Jag har märkt att det kan klia av I.D ibland. Visste först inte att det berodde på bismuth men har läst lite om det nu. Nu när jag bara använder mitt eget så har det inte kliat alls. Så jag kommer nog att hålla mig ifrån de mineral foundations som innehåller bismuth.
Reply With Quote
Gammal 2007-04-14
Rosenknopp's Avatar
Rosenknopp Rosenknopp är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2007-01-24
Plats: sundsvall
Hej,

Vad är bismuth oxychloride ? Använder I.D och EveryDay Minerals och har inte känt någon irritation än!( Annars känslig)

Har läst om att märket Lily Lolo inte använder bismuth oxychloride i sina produkter.

Hälsningar
Gammal 2007-04-14
Medlem

Jag tror det heter vismutoxykorid eller något sådant på svenska. Det är en tungmetall och det är det som ger glans till I.D. Det är ganska många som är allergiska mot det och det visar sig i så fall som klåda och irritation. Ibland kan det ta lång tid innan man känner av det. Jag använde I.D i säkert ett halvår innan jag kände av det.

Det är dock inte alla som reagerar på det.
Reply With Quote
Gammal 2007-05-08
Lisan Lisan är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2007-05-01
Hej, ni talar om fast foundation - alltså puder? (om jag förstår det rätt....)

Men hur göra för att få en hudvänlig färgad kräm?
Reply With Quote
Gammal 2007-05-10
Medlem

Man kan blanda mineralsmink med en vanlig ansiktskräm. Men det verkar inte funka med alla ansiktskrämer. Vissa blir det inte bra med. Jag har provat att blanda med jojobaolja (eller var det mandelolja kanske?) också och det funkade inte så bra det heller.
Reply With Quote
Gammal 2007-06-03
Cissi's Avatar
Cissi Cissi är offline
Hedersmedlem

Jag har använt mineral foundation ett tag nu (gjort enl tikei´s recept) och är nöjd med den, håller betydligt längre än andra foundations som jag använt. Har även gjort rouge som jag är nöjd med. Däremot har jag lite problem med ögonskuggorna men det beror nog mer på mig än råvarorna. Får inte till den nyans som jag vill ha och så tycker jag att de är lite drälliga. Har än så länge fått till en beige nyans på ögonskugga som verkar ok till färgen, men vill ha en plommonfärgad skugga oxå.
Gammal 2007-06-08
Morticia's Avatar
Morticia Morticia är offline
Moderator

Medlemsdatum: 2007-01-30
Jag ska beställa TiKeis egna mineralmakeup. Beställt borste och prover. Ska bli spännande.
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är Av
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 21:07.