Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Råvaruforum > Allmänna råvarufrågor
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2006-08-01
Tatiana Tatiana är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2004-10-25
Plats: Stockholm
sambeställa dyra kemikalier?

Det är så här att jag skulle vilja köpa ett antal icke-naturliga kemikalier från Niefelhielmkemi: Kaliumhydroxid för att tillverka nagelbandsvatten, salicylsyra för att tillverka BHA-krämer, magnesiumhydroxid för att tillverka ansiktsmasker för acnehy (fick förslag i "The Beauty Bible") samt azelaic acid för att göra acnekrämer samt blekande krämer. Niefelhielmkemi är enda stället jag hittat som säljer kemikalier till vanligt folk men de är superdyra och säljer i mycket större mängder än jag behöver plus att de har 200 i fraktkostnad. Därför undrar jag om någon annan är intresserad av att sambeställa med mig. Kanske har du någon kemikalie som du vill ha, gå i så fall in på deras hemsida och kolla. Hör av dig/er till mig om det här låter intressant eller om du vet något annat ställe man kan beställa ifrån.

Senast redigerat av Tatiana : 2006-08-01 klockan 13:11.
Reply With Quote
Gammal 2006-08-01
hovaprest hovaprest är offline
Hedersmedlem

Medlemsdatum: 2004-12-20
Hej, jag tycker att en av vitserna med att sjäv göra sina produkter är att man slipper dessa kemikalier. Jag är helt övertygad att det finns naturliga ersättningar för de ämnen du föreslår som fungerar precis lika bra.
Reply With Quote
Gammal 2006-08-04
perla perla är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2005-04-11
vad har dem för hemsida?
Reply With Quote
Gammal 2006-08-04
hovaprest hovaprest är offline
Hedersmedlem

Medlemsdatum: 2004-12-20
Hemsida til vad? Inköpsställena finns det redan länkar till på många platser här på forumet.
Reply With Quote
Gammal 2006-08-04
Medlem

Just det här företaget har hemsidan http://www.nifelheimkemi.se/ och säljer till skolor och privatpersoner.
Reply With Quote
Gammal 2006-08-11
Animi Animi är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2006-08-11
Re: sambeställa dyra kemikalier?

Tatiana:

Jag är tyvärr inte intresserad av att handla från Niefelhielm kemi i dagsläget, men jag har några tips som jag ville dela med mig.

Om du vill köpa salicylsyra i mindre mängder finns bulkactives.com. Det är ett litet företag i Taiwan som drivs av John, en gör-det-självare inom hudvård. Jag har beställt ingredienser därifrån flera gånger och det har funkat smidigt alla gånger. Det verkar dock som om salicylsyran är tillfälligt slutsåld. BA har även vitpilsextrakt (white willow extract), som innehåller salicin, om du vill testa något naturligare. 30g kostar $3,50.

Amerikanska Skinactives.com har ett alternativ till azelainsyra, azeloyl glycine, som ska vara lättare att lösa och ha mindre biverkningar än azelainsyra. 10 ml kostar $9,50. SA har också vitpilsextrakt, fast de kallar det för salicylsyra vilket jag tycker är lite missvisande. 10 g kostar $5,50. Jag har aldrig köpt något från SA, men jag planerar att göra det inom snar framtid (deras sea kelp bioferment är jag väldigt intresserad av).

Det verkar som om du söker efter ingredienser för aknebehandling. Har du testat niacinamid (nikotinamid, vitamin B3)? 4% för utvärtes behandling har jag läst ska kunna hjälpa mot akne. Jag hade ett par vetenskapliga (nåväl …) artiklar om niacinamid och akne, men tyvärr kan jag bara hitta åt en: ”Topical nicotinamide compared with clindamycin gel in the treatment of inflammatory acne vulgaris.” Jag har även förstått att i vissa länder skrivs krämer med niacinamid ut på recept mot just akne. Niacinamid ska visst minska talgproduktionen. Både BA och SA säljer ren niacinamid (även denna ingrediens verkar dock vara tillfälligt slutsåld hos BA). BA: ??. SA: 5 g för $8,50.

Natriumaskorbylfosfat (sodium ascorbyl phosphate), en stabil form av C-vitamin, fann man i denna studie ha antiakne-egenskaper. Det är dock en relativt liten och ej oberoende studie. Crearome och Aromantic säljer detta ämne som C-vitamin.

Har du problem med fet hy kan grönt te-extrakt med högt innehåll av katechin gallaten EGCG hjälpa. Och, ja, både BA och SA saluför denna ingrediens. BA: 30 g för $11,40. SA: 5 g för $10,50. Även vitt lakritsextrakt med hög halt ammonium glycyrrhiza (stavning? svenskt namn?) ska kunna hjälpa mot fet hy. Både BA och SA har vitt lakritsextrakt men de är standardiserade för olika ämnen, BA:s extrakt är standardiserat för ammonium-vad-det-nu-heter medan SA:s verkar vara standardiserat för glabridin. BA: 15 g för $14,00. SA: 5 g för $9,50.

SA har ett akne-kit som innehåller bl a azeloyl glycine, niacinamid, EGCG och lakritsextrakt. Kostar $25,00.

Hoppas att detta kan hjälpa dig lite och lycka till.

/Animi
Reply With Quote
Gammal 2006-08-14
Medlem

Tack så mycket Animi, massor av spännande tips, speciellt det om lakritsextraktet. Jag ska gå igenom och läsa vidare på dina rekommenderade hemsidor. Jag har själv vuxenakne i perioder och letar därför extra efter sådana råvaror.
Reply With Quote
Gammal 2006-08-15
Animi Animi är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2006-08-11
Tatiana:

Varsågod, jag hoppas att du hittar något som funkar för dig. Om du beslutar dig för att köpa något från Niefelhielm kemi, BulkActives och/eller SkinActives, dela gärna med dig av dina erfarenheter!

Visst är det kul att lära sig nya saker!
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 14:35.