Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Hudvårdsforum > Hudvård
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2006-04-23
Tatiana Tatiana är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2004-10-25
Plats: Stockholm
gram eller ml vid krämkokning

Jag har läst i Finn Andersens böcker att det är bra att summera ingrediensmängderna till 100 när jag mäter upp vattenfas, fettfas samt tredje fas. Men det står också att fasta råvaror ska vägas och flytande mätas. Men jag har ingen brevvåg och använder mig av omvandlingstabeller. Vegetal 1 gram = 2.3 ml. För att göra en lätt kräm tar jag 3 gram Vegetal = 6,9 ml. Men ... nu är frågan hur sjuttsingen jag ska summera ihop råvaromängderna så att totalsumman blir 100? Ska jag räkna Vegetalsiffran 3 eller 6,9? Det här är ett problem för mig och jag får ofta fel konsistens när jag lagar krämer. Kan någon upplysa mig så vore jag tacksam
Reply With Quote
Gammal 2006-04-23
hovaprest hovaprest är offline
Hedersmedlem

Medlemsdatum: 2004-12-20
Recepten blir alltid mer exakta när man väger. Det enda jag kan råda dig till är att fortsätta exprimentera. I början mätte jag också istället för att väga, Sedan fick jag en fin våg i julklapp.

Jag är inte allltid noga med att hålla mig till exakt 100. Det gör ju egentligen inte ens Finn Andersen eftersom han mäter oljor, och 100 ml olja väger ju inte 100 g. Men det är så lite som skiljer. Jag mäter allt flytande, väger resten. Jag brukar se till att oljor/fetter + vatten blir ca 100 ml, väljer mängd emulgatormängd efter det, sedan är det inte alltid jag räknar övriga ingredienser. Om det är mycket så gör jag det, men inte ex E-vitamin och D-pantenol och eteriska oljor. De hamnar i produkten utöver 100.

I början var jag mer noga, sedan lär man sig se vad man måste vara mycket noga med och vad man kan vara lite mindre noga med.

I ditt fall skulle jag ha räknat Vegal som 3. Eftersom F A får det till 100 med vikten på Vegetal. Men kolla även skriva recept. Något av recepten i boken Skapa din egen naturkosmetika saknar mer än 10 %, för att det ska stämma med 100. Säkert tryckfelsnisse som varit framme.
Reply With Quote
Gammal 2006-04-23
Äva Äva är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2005-01-19
Plats: Västerås
Håller med Hovaprest!

Det är mycket bättre att väga alla ingredienser. Även om det kostar en liten slant att köpa en såkallad "brev våg" ( som finns att köpa på Crearome) så tjänar man in den pengen ganska snabbt med tanke på att det kostar endel att misslyckas och få lov att kasta bort fina ingredienser. Dessutom är det ju så frb..... lessamt och 1000 ggr så roligt när det fungerar som man vill att det ska.

MVH
Äva
Reply With Quote
Gammal 2006-04-23
Medlem

Citera:
Ursprungligen postat av Äva
Håller med Hovaprest!

Det är mycket bättre att väga alla ingredienser. Även om det kostar en liten slant att köpa en såkallad "brev våg" ( som finns att köpa på Crearome) så tjänar man in den pengen ganska snabbt med tanke på att det kostar endel att misslyckas och få lov att kasta bort fina ingredienser. Dessutom är det ju så frb..... lessamt och 1000 ggr så roligt när det fungerar som man vill att det ska.

MVH
Äva
Hej Äva. Väger du alltså både flytande och fasta råvaror när du mäter eller?
Reply With Quote
Gammal 2006-04-23
Äva Äva är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2005-01-19
Inte när jag i ett recept har vätskemängder angivna i ml,dl.o.s.v däremot kör jag ingen "omvandlingstabell" från viktmått till volym mått.

När jag gör kallpressad eller riktig tvål som jag nu stolt hävdar att jag kan göra så väger jag allt inklusive vätske mängd.

Mvh
Äva
Reply With Quote
Gammal 2006-04-23
Hedersmedlem

Ja, när man gör tvål så måste man väga, annars får man fel proportioner mellan kaustiksoda och oljor.
Reply With Quote
Gammal 2006-04-23
Medlem

dl versus ml

Jag är verkligen glad över era råd. Tack ! Nu vet jag hur jag ska göra tills jag helt enkelt investerar i en riktigt bra våg.
Reply With Quote
Gammal 2006-04-25
Cissi's Avatar
Cissi Cissi är offline
Hedersmedlem

Medlemsdatum: 2004-09-21
En sak som är bra att tänka på när det gäller vågar, är att sista decimalen är osäker när man väger. Har man en våg där man kan väga ner till 0,1 g så kan man väga saker i hela gram (1 g, 2 g...) med bra säkerhet. Ska man väga fram ett halvt (0.5 g, 0.3 g, etc) gram så är det bättre att fixa en våg som har 2 decimaler. Vilket är väldigt svårt att hitta till vettigt pris.

Har man en våg som bara kan mäta hela gram så är sista decimalen osäker (även med en bra våg) efter som det man väger kan väga 2.5 g (nu säger vi att du vill ha 2 g av nånting) eller 2.8 g. Det kan skilja nästan i 1 g. Väger man bara små mängder så kan det vara lite lurigt med hur mkt man verkligen har vägt fram. Speciellt om det är noga med mängden.
Reply With Quote
Gammal 2006-04-25
Medlem

Sablar! Jag som just beställt en minidigitalvåg från USA som tyvärr går ner till 0,1 gram. Å andra sidar var den extremt billig så det kanske ändå är värt priset ( 30 kr plus 120 kr i frakt och antagligen ca 25 kr i tullavgift).
Reply With Quote
Gammal 2006-04-25
Hedersmedlem

Isåfall även + 25 % på hela beloppet, inkl frakt och tull, i moms = totalt 218.75 kr. Kan bli dyrt att handla från USA. Om man inte har tur. Jag tror de gör stickprover bara. Men du får betala fruktansvärt dyr frakt. Ibland ligger den bara på 40 - 50 kr.
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 16:15.