Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Tvålforum
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Tvålforum För recept, se Medlemmarnas recept > Tvålrecept.

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2010-08-27
tvållisa tvållisa är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2010-08-26
Byta ut palmolja, mot vad?

Om jag vill byta ut palmoljan i ett tvålrecept mot något annat, med liknande egenskaper, vad ska jag då välja?
Reply With Quote
Gammal 2010-09-07
FiaLisa FiaLisa är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2010-09-05
Svar: Byta ut palmolja, mot vad?

Det jag hade gjort är att räkna om receptet här:
http://www.soapcalc.net/calc/SoapCalcWP.asp

Då kan du läsa om palmoljans egenskaper vs. de andras längst till vänster efter att du har klickat på oljan. Lägg in de andra ingredienserna först, och tetsta med olika oljor/fetter tills du har bra värden längst ut till vänster (kolumn 5 ) under "all". Håll sen muspekaren över varje rubrik, tex hardness etc. så får du upp riktlinjer för vart hela tvålen bör förhålla sig inom. Så gör jag för att byta ut ingredienser jag inte vill ha med i mitt recept.

Här: http://www.soapcalc.net/calc/oillist.asp finner du en hel excel fil med olika oljors/fetters egenskaper.
Reply With Quote
Gammal 2010-09-07
tvållisa tvållisa är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2010-08-26

Tack för svaret.
Jag ska undersöka kalkyleringsprogrammet lite närmare. Har sett att det finns men inte riktigt satt mig in i hur det fungerar ännu.
Det är ju otroligt intressant och roligt att tillverka tvål. Dom recept jag provat hittills har alla blivit bra. Har också köpt mig en tvålbok "Soap Naturally" som verkar vara bra.
Synd (fast kanske bra också) att det är så många regler/föreskrifter och avgifter man ska följa om man vill sälja sin tvål.
Om det är någon här som säljer sina tvålar, vilken lokal har ni för tillverkningen? Det kan ju bli en rätt stor kostnad, att hyra en lokal.
Reply With Quote
Gammal 2010-09-18
miisa miisa är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2009-09-14

Jag säljer mina tvålar till familj, släkt, kompisar och bekanta olagligt. Jag tillverkar i liten skala så jag undrar vilket intresse dom skulle ha av att sätta dit mej. Fast man vet ju aldrig
Gammal 2010-11-05
Vaxet Vaxet är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2009-11-30

Citera:
Ursprungligen postat av miisa Visa inlägg
Jag säljer mina tvålar till familj, släkt, kompisar och bekanta olagligt. Jag tillverkar i liten skala så jag undrar vilket intresse dom skulle ha av att sätta dit mej. Fast man vet ju aldrig
Så länge du inte är uppe i större volymer och inkomster tror jag inte det är någon som helst risk. Jag menar, hur många känner till den där lagen öht.
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är Av
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 10:44.