Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Råvaruforum > Allmänna råvarufrågor
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2007-05-19
johannareb johannareb är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2007-05-15
Gurkvattnet luktar pyton!

Fick för mig jag skulle göra gurkvatten och ha som ansiktsvatten. Tog och skar en gurka som jag hade i kylen i bitar och lade att sjuda så att vattnet kom ut. Silade i ett melittafilter och hällde upp på flaska. Efter ett par timmar luktade det pyton! Alltså, det luktade gurka, men en väldigt genomträngande, kraftig gurkdoft - jag kan ju inte gå runt o lukta sallad! Det var ingen uppfriskande doft, direkt. Jag slog ut det.

Vad kan det bero på? Jag skalade inte gurkan, det kanske jag skulle ha gjort? Skulle jag spätt ut vattnet mer? Jag följde en beskrivning här på Shenet, men det är klart att det kan ju vara olika från gurksort till gurksort.
Reply With Quote
Gammal 2007-08-27
Tatiana Tatiana är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2004-10-25
Plats: Stockholm
Hejsan Johannareb. Jag vet inte vad som kan ha gått snett för dig men jag kan berätta hur jag gjorde mitt gurkvatten. Det fick en lätt och frisk arom:
Jag köpte tre gurkor och skalade dem. Sedan körde jag dem i en råsaftcentrifug för att få fram saften. Saften kokade jag upp i en rostfri kastrull. Det bildades massor av skum vid uppkoket som jag skedade ur. Jag droppade i Paraben. Sedan hällde jag saften igenom ett Melittafilter och lät stå och svalna över natten.
Nästa dag såg jag att det hade bildats ett äckligt klibbigt lager i saftbägaren. Därför silade jag igen genom ett Melittafilter och lät saften stå över natten igen. Sammanlagt tre gånger gjorde jag det och för varje gång blev det mindre klägg. Till slut doftade saften gott och var nästan glasklart. Kanske var det "klägget" som luktade i din sats?
Lycka till nästa gång!
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 16:30.