Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Hudvårdsforum > Acne (finnar, pormaskar och annat sånt vi alla lider av)
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2006-05-11
koshka koshka är offline
Hedersmedlem

Medlemsdatum: 2004-06-04
Plats: Stockholm
Zinkpasta & finnar

Hej,
Zink är bra mot finnar.. har jag lärt mig.. Finnar på ryggen & axlarna är svårast att bli av med.. Tänkte testa zinkpasta på dem ett tag...
Har ngn testat eller vet mer om detta. Förutom shenets recept på zinkpasta/salva har ngn ett förslag vänligen?
Shenets recept: de flesta innehåller vaselin och det vill jag inte alls använda.. såg att det fanns två med olja och ullfett/Lanolin de kan jag tänka mig.. ngt förslag på vilken olja ska jag ta som oxå har bra effekt på finnar?
Tack & hälsningar
Reply With Quote
Gammal 2006-05-11
hovaprest hovaprest är offline
Hedersmedlem

Medlemsdatum: 2004-12-20
Hej, min systerdotter använde min vanliga ringblomssalva med teetrea och lavendel och lite E-vtiamin i. Hon tycker att det är det hon har provat som hjälper mest. Hon tar bara lite salva på finnen och vips är den borta, säger hon. Jag brukar ha kallpressad rapsolja som bas och 20 % bivax. Jag brukar ibland ha i 10 % ullfett också. Tror det är det i min systerdotters salva. Det är inte helt fel att ha i ½ ml citronolja också.

Jag vet att en del är rädda för bivaxet. Jag har gjort en ringblomssalva, helt vegetarisk, till en av ungdomarnas vän som är vegan. Jag vet ju inte om den hjälper mot finnar, men man kan ju prova. Receptet lägger jag in bland recepten.

Senast redigerat av hovaprest : 2006-05-11 klockan 17:00. Orsak: glömde ingredeiens
Reply With Quote
Gammal 2006-05-11
Hedersmedlem

Hej, jag kanske skulle berätta at jag har försökt göra zinksalva, genom att ta i zinkoxid i denna salva. men inte lyckats. Men om man tar i ullfett så tror jag man kan lyckas bra. Jag vet dock inte säkert, för det har inte kommit längre än till en tanke.
Reply With Quote
Gammal 2006-05-11
koshka koshka är offline
Hedersmedlem

Medlemsdatum: 2004-06-04
Plats: Stockholm
Tack Hovaprest.

Jag har alltid gott om ringbl.salva hemma... den har jag testat mot dessa stora finnar på ryggen och axlarna.. men nix.. de är resistenta !!!
Bivax är jätte härligt tycker jag i alla krämer & salvor.
Ska testa att tillverka ngn typ av zinksalva så får vi se.. däreomt förstod jag inte vad du menar med att inte lyckats med en sådan...?
Hälsningar
Reply With Quote
Gammal 2006-05-11
Hedersmedlem

Hej, salvan blev liksom hal så den fastnade inte på huden. Därav att jag föreslog mer ullfett. Så den klibbar fast. Men hjälper det inte med din salva kanske du ska prova mitt gel istället. Se under recepten.
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 06:01.