Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Hudvårdsforum > Acne (finnar, pormaskar och annat sånt vi alla lider av)
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2008-12-14
hennahanna hennahanna är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2008-12-14
OCM stänga porerna mm info behövs.

Hej!
blev just medlem här efter åratal av läsande som gett mig massor! underbar sida.

men jag undrar lite grejer, hittar inte svar nån annan stans, så jag hoppas nån välvillig mnniska kan rådgöra med mig här.
Jag håller på och testar Oil Cleansing Metod nu. Med olivolja och ricinolja. innan införskaffande av ricinolja körde jag med bara olivolja. Innan dess weledas produkter. innan dess apoteketprodukter. NU är huden i ansiktet så bra som aldrig förr! så det är jag ju väldigt glad med då. har inga problem med finnar längre.däremot pormaskar. och har fel hy, haft senaste 8 åren sen puberteten inleddes..
Men nu när jag gör OCM, mer eller mindre grundliget varje dag, ibland tar jag bara oljeblandningen och tvättar/masserar vanligt rengör med, inte nån handduksångning. Men då så blir huden HELT kristallklar! jag blir så glad Men sen ara nån timme efter min badrumsvistelse så syns dem igen... fattar inte vad jag gör för "fel"? vrker på med kallvatten ofta för att sluta porerna när de nu känns helt rena liksom, direkt efetr ocm. Men det är ingen skillnad direkt.
Nu blev detta inlägg lite snurrigt. Men hoppas nån är expert på porer här
Undrar liksom hur man behåller dem helt rena när man väl lyckats. alltså bara till nästa tvätt skulle ju duga..
Reply With Quote
Gammal 2008-12-21
Morticia's Avatar
Morticia Morticia är offline
Moderator

Medlemsdatum: 2007-01-30
Plats: Stockholm
En del får pormaskar av ricinolja.
Jag gör sen ett bra tag sen en rengöringslotion med 20 % ricinolja och 20 % annan olja (Ja den är fet) den klarar min hud. Men när jag gjorde olja med samma mängd så fick jag vita pluppar.
Testa att badda med surt vatten (äppelcidervinäger eller lite citron i vatten är de enklaste varianten) det drar ihop huden bra.
Reply With Quote
Gammal 2008-12-26
Medlem

Aha,. jaa för jag läste nånstans att för fet hy, det jag har på pormaskområden, så funkade det bra med ca 30 % ricin och resten oliv eller annan olja, så det gjorde jag. funkade väl sissådär men sen tyckte jag huden blev stram på ytan och fet under, drog en slutsats att jag ahde för mycket ricinolja och tog mindre och det funkar nog bättre blir helt genomren! Blir så himla glad, löjligt att bli glad över såna saker kanske men sen syns det svarta små pricker, visserligen mindre än förut men äddå, efter ett tag snart igen så då känns det som att det inte funkade ju. Men ska prova det med äppelciervinäger.
har jag och sköljer håret i annars
tack för tipset!

Senast redigerat av hennahanna : 2008-12-26 klockan 14:51.
Reply With Quote
Gammal 2009-01-13
Medlem

tycker inte det funkar alltså.. inte i längden. Huden blir stram eller för fet. beroende på hur blandningarna görs. Verkar svårt att få till den perfekt eller så passar det inte mig helt enkelt, med ricinolja alltså.
bäst av allt funkar endast olivolja för mig.
fast det är synd! För i ögonblicket är huden kristallklar och fin av ricinolja och äppelcidervinäger! Den är kanon. men sen så blir det mest obehagligt.
ingen som känner igen sig?
Reply With Quote
Gammal 2009-03-13
Wink Wink är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2009-03-13
Fetare olja än oliv?

Citera:
Ursprungligen postat av hennahanna
tycker inte det funkar alltså.. inte i längden. Huden blir stram eller för fet. beroende på hur blandningarna görs. Verkar svårt att få till den perfekt eller så passar det inte mig helt enkelt, med ricinolja alltså.
bäst av allt funkar endast olivolja för mig.
fast det är synd! För i ögonblicket är huden kristallklar och fin av ricinolja och äppelcidervinäger! Den är kanon. men sen så blir det mest obehagligt.
ingen som känner igen sig?
Har kört med metoden i en vecka nu och huden har inte varit så fräsch som nu på 10 år - inte en plita sedan start och det är otroligt för att vara mig. När jag var 20 hade jag perfekt hud men en aning torr och efter ett läkarebesök i annat ärende nämnde jag detta och hon sa åt mig att prova Canoderm. Bara på en dag blev huden helt förstörd, fick bölder och finnar i hela ansiktet. Sedan dess har huden varit i obalans (fet och torr på samma gång). Har väldigt torr och tunn hud och kör därför bara med med bara 7 % ricinolja (20 från början men det blev för starkt) men det blir ändå lite för torrt. Finns det någon olja som jag kan prova som är fetare än oliv?
Reply With Quote
Gammal 2009-03-27
Wink Wink är offline
Medlem

Ingen som kan svara på frågan?
Reply With Quote
Gammal 2009-03-27
JosseJossan JosseJossan är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2005-10-02
makademiolja kanske? vet inte riktigt om den är fetare men den är fet.
Reply With Quote
Gammal 2009-03-27
Wink Wink är offline
Medlem

Ok, jo nöten är fet men jag måste nog avstå. Är superallergisk mot nöten i rå form i vart fall.
Reply With Quote
Gammal 2009-03-27
CaK CaK är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2009-02-13
Har du Finn Andersens bok "guldet från växterna"? I den indelas oljorna i feta halvfeta och torra oljor.
Kokosolja/smör är ju fet om man får det utkladdat på huden. Men kanske lik kroppssmör(med ricinoljan)?
Avokadooljan är fet. Palmkärnsfett? Sheasmörsolja?
Reply With Quote
Gammal 2009-05-14
Wink Wink är offline
Medlem

Köpte en annan olivolja och den fungerar bättre. Ska dock prova de andra oljorna du föreslog. Avokadolja provade jag kort efter ditt inlägg men oj vad den stinker.
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 19:52.