Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Tvålforum
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Tvålforum För recept, se Medlemmarnas recept > Tvålrecept.

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2010-12-08
annana annana är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2009-11-29
Härdat kokosfett?

Är det ngn som har provat att göra tvål på Unilevers cocosfett (silverpaketen på 500 gr som man brukar ha till ischoklad)? Deras kokosfett är härdat men jag vet inte om det har ngn påverkan vid förtvålningen. Jag brukar kallröra tvål och har tidigare använt bla Crearomes kokosfett (tokdyrt!!) men funderar nu på att beställa från England. Men så slog mig tanken att Cocos kanske fungerar lika bra...
Ngn som vet?
Reply With Quote
Gammal 2010-12-08
Mimmi Mimmi är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2006-04-05
Plats: Kungälv
Svar: Härdat kokosfett?

Hej
Jag har gjort tvål på 75% rapsolja (den billigaste de hade på ICA) och 25% kokosfett i silverpaket
Det har gått jättebra. Funkar bra som tvål. Har även rivit den på rivjärn och låtit den stå med lite vatten och fått en perfekt flytande tvål. Haft den som hårshampo med ett hyfsat resultat. Och även någon gång lyckats med omsmältning.
så enligt mig är det bara att köra på /mimmi
Reply With Quote
Gammal 2010-12-08
Jara Jara är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2007-11-12

Hej!
Jag använde alltid sådant kokosfett i tvål.
Ca 20-30% och resten andra oljor.

//Jara
Reply With Quote
Gammal 2010-12-09
annana annana är offline
Medlem

Tack för svaren.

Mimmi - Tack för att ha testat, och med gott resultat. Både tillgängligheten och priset är toppen. Tänkte göra gettvål av årets sista mjölk innan getterna går i sin. Upptäckte att jag inte hade så mkt kokosfett som jag trodde. Kollade Crearome - de vill ha 650 kr för 5 kg! (Exkl frakt mm) Om det fungerar med Unilever kommer jag undan med 200 kr/5 kg (Inkl frakt...).
Men jag blir nyfken på din rapstvål. Jag har hört att tvålar med för stor andel rapsolja blir väldigt mjuka. Hur är det med de'?

Jara - hur kan det vara 70-80 % andra oljor i Cocos när det står att det är 100% härdat kokosfett. Vilka andra oljor skulle det vara? Min fråga var om fettkvaliteten var sådan att det ger kokosfettets egenskaper i tvåltillverkningen eller om det händer ngt annat pga härdningen.
Reply With Quote
Gammal 2010-12-09
Mimmi Mimmi är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2006-04-05
Plats: Kungälv

Hejsans
Min rapsolja/kokosfetts-tvål är inte så hård som "vanliga" tvålar (typ barnängen) men absolut inte jättemjuk utan helt OK.
Den är ju också ganska lätt att få till flytande tvål om den får stå med lite vatten. Det kan ju bero på rapsoljan. Har inte funderat så mycket på det.
Jag ville nog från början ha en tvål med ganska billiga ingredienser som jag kunde ha att öva på för omsmältning. Har lyckats en eller ett par gånger och misslyckats flera gånger. Men varje misslyckat tillfälle ger ju erfarenhet och kunskap
/mimmi
Reply With Quote
Gammal 2010-12-09
Vaxet Vaxet är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2009-11-30

Citera:
Ursprungligen postat av annana Visa inlägg
Jara - hur kan det vara 70-80 % andra oljor i Cocos när det står att det är 100% härdat kokosfett. Vilka andra oljor skulle det vara?
Jag tror Jara menar att hen i sin tvål använder 20-30% silverpaketskokosfett och 70-80% andra oljor.
Reply With Quote
Gammal 2010-12-09
annana annana är offline
Medlem

Jaha.... Jag läste hennes svar för snabbt. Tyckte att det var lite konstigt!

Tack för klargörandet!
Reply With Quote
Gammal 2010-12-09
Jara Jara är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2007-11-12

Hej!
Japp! Precis så menade jag! :-)

//Jara
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är Av
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 08:37.