Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Hårvårdsforum
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Hårvårdsforum För recept, se Medlemmarnas recept > Hårvårdsrecept.

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2005-12-18
Valkyria Valkyria är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2005-12-18
Alla problem samtidigt??? :-)

Hej.. Finns det någon som har något bra råd för en sån som jag, som har i princip alla hårproblem som man öht kan ha? Jag har psoriasis, torrt hår, det blir risigt fortare än jag hinner klippa det, jag tappar mängder av hår, just nu blir det näv-vis vid varje tvätt...borsta håret vågar jag knappt längre... Har sparat håret hur länge som helst, men det blir aldrig längre, snarare tvärtom, eftersom det nöts av hela tiden...

Funderar nu på att sluta med vanliga schampon och inpackningar för att försöka hitta ett naturligare alternativ, kanske även psoriasisen blir bättre då.. Någon som har några råd? Är i desperat behov av hjälp här...
Reply With Quote
Gammal 2005-12-18
hovaprest hovaprest är offline
Hedersmedlem

Medlemsdatum: 2004-12-20
Ja, det finns en hel del du kan göra. Både dina egna schampoon, hårbalsam, inpackningar och oljekurer. Så mycket att det är svårt för mig att ge råd och recept just nu. Inte till allt i alla fall.

Men jag har gjort en omgång schampoo till min mamma, som börjar bli tunnhårig. Då har jag använt örtinfussion (téer) på björkblad, åkerfräken och brännässla. De eteriska oljor som jag använde var bl a rosmarin (en eterisk olja som är toppen till mycket i hårväg), cederträ, lavendel, ylang ylang och ingefära.Ett annat förslag till örtinfussion, som jag inte har provat, men som ev har effekt även vid psoriasis är styvmorsviolinfussion.

Jag har även gjort en hårolja till en kille med mycket klåda och sådana besvär i sin hårbotten.

Jag har kollat lite i min oljebok, och rekommenderar neemolja, bara du står ut med lukten, den är hemsk. Annars skulle jag föreslå att du gör en blandning av avocadoolja, mandelolja, hampfröolja och jojobaolja. Även sesamolja skall vara bra. Använd i så denna olja ex varannan gång du gör oljeinpackning, eftersom den lär ha bäst effekt oblandad. Arganolja är en annan olja som du kan ha i en blandning. Sheasmör eller sheasmörsolja är nog också bra, liksom det tidigare så illa förtalade kokosfettet, men i så fall kokosfett som inte är så hårt raffinerat, ex det hos Crearome. Enligt vissa studier i USA så skall kokosfett vara mycket bra till mycket. tyvärr kommer jag inte ihåg exakt på vilken hemsida det var jag läste det. Även E-vitamin och A-vitamin (bra vid håravfall).

När du gör en hårkur, så ta oljan i torrt hår. Ev kan du värma oljan lite innan (till ca 37 C. börja med att se till att det kommer ner överallt i hårbottnen, sedan kan du föra ut det över hela håret. Vira gärna in håret sedan i en plastpåse och tag ett badlakan runt det hela. Detta för att hålla värmen, det har bättre effekt då. Ha kvar det minst 30 min men gärna i flera timmar. När du sedan skall tvätta ur det hela, så tar du schampo och masserar in i håret utan att först blöta det hela. Sedan tar du i vatten lite i sänder. Skölj väl. Ev behöver du ta schampoo en gång till.

Skaffa dig gärna böckerna "Skapa din egen naturkosmetika" och "Guldet från växterna", båda skrivna av Finn Andersen. De kanske finns på ditt bibliotek. Där får du mycket hjälp med villka örter, fetter och eterisxka oljor som är bra att ha för dig. Bäst recept till schampoo och hårkurer som inte är oljekurer får di i Crearomes nya gratisbroschyr med schampoo. Artikelnummer: 7137.

Andra bra recept finns här på Shenet, men dem har du förmodligen redan sett.

Lycka till, jag hoppas och tror att du kommer att känna dig mer nöjd med ditt hår efter ett tag om du lägger ner lite jobb med att göra dina egna produkter.
Reply With Quote
Gammal 2005-12-20
Medlem

Tack!

Jag ska genast ta itu med att lära mig lite mer om de olika oljorna och infusionerna...är sorgligt nog total nybörjare på sånt här, så det finns en viss risk att det kommer att ta lite tid innan jag får till det, men skam den som ger sig

Trevligt att läsa att man kan handla allt man behöver via Internet också, eftersom jag inet bor så bra till i landet för att kunna införskaffa det som behövs... Är Crearome ensamma inom det här området, eller finns det fler E-butiker man kan finna det man behöver i?

Återigen; Tack!!
Reply With Quote
Gammal 2005-12-20
Hedersmedlem

OM du inte bor för långt ifrån mig så skulle du kunna komma hit, jag skulle kunna hjälpa dig, om du vill och kan. Jag är visserligen bara en glad amatör, har inte så där jättemycket kunskap, men jag har många bra böcker och en hel del ingredienser hemma. Så du skulle kunna göra några grejer och prova, innan du köper hem kanske mer än du behöver.
Reply With Quote
Gammal 2005-12-21
Medlem

Hemskt tacksam för erbjudandet, men jag misstänker att jag bor långt ifrån dig...jag bor långt ifrån det mesta och de flesta...Norra Hälsingland, närmare bestämt..
Gammal 2005-12-22
Hedersmedlem

Det stämmer att det är lite för långt. Hoppas att du kommer underfund med hur du ska göra ändå, det gör du säkert. Du får exprimentera. Som du ju säkert redan förstått går det inte att ex bota psoriasis men om du skulle kunna hitta på något som gör det lite lättare att ha, så vore det ju skönt, och så förstås att du kanske får bättre hår.

Sesamolja till hårinpackning hittar du i hälsokosten. Om du nu har någon sådan inom vettigt avstånd. Jag har det nog som du, bor avsides och handlar nästan allt via internet, eller i alla fall via postorder. Även om jag skall till en stad och köpa en vis grej så brukar jag ringa dit innan, så jag vet om det är lönt att leta där.
Reply With Quote
Gammal 2007-03-06
Ancha88 Ancha88 är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2007-03-06
Plats: Kristianstad
Hej!
Du ska pröva med en fet inpackning i håret för det tar väck mjällbildningar och sen ska du kunna permanenta eller färga håret för det sägs att det ska förbättra sjukdomen.
Så står det i min frisörbok och frisörläraren säger det.
Hoppas att det var till hjälp
Gammal 2007-03-12
Adnil Adnil är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2007-01-09
Plats: Göteborg
färga eller permanenta kommer knappast hjälpa eftersom de innehller kemikalier som inte är nyttiga vare sig för hårbotten eller hår (väteperoxid, ammoniak osv). Olja, fukt och vettiga balsam säger jag. Färgning förstör bara hår, det vet jag av egen erfarenhet tyvärr.
Om du googlar på the long hair community eller long hair loom kommer du kunna hitta forum där du kan ställa frågor och få bra svar.
Reply With Quote
Gammal 2007-03-12
Ancha88 Ancha88 är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2007-03-06
Plats: Kristianstad
Olika fakta

Okej men det är så vår frisörlärare lärde oss om psoriasis och så står det i frisörboken.

Jag har aldrig upplevt det själv men det är väl olika för vaje person, beroende hur mycket psoriasis man har och kvalite på håret.
Gammal 2007-03-12
Rosenknopp's Avatar
Rosenknopp Rosenknopp är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2007-01-24
Plats: sundsvall
Hej Valkyria,

Jag är nybörjare o bor i Kvissleby söder om Sundsvall. Har en massa ingredienser hemma just nu eftersom jag prövar på allt jag kan. Det är ju inte så långt till mig om du bor i Norra Hälsingland. Du kanske ska komma o hälsa på mig o testa nåt efter Hovaprest recept o råd. Skicka mig ett mail om du vill.

Hälsningar
Gammal 2007-03-13
Morticia's Avatar
Morticia Morticia är offline
Moderator

Medlemsdatum: 2007-01-30
Plats: Stockholm
Av misstag hittade jag en lösning för mina hårbottenproblem (mjäll, klåda, sår)
En ansiktsmask som lindrar och kyler lite kladda jag slarvigt och det kom på hårbotten! Och det kändes skönt!
Använt i några månader nu.
Och jag använder det medicinska schampot en gång i veckan istället 7!
Tvättar med Rasullera eller olivtvål de andra gångerna. Jag har kort hår så då går det.

Kan ju vara någon annan som kan ha nytta av mitt misstag! Så jag lägger upp receptet på gelémasken. Gjort receptet större så det räcker några gånger.

http://www.shenet.se/forum/showthrea...=3958#post3958

Senast redigerat av Morticia : 2007-03-16 klockan 00:16. Orsak: stavfel
Reply With Quote
Gammal 2007-03-16
Ennasus Ennasus är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2006-07-31
Plats: Sundsvall
Jag har psoriasis i hårbotten och det stämmer åtminstone på mig att psoriasisen blir bättre när jag färgar håret:-)
Reply With Quote
Gammal 2007-03-16
Medlem

Jag bor också i Kvissleby:-)
Reply With Quote
Gammal 2007-03-16
Morticia's Avatar
Morticia Morticia är offline
Moderator

Medlemsdatum: 2007-01-30
Plats: Stockholm
Citera:
Ursprungligen postat av Ennasus
Jag har psoriasis i hårbotten och det stämmer åtminstone på mig att psoriasisen blir bättre när jag färgar håret:-)
Med vilken typ av färg?
Henna eller kemisk?
Reply With Quote
Gammal 2007-03-16
Medlem

Vanlig kemisk hårfärg, har provat henna för många herrans år sedan men det syntes inte:-(
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är Av
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 17:30.