Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Hårvårdsforum
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Hårvårdsforum För recept, se Medlemmarnas recept > Hårvårdsrecept.

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2005-11-23
mahogny mahogny är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2005-11-23
Henna till hår färgat hår

Jag har läst att man bör undvika att henna håret om man färgat det med vanliga hårfärgningsmedel som finns i affären.
Själv blekte jag mitt hår i somras och färgade det kort tid därefter något mörkblondt.

Någon som har provat och kan uttala sig om det blev bra eller dåligt resultat?
Reply With Quote
Gammal 2005-12-06
Medlem

Ingen med erfarenheter?
Reply With Quote
Gammal 2005-12-11
koshka koshka är offline
Hedersmedlem

Medlemsdatum: 2004-06-04
Plats: Stockholm
OK, förlåt att jag inte svarade direkt. I min kultur används henna väldigt mycket... det är helt naturligt medel (förutom svart henna, den är färgad) från ett väldigt fint och gott doftande träd.

Jag personligen har använt henna i många år.. och när jag gick över fr hårfärg till henna då var håret färgat, det enda är att det inte blir intensiv färg. Jag menar håret tar inte emot så mycket pigment eftersom det är redan täckt med en annan färg... så det beror på vilken färg du ska ha...

TIPS: det är ganska nyttigt att ha några droppar / ett msk olivolja i hennablandningen, ett plus om du gör det hela på örtavkok.. det påverkar färgen (beroende på vilka örter har du använt i avkok) samt nyttigt för håret
Hälsningar

Senast redigerat av koshka : 2005-12-11 klockan 06:17.
Reply With Quote
Gammal 2005-12-15
Leeni Leeni är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2005-12-15
Har färgat mitt hår med svarta och mörkbruna "vanliga" hårfärger jättelänge men har nu helt gått över till att färga med henna och indigo (för att få det svart/mörkbrunt) och det är super! Visst är det en lite (mycket) krånglig procedur men det är det värt. Mitt hår har inte alls förstörts av hennan, tvärtom, det har fått bättre kvalitet, känns friskare, lenare, glansigare och när det är nyfärgat känns det tjockare också. Vad mer kan man önska?
Se upp med hennans kvalitet bara, det ska ju som bekant vara ren henna utan tillsatser av ppd eller annat. Helst ska det väl vara "body art quality" men någon sådan har jag inte hittat i någon butik. (finns dock att beställa över nätet). Har testat lite olika blandningar från hälsokosten men de har inte varit några höjdare. Bäst har den henna jag köpte för en tia i en indisk "allt-möjligt-butik" varit. Den gav riktigt stark färg. För att få olika nyanser av rött eller brunt kan man ju blanda i olika saker som rövin, kaffe, eteriska oljor osv.
Vad jag har förstått så är det hennablandningar med ppd (paraphenylendiamin) och andra kemikalier som har förstört folks hår och gett allergiska reaktioner, inte ren henna, så jag säger testa! det är jättekul att experimentera
Reply With Quote
Gammal 2005-12-16
koshka koshka är offline
Hedersmedlem

Medlemsdatum: 2004-06-04
Plats: Stockholm
Tack Leeni. Ja det stämmer det du skriver. Jag upplever samma sak om kvaliten på håret när ja använder henna...

Bäst är att köpa henna i utländska afförer.. de är garanterat utan tillsatser speciellt henna som säljs i tygpåsar slutna. Hälsningar
Reply With Quote
Gammal 2005-12-16
Medlem

Jag köpte Herbique Henna i en hälsokostaffär. Någon som vet om den är skadlig för vanligt färgat hår? Jag köpte den innan jag fick veta att det kan bli en kemisk reaktion som bränner håret.
Reply With Quote
Gammal 2006-12-31
Cherry Cherry är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2006-12-31
Herbique

Färgade med Herbique kopparröd henna för några dagar sen, dagen innan blekte jag håret vitblont. (Är väldigt mörk naturligt.) Så nu är jag knallröd. Grejen med Herbique tror jag är att det verkligen bara är färgpulver, andra hennor jag har köpt, på t.ex. kaka eller grynigare pulver, är uppblandade med hårvårdande medel. Oljor och dylikt.

Jag vet inte om mitt hår kommer trilla av om ett par dagar, men det får vi se!

Jag har märkt att det är mycket porösare än när jag har hennabehandlat med andra märken efter blekning. Men jag gillar Herbique, det är den enda snygga kopparröda jag hittat. Dessutom så gillar jag när håret ser lite risigt ut, tro det eller ej.

Brukar blanda i rejält med honung, kanel och filmjölk, och lite olivolja. Då blir konsistensen och färgen precis som jag vill ha den. (Och känner jag mig för torr och sliten efter färgningen så geggar jag in honung och olja i håret och hårbotten, sätter på en mössa och går med det så länge som möjligt, helst över minst en natt och någon dag.)
Reply With Quote
Gammal 2007-01-09
Adnil Adnil är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2007-01-09
Plats: Göteborg
henna är dunder för håret! Men du kan aldrig vara säker på vilken nyans du får, och ha tålamod de första dagarna, henna blir lite mörkare efter några dagar. Tycker du att det är för ljust efter några dagar kan du alltid göra om det, det blir mörkare och mer åt rött än orange ju fler gånger du färgar med henna. jag har provat Lawsonia (som är produktens namn men också en del av det vetsnkapliga namnet för henna) och herbique som finns i de flesta hälsokoster. Har hört at det kan finnas många obehagliga tillsatser i henna, men dessa ska vara ok. Köp inte från någon utlänsk affär utan köp sådant som har en svensk förpackning för då kan du alltid ringa företaget för att kolla att det är ren henna. Förresten så är instruktionerna på de flesta hennförpackningar ganska dåliga. Det finns en amerikansk hennasida som har väldigt mkt bra information www.hennapage.com
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är Av
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 17:18.