Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Hudvårdsforum > Hudvård
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2008-10-22
kimberlyy kimberlyy är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2008-10-22
Hjälp. Frätande citronsyra i ansiktet!

Läste att citronsyra. (som man kan köpa i mataffären) är bra att ha som ansiktsvatten för att jämna ut hudton och bleka. Blandade enligt paketet i varmt vatten och hade i ansiktet.

Sen brände det i ansiktet och jag tvättade snabbt av det med kamomillte och vatten. När jag läste om det såg jag att man tydligen skulle ha bara några GRAM pulver, och inte flera matskedar som jag haft. Nu är jag lätt röd och lite öm.

Är detta farligt? Borde jag uppsöka läkare för det här eller vänta tills det går över? Huden är mjuk och jag har återfukat den väl nu...

Usch för livsfarlig misstag!
Reply With Quote
Gammal 2008-10-23
mysan mysan är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2006-04-21
Hoppsan! Det var knappast en särskilt trevlig upplevelse.
Det stämmer att man inte ska använda mycket citronsyra alls i hudvårdsprodukter, i högre doser ger det frätskador och irriterar huden precis som du tyvärr upptäckt.

En frätskada är ungefär som en brännskada och så länge det inte ser väldigt hemskt ut och gör ont så behöver du nog inte uppsöka läkare. Jag tror att det är bäst att låta huden vila från t.ex. smink och väldigt effektiv rengöring ett tag. Blir det inte bättre på några dagar är det dock kanske skäl att åtminstone höra med vårdcentralen vad de anser.

Jag tycker det var jättebra att du skrev ett inlägg om detta här! Förhoppningsvis behöver inte någon annan uppleva samma sak!
Reply With Quote
Gammal 2008-12-05
Doftoljan Doftoljan är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2008-11-23
Vad jag förstått så ska apelsin innehålla en massa citronsyra, och jag minns när jag var på dagis, så var det flera barn som fick röda utslag runt munnen när de åt klyftor av apelsin, men det försvann sedan. Jag tror inte att du behöver uppsöka läkare. Jag har t o m fått saltsyra på huden, som låg kvar ett tag, och det gav inte ens något bestående märke, märkligt nog. Så jag tror inte att citronsyran skulle ge dig bestående men.

Men hur gick det? Berätta!
Reply With Quote
Gammal 2008-12-06
eisot eisot är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2007-02-08
Plats: Vojakkala, norr om Haparanda
Det blir väl nästan som en peeling behandling de ger på hudklinik typ "kemisk ansiktslyft". Övre hudlagret fräts bort och så får det läka med förhoppningsvis föryngrat utseende som resultat.

Smörj med Ringblomssalva/kräm eller/och Johannesoljesalva/kräm så läker huden fint och blir mjuk som en barnrumpa.
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 09:04.