Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Hudvårdsforum > Hudvård
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2004-07-10
april's Avatar
april april är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2004-05-10
Kosmetikaakne

Nån som haft kosmetikaakne nån gång? Är det "vanlig" akne eller en annan sorts akne? Hur ser det ut?
Gammal 2004-07-15
Dopamina Dopamina är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2004-07-14
Aldrig hört talas om! Men något säger mig att det kan vara mer som knottror orsakat av tilltäppta porer?
Reply With Quote
Gammal 2004-07-20
april's Avatar
april april är offline
Medlem

Oj, vad dum jag är, det står ju "pyttesmå knottriga utslag"... Det verkar som att man kan få det av det mesta som finns i krämer o smink. Om man söker på det här på shenet får man upp hur många oljor mm som helst... Men jag undrar om det bara är "pyttesmå" knottror som är kosmetikaakne.. Jag brukar få större ibland (inte riktigt som "vanlig" akne men inte PYTTESMÅ heller), som bara verkar gå bort om man så gott som inte rör (här på nåt) på huden..
Gammal 2004-07-20
Dopamina Dopamina är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2004-07-14
Jag har känslig hy o min hud blir lite röd o småknottrig, känns allmänt irriterad av t ex Body Shops smink, det kan vara kosmetikaakne...större knottror är väl vanlig akne då....vanlig akne kan man väl också få av hudkrämer...har fått för mig att kosmetikaakne är mer kopplat till att det ser eksemliknande ut o känns iriiterat, men jag vet som sagt var inte...är ingen hudläkare =)

Citera:
Ursprungligen postat av april
Oj, vad dum jag är, det står ju "pyttesmå knottriga utslag"... Det verkar som att man kan få det av det mesta som finns i krämer o smink. Om man söker på det här på shenet får man upp hur många oljor mm som helst... Men jag undrar om det bara är "pyttesmå" knottror som är kosmetikaakne.. Jag brukar få större ibland (inte riktigt som "vanlig" akne men inte PYTTESMÅ heller), som bara verkar gå bort om man så gott som inte rör (här på nåt) på huden..
Reply With Quote
Gammal 2004-08-04
Webmaster Webmaster är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2002-12-20
Plats: Göteborg
Pormaskar (komedoner) är talgkörtlarnas öppningar som pluggats igen av talg, gamla hudceller, pigment etc.; det svarta kommer av oxidering. Det brukar varnas för att klämma på dem (risk 1: öppningen inflammeras = man får en finne, risk 2: öppningen hinner inte sluta sig innan huden läks = det blir en liten grop). Alla gör det ändå, så gör det då åtminstone med en pormaskslev (en metallpinne med litet hål för pormasken att pressas ut genom - apotek, kosmetikaavdelningar) med snabb efterföljande rengöring och tillslutning (kallt vatten, sammandragande medel). Förebyggande: Skrubbning och avfjällning (grov handduk, rengöringspulver, AHA-medel etc.).

Små vita pytteknottror (millier) ges det aldrig några vettiga råd om. De kallas oegentligt kosmetikaakne för att man kan få dem av kosmetiska preparat; inofficiellt brukar preparatens fetter misstänkas och särskilt mineralfetter. Har man fått en koloni sådana plitor (tinningarna, käkbenen - kanske där man tvättar och sköljer av slarvigast?) finns ett enkelt sätt att bli av med dem: Sluta använda alla krämer du för tillfället använder. Knottrorna försvinner lika mystiskt som de dök upp; det tar ett par veckor. Sedan är det ju det där med maten...
Reply With Quote
Gammal 2004-08-11
april's Avatar
april april är offline
Medlem

Okej, då var det inte "kosmetikaakne" utan vanlig. Men de verkar helt klart bero på krämer ooch smink..
Gammal 2006-01-02
fridolinen fridolinen är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2006-01-02
Citera:
Ursprungligen postat av Webmaster
Pormaskar (komedoner) är talgkörtlarnas öppningar som pluggats igen av talg, gamla hudceller, pigment etc.; det svarta kommer av oxidering. Det brukar varnas för att klämma på dem (risk 1: öppningen inflammeras = man får en finne, risk 2: öppningen hinner inte sluta sig innan huden läks = det blir en liten grop). Alla gör det ändå, så gör det då åtminstone med en pormaskslev (en metallpinne med litet hål för pormasken att pressas ut genom - apotek, kosmetikaavdelningar) med snabb efterföljande rengöring och tillslutning (kallt vatten, sammandragande medel). Förebyggande: Skrubbning och avfjällning (grov handduk, rengöringspulver, AHA-medel etc.).

...
Har du något tipps på affär eller internetsshop där man kan köpa en pormaskslev. Jag har tex letat igenom apotekets sortiment och inte hittat någon. Har heller aldrig sett någon på en kosmetikavdelning.
Tacksam för tipps!
Reply With Quote
Gammal 2006-01-03
Beckis Beckis är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2004-12-14
Jag tror att jag såg en på Body shop häromsistens.
Reply With Quote
Gammal 2006-01-03
fridolinen fridolinen är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2006-01-02
Tack för tipset!

Skall kolla där...
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 16:54.