Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Råvaruforum > Allmänna råvarufrågor
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2004-07-15
laban laban är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2004-06-17
Hur ska jag få i mig omega3 och omega6?

Jag läste kapitlet på shenet.se om essentiella fettsyror, och blev en smula förvirrad. Om jag har förstått saken rätt behöver kroppen få i sig en bra balans mellan omega3- och omega6-fettsyror. Omega3 kan vi få i oss främst via fisk, men hur är det med omega6? Jag är en sån där dum människa som under en tid till varje pris har undvikit fett, och börjar nu märka av bieffekter av detta i form av dålig hy och håravfall.

Min fråga är alltså - hur försäkrar jag mig på ett enkelt sätt om att jag får i mig en bra balans av omega3- och omega6-fettsyror? Vad ska jag äta?

Mycket tacksam för svar!
Reply With Quote
Gammal 2004-07-15
Sandelman's Avatar
Sandelman Sandelman är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2004-06-09
Ett tips är att pröva med linfröolja som innehåller båda (eller kanske rättare innehåller ämnen varur båda bildas i kroppen). Linfröolja är relativt billigt och finns både ekologisk och konventionell.
Jag hittade en del info här: http://www.shenet.se/ravaror/linolja.html

Mvh
Sandelman
Reply With Quote
Gammal 2004-07-20
april's Avatar
april april är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2004-05-10
Linfröolja är jättebra! Det innehåller dubbelt så mycket omega-3 som fiskolja. Den innehåller också omega-9 som jag har hört ska motverka omega-6's negativa effekter.
Gammal 2004-07-20
Sandelman's Avatar
Sandelman Sandelman är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2004-06-09
Vilka är dom negativa effekterna av omega-6?
Mvh
Sandelman
Reply With Quote
Gammal 2004-07-28
Injo Injo är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2004-07-28
Plats: Malmö
Området livsnödvändiga resp. nödvändiga omättade fettsyror är komplext. Förhållandet omega-6 till omeja-3 bör vara 4(-10) : 1. Med normal husmanskost får vi i oss relationen 30-40 delar omega-6 per en del omega-3. Jag har belyst detta på hemsidan www.naturmedel.org, 2:a rullgardinen, omega-3 och 6 fetter.
Reply With Quote
Gammal 2005-05-20
Kristina Kristina är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2005-05-20
Plats: Gamleby
Du kan ta 1 msk hampfröolja så får du 80 % av dagsbehovet av O 3-6
Kristina
Reply With Quote
Gammal 2005-05-31
Ritva Ritva är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2005-03-04
Plats: Västerbottenskust
Visst är det sorgligt att det nästan uteslutande pratas om fisk när det gäller omega3-fettsyror och andra nyttiga fetter? Vegetarianer utesluts från den "hälsosamma" kosten och vanliga människor börjar tro att vegetarianer aldrig kan få i sig omega3. Kallpressad linfröolja innehåller mer av både omega 3 och 6 än fiskolja.
Kan hittas på hälsokostbutiker, eller postorder, t.ex. här:

http://www.bodystore.nu/sss/A2061

Senast redigerat av Ritva : 2005-05-31 klockan 09:02.
Reply With Quote
Gammal 2005-12-21
benderama's Avatar
benderama benderama är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2004-07-11
Plats: Stockholm
linfröolja kostar 69 kr för 200 ml på bodystore. men på maxi kan man köpa en lite för 25 kr. raffinerade doc, men jag tror inte det är så mycket skillnad. inte på innehåll av omega-syrorna iaf.
Reply With Quote
Gammal 2006-03-05
Kloptraugh Kloptraugh är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2006-03-05
Det största problemet som veganer/vegetarianer stöter på när det gäller intag av omega-3 är att den omega-3 som finns i linfröolja eller hampfröolja är i obearbetad form, alltså α-linolensyra. I fiskolja finns både EPA och DHA vilka är de fettsyror som behövs. Människokroppen klarar av att omvandla α-linolensyra till EPA och DHA, men problemet är att (och det är delvis pga detta som omega-6 i för stora mängder är ett problem) endast en femtedel av den α-linolensyra som vi får i oss omvandlas, resten förbränns.

Modersyran i omega-6familjen, linolsyra, omvandlas i kroppen så småningom till arakidonsyra, vilken är essentiell för cellmembranen i hjärnan. Problemet med överkonsumtion av omega-6 är att processen för att omvandla linolsyra till arakidonsyra använder samma enzym som används för att omvandla α-linolensyra till EPA och DHA. Dessa enzym är betydligt mer benägna att omvandla linolsyra än α-linolensyra vilket leder till att för mycket linolsyra i kosten kan helt blockera intaget av EPA och DHA.

Vidare är det väldigt viktigt att tillsammans med omega-3 få i sig ordentligt med antioxidanter eftersom fleromättade fetter är mycket sårbara för peroxidation, vilket kan leda till frigörandet av fria radikaler, som i sin tur är farliga i största allmänhet.
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 19:08.