Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Doftforum
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Doftforum För recept, se Medlemmarnas recept > Doftrecept.

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2006-03-15
kladdmaja kladdmaja är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2006-03-12
Jag använde sandelträ (vit) igår, tillsammans med lavendel, och jag tyckte inte att jag fick någon riktig kläm på sandelträdoften. Är 12 dr till 100ml (kräm) för lite (första gången jag blandar en kräm själv, därav frågan)?
Reply With Quote
Gammal 2006-03-16
hovaprest hovaprest är offline
Hedersmedlem

Medlemsdatum: 2004-12-20
Hej, vad jag kan se i flera böcker så rek ca 12 droppar eteriska oljor totalt till 100 ml ansiktscréme. Jag tycker att det ofta är lite för mycket, så jag själv tar mindre mängd i mina ansiktsprodukter. Så 12 dr sandelträ är absolut inte för lite, snarare för mycket. Oftast tar man ju flera olika eteriska oljor i och då brukar man ta 2-4 dr av sandelträ. Det är den olja man brukar ta mindre mängd av.

Men det finns säkert andra med annan erfarenhet. Jag hoppas de skriver något annat här, så du får se vad olika personer har erfarenhet av.
Reply With Quote
Gammal 2006-03-16
kladdmaja kladdmaja är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2006-03-12
Beror inte mängden på också ifall man vill ha enbart doften, respektive den terapeutiska verkan av oljan?
Reply With Quote
Gammal 2006-03-16
hovaprest hovaprest är offline
Hedersmedlem

Medlemsdatum: 2004-12-20
JO, men även om man vill ha i den terapeutiska delen så har jag sett sådana recept. Men de första gångerna jag gjorde hudvårdsprodukter tog jag i mer, men jag upplever att de eteriska oljorna är så pass kraftfulla att man inte behöver så mycket. De gör nytta ändå.

Det är bara i vissa behandlande oljor som jag tar i så mycket som 3 % eteriska ojort totalt. Ja, förresten, även i min värksalva har jag mycket eteriska ojor, kanske mellan 3-4 %. Men i ansiktsprodukter är jag mycket försiktig.
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är Av
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 15:23.