Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Doftforum
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Doftforum För recept, se Medlemmarnas recept > Doftrecept.

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2005-12-13
tessan tessan är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2005-12-13
Plats: Gävle
Kamomill Romersk.

Hej. Jag ska snart göra ett specialarbete där jag ska prova med en e.o som har en lugnande effekt på barn 1-3 år. Jag funderade först på Apelsin men fick höra av oroliga fröknar att de hade hört att barnen kunde få en allergisk reaktion av doften i aromalampa (samma som om du skulle äta apelsin). Någon som har hört liknande? Jag kan inte minnas att jag fått höra något sådant under min snart 1 åriga utbildning.

Så nu funderar jag på Kamomill romersk. Någon som har erfarenhet av att den ska vara lugnande på barn? Hela specialarbetet går ut på att jag ska se om barnen somnar lättare under vilan med hjälp av E.O Kamomill romersk eller om de kanske har en motsatt efftek.

Väldigt tacksam för svar.
Gammal 2005-12-13
hovaprest hovaprest är offline
Hedersmedlem

Medlemsdatum: 2004-12-20
Hej, jag skulle då vara minst lika orolig över kamomill som över apelsin i alla fall. Jag gjorde en fin salva med kamomill, för torra läppar och herpes. Fck mycket beröm för den, utom av min ena son, som fick stora utslag, nästan som brännsår av den. Han skulle absolut inte tåla om jag tog in en liten blomma av kamomill här hemma. Vet i och för sig inte hur stor skillnad det är på romersk kamomill och andra, men jag vågar då inte ens använda det till alla mina nu vuxna barn. Just för att de är så allergiska. Jag kanske bör tillägga att de andra av mina ungdomar inte har fått prova salvan efter det som hänt.

Senast redigerat av hovaprest : 2005-12-14 klockan 12:45. Orsak: felstavning
Reply With Quote
Gammal 2005-12-14
tessan tessan är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2005-12-13
Plats: Gävle
Okej men funkar oljan på samma sätt om den används i aromalampa som den gör när den kommer i kontakt med huden direkt? Jag har papper om den och det står att den är en bra olja till hyperaktiva barn. Är dock lite osäker på om jag vågar använda den eftersom jag inte vill skapa några problem på barnen. Är de någon som kan tipsa om en bra olja som man kan ha till barn som inte är lavendel, jag vill inte att oljan ska påverka resten av barnens dag på dagis.
Gammal 2005-12-14
Hedersmedlem

Mycket svår fråga. Hade mina barn varit på det dagiset hade jag krävt att de inte skulle acceptera någon alls. Men så är de också mycket allergiska. Vad hade hänt med dem då? Ja, med de två yngsta hade det förmodligen inneburit en kortisonkur på ca 60 tabletter, förutom det svåra att inte kunna få luft förstås. Flera resor till sjukhus också.Men så är det ju inte för alla som är allergiska. Problemet med barn är att de helt plötsligt kan reagera mycket kraftigt på något som de tidigare tålt. Så tyvärr kan jag inte tipsa dig alls. Nästan hellre avråda.

Senast redigerat av hovaprest : 2005-12-14 klockan 19:40. Orsak: felstavning, igen
Reply With Quote
Gammal 2005-12-14
Hedersmedlem

Jag kanske ska tillägga att jag själv använder en del eteriska oljor, både för dess verkans skull, men även för dofterna. Men jag tänder ex aldrig aromalampan om/när de som är mest allergiska, är hemma. Inte heller i deras hudvårdsgrejer. Däremot i dem jag ger bort i present till andra och till mig själv. Jag har massor med olika eteriska oljor hemma som jag annars exprimenterar med.
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är Av
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 18:13.