Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Doftforum
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Doftforum För recept, se Medlemmarnas recept > Doftrecept.

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2005-10-24
gudsdotter's Avatar
gudsdotter gudsdotter är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2005-10-21
Apelsinvatten

Gör man det på samma sätt som rosvatten, eller ska det kokas & lagras?
Reply With Quote
Gammal 2005-10-26
hovaprest hovaprest är offline
Hedersmedlem

Medlemsdatum: 2004-12-20
Vad har man apelsinvatten till? Jag vet att man ibland använder sig av hydrolat av apelsinblommor, men har aldrig hört talas om apelsinvatten. Kul om jag får lära mig något nytt.
Reply With Quote
Gammal 2005-10-28
gudsdotter's Avatar
gudsdotter gudsdotter är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2005-10-21
I matlagning & kakor. Jag har inte testat att använda det i matlagning än!
Man får nog köpa det i affären, eftersom apelsinerna är besprutade i affären.
Reply With Quote
Gammal 2005-10-29
koshka koshka är offline
Hedersmedlem

Medlemsdatum: 2004-06-04
Plats: Stockholm
Apelsinblomsvatten har länge använts som skönhetsmedel. Jag kommer fr en kultur där det används ganska mycket till huden.. som ansiktsvatten eller i andra hudvårdsprodukter. Jag brukar göra en hudlotion på detta vatten.

Men det ska vara apelsinblommor vattnet är gjord på och inte själva apelsinen. Här i Sverige brukar jag köpa på livsmedelsaffärer sådant vatten gjort på destil vatten. Jag använder oxå som ansiktsvatten.

Reply With Quote
Gammal 2005-10-29
Hedersmedlem

Det låter intressant, Koshka! Kan du säga någon affär som säljer apelsinblomsvatten. Jag vet att bla Crearome säljer det och att det kan användas prexis som du säger. Vore intressant och kul om jag kunde få tag i lite.

Det enda blomvatten jag har (som riktig hydrolat) är lavendelvatten. Sedan så gör jag ju olika växtutrdag på vatten som rosvatten och sådant, men det är ju inte riktigt samma sak. Även om de också fungerar bra.
Reply With Quote
Gammal 2005-10-29
koshka koshka är offline
Hedersmedlem

Jag brukar köpa på utländska affärer, en 500 ml för 16 kr. Sist hittade jag på ÖB: 300 ml för 10 kr och då köpte jag hem typ 20 flaskor, libanesiskt (ett av de bästa) och destillerad i två ggr. Det bästa vattnet är förstås fr länderna runt medelhavet: de har den bästa solen och fina apelsinträd. Jag lägger ut, under recept delen, en recept på den lotion jag brukar göra: fantastisk jag lovar.
Om du inte hittar: kontakta mig jag köper åt dig och skickar med posten. Hälsningar
Reply With Quote
Gammal 2005-11-03
Hedersmedlem

Hej, min käre man hittade flaskor på ÖB, för 7.50 st, han köpte 10 st och även 10 st rosenvatten, så nu har jag en del. Kul. Sedan så köpte han en flaska granatäpple ur samma serie, men det verkar vara någon typ av saft, den är mörkröd. vet inte vad jag ska ha den till
Reply With Quote
Gammal 2005-11-03
koshka koshka är offline
Hedersmedlem

Hovaprest Kuuuuuul.. just detta granatäpple är mer till matlagning.. vi brukar ha i olika grytor för att få lite sur-smak plus att den gör grytan lite tjockare, vilket vi gillar t ex... annars har saften ur granatäpple använts sedan gamla Egypten som rengörande för cirkulationssytemet.... d v s driver ut alla orenheter i blodet.. ungefär som grönt te...

Apelsinvatten kan du använda som vattenfas i alla lotioner & krämer.. som ansiktsvatten använder jag den som den är.. om du känner att det är för starkt kan du visst späda ut med destil.vatten... återkommer per email Hälsningar
Reply With Quote
Gammal 2005-11-04
JosseJossan JosseJossan är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2005-10-02
Hejsan!

Vad är det för affär ni har köpt detta vatten i?
Vad heter märket på apelsinvattnet och rosenvattnet?
Jag är på jakt efter sånt också =)
Reply With Quote
Gammal 2005-11-04
Hedersmedlem

Det är på ÖB de finns. Men vad jag förstår så kan de finnas på ganska många ställen, i välsorterade livsmedelsaffärer som har mycket sk invandrarmat, men även i sk invandraraffärer. Märket de har på ÖB är Lebanon garden.
Reply With Quote
Gammal 2005-11-07
Medlem

Kan man använda tex te i vatten fasen i stället? Typ grönt te eller jasmin te, kamomill te ja ni fattar =). Någon som provat eller läst eller hört? vore kul att få veta =)
Reply With Quote
Gammal 2005-11-07
Angela Angela är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2005-02-22
Ja, det kan man. Men det är ju inte samma effekt som hydrolater. Tänk for att konservera produkten rätt.
Reply With Quote
Gammal 2005-11-07
Medlem

hur menar du då? att jag ska tillsätta paraben eller att jag använder det direkt vid tillverkningen?
Reply With Quote
Gammal 2005-11-07
Hedersmedlem

Hej, jag har gjort lotioner på starka téer av både kamomill och pepparmynta (jättebra till eftersollotion). Du bör ta i lite mer paraben än "vanligt".

Ofta köper jag sk téer på hälsokosten istället för torkade växter på ex Crearome, om jag inte skall handla för mer än 500 kr. De fungerar lika bra. Men mest använder jag dem i hårvårdsprodukter. Kolla gärna under resp. växt hur länge téet skall dra. Se till att värmen inte sjunker för mycket under tiden det drar. Ibland så kokar jag tebladen istället för att låta dem dra. Åkerfräken kokar jag i minst 20 min för att få ur kisel ur växten.
Reply With Quote
Gammal 2005-11-07
Medlem

okej hur många dr paraben föreslår du till 100 ml färdig lotion exempelvis?
Men det är väl inte bra att koka alla örter?
Vissa är bättre att de får dra va? Det står väl på förpackningen antar jag =)
Tack så mycket!
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är Av
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 16:17.