Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Hudvårdsforum > Hudvård
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2009-11-08
Pappersvingar's Avatar
Pappersvingar Pappersvingar är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2009-10-12
Plats: Umeå
Byta ut VE- och MF-fett mot vegetal

Hej alla kunniga här på forumet!

Jag har tänkt prova på att göra ett body butter och blev sugen på att testa det nedanstående receptet skrivet av Ennasus. Jag undrar dock: hur pass mycket vegetal ska jag använda som ersättning för VE- och MF-fettet då vegetal är allt jag har hemma? Jag har försökt räkna själv, men som helt grön på detta område (jag har endast gjort en kräm med emulgator tidigare och det receptet innehöll vegetal från början) känner jag mig hemskt osäker och vill inte gärna chansa.

Jag undrar även om jag har förstått det rätt att jag måste öka på vattenfasen med 5g eftersom jag tar bort MF-fettet och minska på fettfasen med den mängd (utöver de 3g som skulle varit VE-fett) vegetal som jag lägger till?

Ennasus body butter:

Fettfas

10 g kokosfett
6 g sheasmör
3 g kakaosmör
1 g bivax
1 g cetylalkohol
3 g VE-emulgator

Vattenfas

5 g MF-emulgator
65 ml destillerat vatten el. blomvatten
4 ml glycerol
6 dr paraben

3:e fasen

1 ml E-vitamin
20-40 dr eterisk olja
ev. tvålfärg

Senast redigerat av Pappersvingar : 2009-11-08 klockan 15:09.
Reply With Quote
Gammal 2009-11-08
CaK CaK är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2009-02-13
Jaa-a, Utan att börja räkna så... receptet innehåller ju mycket fetter som gör att den kommer att stelna. Men utan vegetal tror jag inte att det lyckas med såpass mycket vatten. Själv skulle jag testa med kanske 5g, eller t.o.m bara fyra...
Reply With Quote
Gammal 2009-11-09
Mimmi Mimmi är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2006-04-05
Plats: Kungälv
Hej
Jag brukar göra något liknande men har mer sheasmör och inget kakaosmör och istället för kokosfett har jag olja.
Jag använder 5 gr Vegetal (ellr om jag inte orkar väga , drygt 10 ml) och det blir jättebra. Lätt att få emulgeringen att fungera (= en bra nybörjar-kräm) och ett jätteskönt body butter.
Däremot har jag funderat på varför den innehåller både bivax och cetylalkohol då båda är vaxämnen som underlättar emulgeringen och ger stadga åt krämen. Någongång skall jag prova med att öka bivaxet och ta bort cetylalkoholen.
mvh /mimmi
Reply With Quote
Gammal 2009-11-10
Pappersvingar's Avatar
Pappersvingar Pappersvingar är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2009-10-12
Plats: Umeå
Tack för svaret! Ditt body butter låter intressant det också. Jag ska nog ta och prova på att göra båda varianterna och se efter vilket som känns bäst.
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 22:39.